Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos on lapsena pahoinpidelty, niin voiko rikosilmoitusta enää aikuisena tehdä?

Vierailija
04.09.2021 |

Ruumiillista kurittamista ei ole (se on laissa kielletty), kyseessä oli pahoinpitely. Rangaistus pitäisi antaa riippumatta siitä tehdäänkö se lapselle vai aikuiselle (lapsen psyykeen kannalta se on tietysti huonompi juttu). Enoni pahoinpiteli minut ollessani 10 tai 11, ja nyt aikuisiällä se tapahtuma on alkanut kummitella mielessäni pahasti. Raivoani lisää se että kukaan muu läsnäolijoista (äitini, mummoni ja enoni vaimo) ei tehnyt mitään keskeyttääkseen tapahtumaa.

Ei kai enää mitään voi tehdä? Eihän rangaistusta voi antaa ilman todisteita...

Minun olisi silloin heti seuraavana koulupäivänä pitänyt kertoa tuosta kouluterveydenhoitajalle, mutta nyt mietin, että kai se pelko esti minua kertomasta.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko naiset ennenkään tarvinut todisteita kun juorujen mukaan tuomitaan

Tämä ei nyt ollut mikään metoo-juttu 🙄

Ap

Vierailija
2/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tsekata tämä sivu: https://www.riku.fi/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostan

Vierailija
4/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei rikosta tutkita, koska se on vanhentunut aikoja sitten.

Vierailija
5/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahoinpitely vanhenee 5 vuodessa. Jos kyseessä oli törkeä pahoinoitely, vanhentumisaika on 20v.

Vierailija
6/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pahoinpitely vanhenee 5 vuodessa. Jos kyseessä oli törkeä pahoinoitely, vanhentumisaika on 20v.

Lapseen kohdistuneessa rikoksessa vanhenemisaika alkaa siitä, kun lapsi täyttää 18 eli pahoinpitely vanhenee kun täytät 23.

Vierailija
7/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ruumiillinen kuritus on. Suomi vaan kuuluu niihin muutamiin maihin maailmassa missä siitä on tehty laitonta.

Vierailija
8/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aha, hyvä tietää. Olisihan se pitänyt arvatakin, tiesinhän minä että rikokset vanhenevat. Katkeruuteni ei vaan poistu. Tunnen raivoa paitsi tuosta teosta myös siitä, että ne läsnäolijat eivät tehneet asialle mitään vaan heidän mielestään se oli kurittamista, olivat ilmeisesti ns. vanhan kansan ihmisiä. En tiedä onko matalalla koulutuksella (tai koulutuksen puuttumisella) tekemistä asian kanssa, mutta kyllähän aikuisten pitäisi tajuta miten tuo tulee myöhemmin vaikuttamaan lapsen psyykeeseen. Minut kun oli jo aiemmin pahoinpidellyt oma isänikin kännipäissään, sitä tosin eivät välttämättä nuo enoni, hänen vaimonsa ja mummoni tienneet, äitini tiesi. Tosin ei se tiedon puute tuota puolla, etteivät puuttuneet asiaan. Heidän mielestään oli oikein kurittaa päätään aukovaa ja huonosti käyttäytyvää lasta. 

Ja sitten nuo ihmiset vielä lienevät ajattelevan että on ihan normaalia etten ole onnistunut luomaan parisuhdetta. Olen kyllä katkera heitä kaikkia kohtaan. Jos olisin havahtunut tähän aiemmin, en olisi ollut kenenkään kanssa tekemisissä enää kotoa pois muuton jälkeen. Äitini ja mummoni eivät enää ole elossa. Veljeni ei ollut näkemässä tuota tapahtumaa, ja hän oli itsekin silloin lapsi, 12-13.

Ap 

Vierailija
9/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa fyysistä väkivaltaa olen kokenut ja mulle tekivät enot. Olin ero perheestä ja meitä lapsia sai kurittaa ihan kuka tahansa mitenkä vain ja yleensä ne olivat lähi sukulaisia ja äitini alkoholisti veljiä. Enoni antoi risua tämän tästä kintuille eikä mitään syytäkään ihmeellistä tarvittu. 

Minä vihaan miehiä kun miehet ovat minua kurittaneet lapsuudessani. Siedän vain oman mieheni mutta kaikkia muita miehiä vihaan. 

Vierailija
10/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa fyysistä väkivaltaa olen kokenut ja mulle tekivät enot. Olin ero perheestä ja meitä lapsia sai kurittaa ihan kuka tahansa mitenkä vain ja yleensä ne olivat lähi sukulaisia ja äitini alkoholisti veljiä. Enoni antoi risua tämän tästä kintuille eikä mitään syytäkään ihmeellistä tarvittu. 

Minä vihaan miehiä kun miehet ovat minua kurittaneet lapsuudessani. Siedän vain oman mieheni mutta kaikkia muita miehiä vihaan. 

Miten tuollainen vinkuja on yleensä miehen saanut?

Vierailija
11/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä ruumiillinen kuritus on. Suomi vaan kuuluu niihin muutamiin maihin maailmassa missä siitä on tehty laitonta.

Niin, siitä on tehty monissa sivistysmaissa laitonta, koska se on pahoinpitelyä siinä missä aikuiseenkin kohdistuva väkivalta.

Vierailija
12/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, no tämä minun aloituksen tapaus (ja se isäni tekemä pahoinpitely) oli vähän pahempaa kuin "risua kintuille". Olen tosin lapsena saanut ns. selkäsaunankin monta kertaa. 

Jos aikuista kohtaan tehdään fyysistä väkivaltaa, niin miten se ei ole ok ja siitä voi uhri tehdä rikosilmoituksen, mutta lapsen kohdalla se muka sallittaisiin? Sairasta, niin sairasta. Ilmankos minulla on traumoja, katkeruutta ja kostonhimoa. Tasapainoiseksi aikuiseksi en valitettavasti kasvanut, vaikka onneksi hyvin olen elämässä pärjännyt (paitsi tuo parisuhteen muodostaminen). 

Ap

Vierailija
13/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae itsellesi psykiatrista apua. Sitä olet kirjoitustesi perusteella ensisijaisesti vailla.

Vierailija
14/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae itsellesi psykiatrista apua. Sitä olet kirjoitustesi perusteella ensisijaisesti vailla.

Mitäs sellainen ihminen on vailla, joka pahoinpitelee lapsen?

Vierailija
15/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteekö tämä myös vauvana mulle tehtyyn ympärileikkaukseen joka vituttaa vieläkin sikana? Kenet voisi haastaa oikeuteen?

Vierailija
16/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, siitä on tehty monissa sivistysmaissa laitonta, koska se on pahoinpitelyä siinä missä aikuiseenkin kohdistuva väkivalta.

Jos se on pahoinpitelyä niin eikö lapsen kännykän takavarikko sitten pitäisi luokitella varkaudeksi? Koska onhan aikuisenkin kännykän ottaminen varkaus.

Samoin kotiaresti tulisi luokitella vapaudenriistoksi. Eihän kukaan laittaisi puolisoaankaan kotiarestiin (paitsi ehkä jotkut julmat perheväkivallan harjoittajat), joten miksi kukaan terve ihminen tekisi niin puolustuskyvyttömälle lapselle?

Vierailija
17/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs sellainen ihminen on vailla, joka pahoinpitelee lapsen?

Minä en tiedä mitä on tapahtunut eikä kiinnostakaan, mutta olen lukenut läpi ketjun ja sen perusteella annoin neuvon. Ap:n kannattaa aloittaa kierros mielenterveyspalveluista eikä oikeusavusta.

Vierailija
18/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ansaitsisi turpiinsa edelleenkin.

Baarit on auki. Sinne vaan niin pian helpottaa.

Vierailija
19/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tuollainen vinkuja on yleensä miehen saanut?

Toiset saa, toiset ei. Sinä olet varmaan niitä toisia.

Vierailija
20/35 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hyväksikäyttäjä teki itsarin, en koskaan kertonut kellekkään mutta toi helpotti jotenkin eipä tee muille ainakaan