Kavereita on mutta ei sukulaisia - tunnen itseni tosi ulkopuoliseksi ja yksinäiseksi
Minulta on lapsuudenperhe yhtä lukuun ottamatta jo kuollut. Serkut ja muut eivät pidä yhteyttä, itse yritin olla aktiivinen mutta en enää jaksa.
Puoliso on ja kavereitakin, mutta tunnen silti itseni välillä tosi yksinäiseksi ja ulkopuoliseksi. Muilla ympärillä on lapsuudenperheet joiden kanssa viettää kesät ja pyhät. Meillä ei oikein ketään. Kavereiden kanssa viettäisin mutta viettävät perheittensä kanssa, vaikka moni heistä ei edes haluaisi - siihen on vain totuttu.
Kohtalontovereita?
Kommentit (27)
Mulla on iso suku enkä ole löytänyt minkäänlaista yhteyttä kenenkään kanssa. Vanhemmat oli ilkeitä, hyväksikäyttöä ja väkivaltaa. Vanhemmiten entistä ilkempiä.
Nuorempana kaverit oli hyväksikäyttäjiä.
Nyt aikuisena löytänyt ystäviä mielenterveysyhdistyksestä.
Kaikki vähän siipeensä saaneita, nukkavieruja rosoisia yksilöitä. Ihan parhaita kavereita. Pari parasta ystävää.
On mahdollista selvitä ilman sukua.
Et ole ainoa. Lisäksi lasten isän eikä hänen sukunsa kanssa olla tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon yksinäisiä vanhuksiakin, olen kuullut vara-isovanhempi toiminnasta. Onhan se oudon kuuloista, mutta miksipä ei voisi olla hyväkin asia. Siis varsinkin jos lapsia mietitte.
Täällä paikkakunnalla vain care.com välittää varaisivanhempia, 30-35e/h.
Ymmärrän että jotain toki pitää maksaa mutta tuo on vähän liian tyyristä. Joku 10-15e/h niin lapsiperheillä voisi olla varaa siihen.
T. Myös isovanhemmaton perhe
Tuossa on palkkaa 12 e, sivukuluja 4 e ja loput palveluntarjoajalle. Kamalan kallistahan on kaikki, mistä pitää maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On paljon yksinäisiä vanhuksiakin, olen kuullut vara-isovanhempi toiminnasta. Onhan se oudon kuuloista, mutta miksipä ei voisi olla hyväkin asia. Siis varsinkin jos lapsia mietitte.
Ymmärrän että jotain toki pitää maksaa mutta tuo on vähän liian tyyristä. Joku 10-15e/h niin lapsiperheillä voisi olla varaa siihen.
T. Myös isovanhemmaton perheTuossa on palkkaa 12 e, sivukuluja 4 e ja loput palveluntarjoajalle. Kamalan kallistahan on kaikki, mistä pitää maksaa.
Ei ole. Esim MLL lastenhoito on 9-10e/h. Harmi vain että MLLn kautta ei saa varamummoja/pappoja. Mun tapauksessa ei tarvisi edes hoitaa eikä olla vastuussa, vaan käydä pari krt kuussa lukemassa kirjaa tai leikkimässä legoilla.
Mutta jokainen toki hinnoittelee palvelunsa itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Myös isovanhemmaton perheTuossa on palkkaa 12 e, sivukuluja 4 e ja loput palveluntarjoajalle. Kamalan kallistahan on kaikki, mistä pitää maksaa.
Siksi sinä itse viet lapsesi koko ajan isovanhemmille. Ilmaista!
Vierailija kirjoitti:
Täällä toinen samanlainen. Kaiken huipuksi miehenikin on ainoa lapsi, jonka vanhemmat ovat kuolleita. Joka ikinen joulu joutuu selittämään ihmisille sitä, että miksei lähde vanhempien luokse jouluna tai vanhemmat tule jouluna kylään meille.
Serkkuja ei kiinnosta yhteydenpito tippaakaan.
Me joudutaan myös joka joulu/kastejihla/rippijuhla tjsp selittelemään miksei ole isovanhempia paikalla tai miksei mennä jouluksi sinne. Meillä molemmat isovanhemmat on ELOSSA. Kumpiakaan ei kiinnosta tipan vertaa eivätkä tapaa lapsiamme tai pidä mitään yhteyttä. No ehkä kerta vuoteen luonnevikainen äitini soittaa haukkumispuhelun, siinä kaikki. Miehen vanhemmilla taas muita ongelmia.
Meitä vanhemmattomia - syystä tai toisesta - on itse asiassa todella paljon, mutta koska asia on tabu (eritoten välirikko/hylkäämistapauksissa) niin harva tästä ääneen puhuu omilla kasvoillaan. Minäkin yritän olla aina hiljaa kun muut puhuu joulusuunnitelmista.
Ne harvat kerrat kun olen kertonut tilanteesta on kuulija laittanut tän mun syyksi. Defaultti oletus siis on se että lapsi on pilannut välit (kukaan ei juuri usko että ne vanhemmat on ihan hirveät vanhemmat). Tässä syy miksi vaikenen asiasta.
Mun itseni olisi jotenkin helpompi hyväksyä että vanhempani olisivat kuolleet ja siksi he olidivat poissa elämästäni, kuin se että heitä ei vaan kiinnosta.
Vanhrmpani ovat olleet aina itsekkäät, ja lapsuudessani he hoidattivat lapsensa lähes täysin sukulaisilla. Olin esim taaperona puoli vuotta mummon hoidossa, joka viikonloppu tädeillä, enoilla, mummoilla, ihan vauvana jo. Kunnon heittopussi jota vanhemmat tuuppi muualle hoitoon kun heitä ei kiinnostanut,
Kun täytin 18 niin isä ilmoitti että viikko aikaa muuttaa, heidän vastuu loppui nyt. Olin siis kiltti, miellyttämishaluinen kympin tyttö eli kotoa heittäminen ei johtunut minusta. Mukaan sain vain repullisen vaatetta, en mitään apua, tukea, rahaa, astioita. En siis mitään.
Muistan kuin eilisen kurkkua kuristavan hädän ja ahdistuksen kun reppu seläsdä lähdin kotoa. Siihen loppui kaikki välittäminen vanhempien osalta. Tuskin sitä koskaan olikaan.
Emme ole olleet liki 30 vuoteen tekemisissä. Eivät tulleet häihini, eivät lasteni ristiäisiin, eivät soittele, eivät halua tavata ainoita lapsenlapsiaan.
Tällaisia vanhrmpia on, varsinkin ”boomereissa” sillä he teki lapsia vaikkei olisi halunnert mutta kun oli ”pakko”. Varmaan mun vanhemmat teki lapset vain sosiaalisesta pakosta.
Tunnen yhä liki 50v iässä surua ja pettymystä asiasta. Varmaan tämä seuraa läpi elämän.