Pika! Millä lapsen (11v) ummetus pois?
Mieluiten kotikonstein. Mies lähti käymään apteekissa, mutta menee noin tunti että on takaisin. Lapsen maha on todella kipeä. Sanoo että on hirveä kakkahätä, mutta mitään ei tule. Ei halua syödä mitään eikä liikkua. Vettä olen juottanut. Kävi kuumassa suihkussakin suihkuttamassa mahaa että kipu hieman hellittäisi. Tuleeko mieleen enää mitään kotikonstia jota voitaisiin kokeilla ennen kun saadaan lääkettä. Liikkua poika ei pysty, mutta melkein kaikkea muuta voidaan kokeilla. Pakko saada tuo kakka ulos.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Minulle annettiin aina vatsavaivoihin ja etenkin ummetukseen mustikkakeittoa, kuivattuja luumuja sekä Kouvolan lakritsia. Auttoi aina, olin sitten ummetuksella tai muuten vain maha kipeänä.
Mustikkakeittoa suositellaan ripuliin.
Lakritsaa ja pehmeitä luumuja ummetukseen.
laku on hyvä kotikonsti, mutta ensin muut syyt suljettava pois
Ihmetyttää kun noin kova kipu ettei voi edes liikkua...
Emma K. kirjoitti:
Viisi dl risiiniöljyä. Kyllä lähtee.
Lähtee, lähtee - ja aiheuttaa kamalia kipuja.
Magnesiumia!!! 500mg magnesium purutabletti niin viimestään aamulla tulee kaikki pihalle. Kokemusta on!
Koska se vatsa on toiminut viimeksi?
Esim. cittarissa näkyy olevan kilo luumuja 70 senttiä. Vetää sen kilon, niin avot!
Tuota lämmintä peppukylpyä minäkin ehdotan. Ja vaikka koittaisi kakata sinne pesuvatiin/ ämpäriin vai minkä se astia nyt onkin. Jos kakassa on kova tulppa edessä, niin se pitää saada pehmenemään. Ei välttämättä auta, vaikka miten paljon tunkee yläpäästä tavaraa sisään.
Jospa aloittaja kävisi kertomassa, mitä päivystyksessä tuumattiin, sitku ehtii ja jaksaa.
Tsempit!
Vesi ei muuten nouse itsestään kovin kummoisesti ylämäkeen, joten vesisaavissa istuminen ei juuri auta.
Pienillä lapsilla voi auttaa kuumeen mittaaminen pepusta, sitökin voi kokeilla jos 11-vuotias antaa niin tehdä. Paljon rasvaa mittariin, se voi pehmittää. Muutoin peräruiske apteekista, jos siis oikeasti on ummetus eikä jotain muuta. Onko tyttö, poika? Vatsan alueella voi olla vaikka mitä vialla.
Tuseeraus tarkoittaa että sormella autetaan. Osaisiko lapsi itse tulppaa rapsuttaa.
Voihan tuo olla umpisuolenkin tulehdus.
Ja jatkossa ruokavalio kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olettehan varmoja ettei ole esim. umppari? Lapsi luulee kipua kakkahädäksi?
Ei tullut mieleenkään... Voi hitto, kaveri on niin kipeä että mun on ehkä pakko soittaa päivystykseen. Ap
Ei tarvitse soittaa.
Osta sitä jauhetta millä voi tehdä suolentyhjennyksen.
Sitä pitää juoda paljon ja ei vaikuta heti.
Kaikki tulee ripulina ulos.
Meillä auttoi vaan tämä. Kyseessä oli myös teini.
Kokeile tuseerata mikäli ei tule kakkamöykky ulos ja tietysti microlax peräruiske. Lisää kuitua ruokavalioon ja riittävästi nestettä niin vatsa toimii. Liikunta myös niin suoli pääsee normaalisti toimimaan ajatellen tulevaa ettei tulisi uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleenkään... Voi hitto, kaveri on niin kipeä että mun on ehkä pakko soittaa päivystykseen. Ap
Ja hyvä kun soitin. Sanoivat, että tulla käyttämään poika päivystyksessä. Odoteltiin pojan kanssa, että mies tuli turhalta apteekkireissultaan kotiin ja lähdettiin heti päivystykseen. Mies kantoi pojan autoon, kun poika oli niin kipeä, ettei voinut itse kävellä. Asutaan tällaisen hiekkatien päässä ja kaikki tiessä olevat töyssyt teki pojasta pahaa (ja voitte kuvitella, että niitä riittää). Poika oksensi syliinsä. Soitin uudestaan, että on oksentanut ja todella kipeä. Päästiin kiireellisenä jonon ohi itkevän ja oksentavan lapsen kanssa ja umpilisäkkeentulehdus todettiin. Hirveä iltapäivä takana. En olisi aamupäivällä uskonut mitä tapahtuu. Luulin tosissani, että pojalla on vain paha ummetus.. Onneksi kysyin täältä, en olisi itse tuossa vaiheessa vielä epäillyt mitään. Usein olen ajatellut, että tämä on ihan pellepalsta, mutta ilman tätä palstaa ei oltais lähdetty tuossa vaiheessa lääkäriin. Kiitos sinulle, joka nostit tämän mahdollisuuden esiin ❤️ poika saa nyt hyvää hoitoa. Ap
Vain Pegorion auttaa muttei heti. Ollaan käyty sairaalassakin tyhjennyksissä mutta ei tyhjene sielläkään. Entistä kamalampi olo tulee kun suoli täynnä nestettä ja mitään ei tule ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvä kun soitin. Sanoivat, että tulla käyttämään poika päivystyksessä. Odoteltiin pojan kanssa, että mies tuli turhalta apteekkireissultaan kotiin ja lähdettiin heti päivystykseen. Mies kantoi pojan autoon, kun poika oli niin kipeä, ettei voinut itse kävellä. Asutaan tällaisen hiekkatien päässä ja kaikki tiessä olevat töyssyt teki pojasta pahaa (ja voitte kuvitella, että niitä riittää). Poika oksensi syliinsä. Soitin uudestaan, että on oksentanut ja todella kipeä. Päästiin kiireellisenä jonon ohi itkevän ja oksentavan lapsen kanssa ja umpilisäkkeentulehdus todettiin. Hirveä iltapäivä takana. En olisi aamupäivällä uskonut mitä tapahtuu. Luulin tosissani, että pojalla on vain paha ummetus.. Onneksi kysyin täältä, en olisi itse tuossa vaiheessa vielä epäillyt mitään. Usein olen ajatellut, että tämä on ihan pellepalsta, mutta ilman tätä palstaa ei oltais lähdetty tuossa vaiheessa lääkäriin. Kiitos sinulle, joka nostit tämän mahdollisuuden esiin ❤️ poika saa nyt hyvää hoitoa. Ap
Hyvä, että veitte lääkäriin! Paranemisia pienelle 🌹
Vierailija kirjoitti:
Emma K. kirjoitti:
Viisi dl risiiniöljyä. Kyllä lähtee.
Lähtee, lähtee - ja aiheuttaa kamalia kipuja.
. Mut eiks se pointti ollu, et se paskakikare pitäs saaha sieltä persesilimästä veke?
Pannu kahvia ja muutama kessu auttaa aina.