En halua kuulla enää kertaakaan lausetta "tiedän miltä susta tuntuu"
Ärsyttää ihmiset, jotka sanovat mulle, että tiedän miltä susta tuntuu. Taustalla siis se, että olen pyörätuolissa. Itse pärjään mielestäni hyvin, enkä ymmärrä tuttuja enkä varsinkaan vieraita, jotka hokevat mulle tätä lausetta. Oon ihan kypsä. Olin tänään ruokakaupassa ja yks nainen sano mulle näin... On tämä tietenkin kamalaa, mutta vielä kamalampaa on kuunnella tätä. Sitä paitsi mistä kukaan tietää miltä musta tuntuu?
Kommentit (28)
Etkö ole sinut vammaisuutesi kanssa?
Ihanko oikeasti tuntemattomat ihmiset tulevat sanomaan noin? Kyllä ärsyttäisi minuakin. En käytä mitään apuvälineitä kun ei ole mitään fyysistä vammaa eli ei ole oma lehmä ojassa.
No just joo. MItähän arvon rouvalle pitäisi sanoa, ettei se vain loukkaisi pyörätuoliutta?
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:48"]
Etkö ole sinut vammaisuutesi kanssa?
[/quote]
Täytyy myöntää, että en ehkä täysin ole. Eniten ehkä kuitenkin häiritsee, että tää lause vaan heitetään mulle ohimennen. Ei kai muillekaan vieraille ihmisille yleensä mitään kommentoida.
Miksi vieraat ihmiset haluavat osoittaa empatiaa jollkulle joka on pyörätuolissa? Alentuvalta se vaikuttaa tai tyhmyydeltä.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:53"]
No just joo. MItähän arvon rouvalle pitäisi sanoa, ettei se vain loukkaisi pyörätuoliutta?
[/quote]Miksi tuntemattomien pitäisi sanoa yhtään mitään?
Missä yhteydessä sulle sanottiin noin?
Ehkä joku joka sanoo sinulle että tietää miltä sinusta tuntuu, niin ehkä hän on ollut vaikka onnettomuudessa ja joutunut olemaan esim puoli vuotta pyörätuolissa kun on käynyt fysiossa ja oppinut taas kävelemään. Ehkä siitä vähän tietää? Vaikka ei ole sama asia kuin aina oleminen pyörätuolissa, vaikka vaikea cp-vamma. Tai sitten sanojalla on itsellään jonkinlainen vakava tauti, ja siksi tavallaan tietää miltää tuntuu olla erilainen, haastavassa terveydentilassa jne vaikka ei olisi juuri siinä pyörätuolissa. Toki, jos on täysin perusterve ihminen kyseessä jolla ei ole ikinä ollut mitään vakavempaa niin ymmärrän että ärsyynnyt. Mutta ethän sinä voi tietää mitä sairauksia sillä joka tuli vaikka kaupassa sanomaan oli, tai ehkä hänellä oli cp-vammainen pyörätuolissa oleva lapsi ja siitä voi ymmärtää sinua. Who knows.
Mua ihmetyttää ja pistää ärsyttämään se, että pyörätuolissa olevia/kehitysvammaisia säälitään ja heille lässytetään kuin koiranpennuille. Ehkä vähän ot, mutta hoitoalalla työskentelevänä törmään tähän usein. Enkä ole mikään empatiakyvytön sika, en vaan voi käsittää miksi joku haluaisi tulla säälityksi ja kohdelluksi kuin vajaaälyinen, jos kyseessä on fyysinen vamma...
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:04"]
Mua ihmetyttää ja pistää ärsyttämään se, että pyörätuolissa olevia/kehitysvammaisia säälitään ja heille lässytetään kuin koiranpennuille. Ehkä vähän ot, mutta hoitoalalla työskentelevänä törmään tähän usein. Enkä ole mikään empatiakyvytön sika, en vaan voi käsittää miksi joku haluaisi tulla säälityksi ja kohdelluksi kuin vajaaälyinen, jos kyseessä on fyysinen vamma...
[/quote]Tätä ajoi takaa myös kommentoija 7.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:02"]
Ehkä joku joka sanoo sinulle että tietää miltä sinusta tuntuu, niin ehkä hän on ollut vaikka onnettomuudessa ja joutunut olemaan esim puoli vuotta pyörätuolissa kun on käynyt fysiossa ja oppinut taas kävelemään. Ehkä siitä vähän tietää? Vaikka ei ole sama asia kuin aina oleminen pyörätuolissa, vaikka vaikea cp-vamma. Tai sitten sanojalla on itsellään jonkinlainen vakava tauti, ja siksi tavallaan tietää miltää tuntuu olla erilainen, haastavassa terveydentilassa jne vaikka ei olisi juuri siinä pyörätuolissa. Toki, jos on täysin perusterve ihminen kyseessä jolla ei ole ikinä ollut mitään vakavempaa niin ymmärrän että ärsyynnyt. Mutta ethän sinä voi tietää mitä sairauksia sillä joka tuli vaikka kaupassa sanomaan oli, tai ehkä hänellä oli cp-vammainen pyörätuolissa oleva lapsi ja siitä voi ymmärtää sinua. Who knows.
[/quote]Silti. Minusta on outoa että aivan irrallisesti joku vieras vaikka oma tausta olisi mikä menee sanomaan kenellekään noin. Kaupassa.
Olin karkkihyllyllä välitsemassa suklaata, ja nainen tuli mun viereen ja sanoi tän asiansa. Sitten lähti pois. Yletyin siihen suklaahyllylle tuolistakin, joten mistään sellaista ei ollut kyse. Ja kaikille aloitukseni ihmettelijöille: ei mulle tarvii sanoa mitään. Joskus, jos on hankaluuksia saatan pyytää apua tai joku jopa kysyy voiko auttaa. Tästä en loukkaannu. Muu mielestäni tilanteeseen kuulumaton kommentointi erityisesti vierailta ärsyttää. Ap
Mä tarjosin kerran apua kyynärsauvoilla liikkuvalle naiselle portaikossa. Kysyin vain ohimennen tarvitko apua ja vastaus oli että en. Ylitinköhän minäkin rajan ja oliko avuntarjous sopimaton? Toisaalta nykyään toitotetaan sitä, kun kukaan ei välitä tai auta vaikka apua pyytäisikin.. (Ohimennen en kyllä kenellekään heittelisi tiedän miltä susta tuntuu - kommenttia, outoa..)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:06"]
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:04"]
[/quote]Tätä ajoi takaa myös kommentoija 7.
[/quote]No nyt se 7 tarkentaa että ei kehitysvammaisiakaan pidä sääliä eikä heille pidä lässyttää.
En menisi kyllä itse väittämään. Kyllähän ihmiset haluaa sanoa tuon "Tiedän miltä susta tuntuu" vain sympatiseeraakseen. Tai sitten nimenomaan tuntuu, että eivät tosiaan osaa edes kuvitella. Kunhan vain sanovat, jotta saisivat itselleen paremman mielen ja kuvittelevat ymmärtävänsä.
Tai yrittävät sanoa "Voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu". Onko se yhtään parempi? Minusta tuollainen on silti aika epäkohteliasta sanoa satunnaiselle tuttavuudelle. Käyttäisin sitä muutenkin mieluummin tunnepitoisessa ahdingossa, jos joku avautuisi minulle, enkä tietäisi mitä muuta sanoisin.
Ihmiset ovat sokeita, jos katsovat sinua vaillinaisena ja näkevät sen, mitä sinulta puuttuu. Olet kokonainen juuri siten kuten olet. Uskon, että olet vahva ja pärjäät.
On outoa heittää mitään tuollaista kommenttia tuntemattomalle, mutta olkaa armollisia - joskus tutulle ihmiselle tulee sanottua "tiedän miltä susta tuntuu" tai "voin kuvitella miltä susta tuntuu" vaikka merkitys olisikin "tiedän, että sinusta tuntuu pahalta, ja haluaisin sinun ymmärtävän, että tunnen sinua kohtaan empatiaa". Tai jotain sellaista.
Siis sanotaan nyt vaikka, että joku menettää läheisen tai sairastuu syöpään... ja tutuilta tulee tuollaista kommenttia. Moni ehkä loukkaantuu siksikin, että siinä vähän kuin käännetään keskustelu omaan itseen? "MINÄKIN tiedän, miltä sinusta tuntuu"... mutta oikeasti, nämä ovat niitä kommentteja joiden tarkoitusperät ovat hyvät, eikä niihin kannata turhan tarkkaan takertua. Asioita, joita sanotaan, kun on todella vaikea sanoa mitään merkityksellistä.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:23"]
On outoa heittää mitään tuollaista kommenttia tuntemattomalle, mutta olkaa armollisia - joskus tutulle ihmiselle tulee sanottua "tiedän miltä susta tuntuu" tai "voin kuvitella miltä susta tuntuu" vaikka merkitys olisikin "tiedän, että sinusta tuntuu pahalta, ja haluaisin sinun ymmärtävän, että tunnen sinua kohtaan empatiaa". Tai jotain sellaista.
Siis sanotaan nyt vaikka, että joku menettää läheisen tai sairastuu syöpään... ja tutuilta tulee tuollaista kommenttia. Moni ehkä loukkaantuu siksikin, että siinä vähän kuin käännetään keskustelu omaan itseen? "MINÄKIN tiedän, miltä sinusta tuntuu"... mutta oikeasti, nämä ovat niitä kommentteja joiden tarkoitusperät ovat hyvät, eikä niihin kannata turhan tarkkaan takertua. Asioita, joita sanotaan, kun on todella vaikea sanoa mitään merkityksellistä.
[/quote]Nyt puhuttiin vain ap:n tapauksesta. Antamasi esimerkki on aivan eri sarjaa. Ap:n kohdalla se on väärin.
Ja mua ärsyttää tällaiset sairauden varjolla omaan napaansa tuijottelevat nirppanokka-marttyyrit, jotka takertuvat kirjaimellisesti sanoihin, eikä mitenkään suostu ymmärtämään ihmisten tarkoitusperiä niiden -ehkä kömpelösti aseteltujen- sanojen takaa.
Se, että sinulle on sanottu "tiedän miltä sinusta tuntuu", ei tarkoita kirjaimellisesti sitä, että he luulevat tietävänsä mitä sinä ajattelet tai tunnet, vaan enemmänkin tällä fraasilla halutaan tuoda koettua empatiaa, sympatiaa sinua kohtaan esiin. Etkö tajua sitä itse?!
Sen sijaan suutut ja mariset, kun ihmiset asettelevat sanansa väärin?