Sairaanhoitajaa/lääkäriä paikalla?! Otin vahingossa parasetamolia
1 g ja siitä 2 tunnin kuluttua taas 1 g kun kipu ei helpottanut. Onko vaarallista kun noin pienellä aikavälillä otin lääkkeen? Tarkoitus oli ottaa Buranaa mutta ajatuksissani otin väärästä purkista.
Kommentit (52)
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:32"]Mulle reumalääkäri määrännyt 4g/vrk. En ota, sillä tiedän maksatoksisuuden.
t. Hoitaja
[/quote]
-.-
Paracetamolin toksisuuden raja on 6g/vrk, kokeilla voi aina kuinka paljon enempi kestää, mutta ei suositeltavaa. "Lekurilta" melko typerää kirjoittaa netissä kuinka vasta 15g on vaarallista.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:38"]Mites minä kun on määrätty 4g parasetamolia päivässä. Lääkkeenä siis Panacod.
Vitun tyhmät.
Parasetamoli on OIKEASTI vaarallista vasta noin 15g+ KERTA-ANNOKSINA.
[/quote]
Panacod ei ole parasetamolia, vaan siinä on lisäksi kodeiinia. Paljonko sä sitä parasetamolia oikeasti otat päivässä?
Onko ibuprofeeni yhtä haitallista? Mulla saattaa joskus menkkojen aikaan mennä 8-10 400 mg tablettia päivässä.... Yleensä ehkä 6. Otan siis kaksi kerralla.
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 02:52"]
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:47"]
Muistakaa ihmiset, että parasetamolia ei saa koskaan ottaa yhdessä alkoholin kanssa!
Sillä tuhoaa maksansa varmasti!
Eli alkoholia paljon käyttävien kannataa pysyä kaikista parasetamolivalmisteita hyvin kaukana ja ottaa kipuun ibuprofeiinia.
[/quote]
Kaksi tätä viestiä alapeukuttanutta idioottia ei nähtävästi ole lukenut parasetamolin käyttöohjetta.
Jo käyttöohjeessa kielletään ehdottomasti alkoholin nauttiminen parasetamolin käytön aikana, koska yhteiskäyttö aiheuttaa vakavan maksavaurion.
Ei ole mikään leikin asia. Parasetamolin ja alkoholin yhteiskäytön seurauksena on jouduttu tekemään maksansiirtoja Suomessakin.
Vielä useampi menehtyy leikkausjonoon ennen kuin sopiva uusi maksa löytyy.
[/quote]
paracetamolia ei tule käyttää mikäli on ALKOHOLIONGELMA, myös RUNSAAN alkon käytön yhteydessä saattaa olla haitallista maksalle. Alapeukkua siksi, että oli vähän turhan jyrkkä tuo sinun kommenttisi. Jos nyt silloin tällöin ottaa parin vinkkulasin jälkeen paracetamolia, niin ei siitä nyt kukaan maksavauriota saa.
Sain viime viikolla leikkauksen esilääkkeeksi 2g panadolia ja celebra 100mg.Hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Sain viime viikolla leikkauksen esilääkkeeksi 2g panadolia ja celebra 100mg.Hengissä.
Vastasit 10 vuotta vanhaan aloitukseen.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 08:34"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 23:20"]3g/vrk yleinen suositus, erillisen harkinnan mukaan 4g/vrk. Älkää oikeesti pelleilkö parasetamolin kanssa, sellanen 10-15g alkaa oleen jo vaarallinen määrä. Ja jos ootte ottaneet liikaa, niin äkkiä päivystykseen, parasetamolimyrkytystä pystytään hoitamaan, kunhan vaan hakeutuu hoitoon riittävän ajoissa.
t. Lekuri
[/quote]
Kävi vaan mielessä, että kuka ainakaan tahattomasti vetää 10-15g jotain panadolia tai paratabsia vuorokauden aikana?
[/quote]
Ei kukaan. Kaikki tapaukset, joissa olen kuullut potilaan ottaneen 10+ g ovat olleet tahallisia ja yleensä itsetuhoisia.
-LK