Hautajaiskutsusta kieltäytyminen
Mitä mieltä te olette:
Jos saisitte kutsun sellaisen sukulaisen hautajaisiin, jonka kanssa ette ole olleet ainakaan 10 vuoteen missään tekemisissä, menisitte silloin hautajaisiin/muistotilaisuuteen?
Sain tänä kesänä kutsun enoni lapsen, eli serkun, hautajaisiin , vaikka ollut ollut missään tekemisissä serkkuni kanssa yli 10 vuoteen, vaikka lapsena teimmekin porukalla kesäreissuja esim. Linnanmäelle ja hän kävi vanhempien kanssa meillä kylässä lomilla jne.
Itse päätin osallistua hautajaisiin, koska ajattelin, että on epäkohteliasta kieltäytyäkään kutsusta, varsinkin kun olen kuitenkin joskus tekemisissä enoni kanssa.
Mitä te olette tehneet vastaavissa tilanteissa?
Muutama muukin aikuinen serkkuni , ja muu sukulainen, myös kutsuttiin hautajaisiin, mutta he päättivät olla menemättä vedoten juuri siihen, kun hekään eivät olleet olleet tekemisissä vainajan kanssa vuosikausiin.
Kommentit (21)
En menisi enkä menisi läheisemmänkään ihmisen hautajaisiin. Mitä iloa sille olisi siitä, kun makaa tiedottomana arkussa?
Itse menisin serkkuni hautajaisiin vaikka en tiedä tulisivatko he minun. Sitä kun ei tiedä kuka lähtee ensin. Ollaan 40-50 vuotiaita.
Hautajaisiin ei esitetä kutsua niin kuin häihin. Ajankohta ilmoitetaan ja paikalle menevät ne jotka kokevat haluavansa jättää vainajalle sellaiset hyvästit.
Ei tulisi mieleenkään kieltäytyä hautajaiskutsusta tuolla perusteella
Se on kuitenkin viimeinen tervehdys edesmenneelle
Siellä on mahdollisuus pitää yllä sukulaissuhteita joista voi parhaimmillaan saada paljon iloa ja tukea elämäänsä. Voi myös löytää vastauksia elämänkysymyksiinsä
Minä olen jättänyt menemättä hautajaisiin, jos en ole tuntenut tarvetta jättää hyvästejä ja omaisetkin ovat niin etäisiä, etteivät kaipaa tukeani.
Mutta olen lähettänyt adressin ja suruvalittelut, kuten tapoihin kuuluu. Adressit sitten luetaan muistotilaisuudessa ja omaiset siitä tietävät, että olen asian huomioinut.
Vierailija kirjoitti:
Hautajaisiin ei esitetä kutsua niin kuin häihin. Ajankohta ilmoitetaan ja paikalle menevät ne jotka kokevat haluavansa jättää vainajalle sellaiset hyvästit.
No voi lähettää kutsun vastauspyyntöineen, jos on esim. suunniteltu pitopalvelua.
Menisin, jos siellä on sukua jota haluan nähdä. Jos ei, sanoisin että kiitos kutsusta ja voi harmi en pääse.
Vierailija kirjoitti:
Ei tulisi mieleenkään kieltäytyä hautajaiskutsusta tuolla perusteella
Se on kuitenkin viimeinen tervehdys edesmenneelleSiellä on mahdollisuus pitää yllä sukulaissuhteita joista voi parhaimmillaan saada paljon iloa ja tukea elämäänsä. Voi myös löytää vastauksia elämänkysymyksiinsä
Se on korkeintaan viimeinen tervehdys joillekin sukulaisille. Vainajan osalta on liian myöhäistä. Sukulaissuhteet on järjettömin juttu ikinä. En ymmärrä miksi joku valitsee elämäänsä ihmisiä sen perusteella minkälaisia geenejä heillä sattuu olemaan.
en pysty lukemaan koko kirjoitusta. Ehkä kannattaa menn jos olet noin vaikea. ite en mene ku en pysty
Vierailija kirjoitti:
En menisi enkä menisi läheisemmänkään ihmisen hautajaisiin. Mitä iloa sille olisi siitä, kun makaa tiedottomana arkussa?
Se on kunnianosoitus vainajalle ja omaisten tukemista.
Minut on kutsuttu ystäväni hautajaisiin. Olin hänen kanssaan läheinen ja yksi heistä muutamista, jotka olivat hänen lähellään loppuaikoina saattohoidossa. En kuitenkaan pysty menemään hänen hautajaisiinsa. Muutamaa ihmistä lukuunottamatta muut ovat minulle tuntemattomia. Minua ahdistaa, kun tiedän, että romahtaisin siellä kirkossa yksin arkun äärellä kukkalaitetta arkulle laskiessa. En myöskään pystyisi lukemaan ääneen sitä viimeistä viestiä. Muistotilaisuuskin tuntuisi tosi vaikealta, kun toisten tuskan aistiminen on niin raskasta, kun tiedän, että minun pitäisi tukea heitä enkä siihen riittävästi pysty.
En vain tiedä, miten voisin kieltäytyä... Hautajaisiin ei tule muita ystäväni ystäviä kuin minä, kaikki muut ovat hänen läheisiään, eli vanhemmat, sisarukset ja heidän lapsiaan, eli noin 10-12 henkilöä vain.
Vierailija kirjoitti:
0/5.
Kun nyt(kään) ei ole kyse sinusta itsestäsi. Edes toisen ihmisen hautajaiset eivät enää ole nykyihmiselle itsekkyydestä vapaa vyöhyke.
Menette hautajaisiin, kun pyydetään ja sillä selvä. Ei se ole kellekään mikään maailman paras päivä, mutta näihin pyydettäessä osallistuminen kuuluu inhimillisyyteen, aikuisuuteen, yleissivistykseen ja käytöstapoihin.
Se on siis ihan sama miltä juuri sinusta tuntuu siellä hautajaisissa. Koko maailma kun ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt(kään) ei ole kyse sinusta itsestäsi. Edes toisen ihmisen hautajaiset eivät enää ole nykyihmiselle itsekkyydestä vapaa vyöhyke.
Menette hautajaisiin, kun pyydetään ja sillä selvä. Ei se ole kellekään mikään maailman paras päivä, mutta näihin pyydettäessä osallistuminen kuuluu inhimillisyyteen, aikuisuuteen, yleissivistykseen ja käytöstapoihin.
Se on siis ihan sama miltä juuri sinusta tuntuu siellä hautajaisissa. Koko maailma kun ei pyöri sinun napasi ympärillä.
Oletat, että kaikki ovat niin hyväkuntoisia ja hyvätuloisia, että he voivat mennä hautajaisiin. Itselläni on hautajaisiin 60 km matkaa eikä autoa eikä mitään hautajaisiin sopivia vaatteitakaan. Jos on niin huonossa kunnossa terveydellisesti (krooninen kipu) ja siihen vielä syvä suru päälle, niin varmasti vainajan omaiset ymmärtävät, jos asian heille kauniisti selittää, ettei pysty hautajaisiin tulemaan. Voi lähettää omaisille adressin ja jos on vara, niin voi lähettää myös kukkalaitteen ja pyytää jotakuta omaista viemään sen arkulle tai ainakin haudalle.
Eläviä varten ne hautajaiset pidetään
Onneksi omiin hautajaisiin ei tule kutsua, kun on niin vaikea kieltäytyä.
Vierailija kirjoitti:
Minut on kutsuttu ystäväni hautajaisiin. Olin hänen kanssaan läheinen ja yksi heistä muutamista, jotka olivat hänen lähellään loppuaikoina saattohoidossa. En kuitenkaan pysty menemään hänen hautajaisiinsa. Muutamaa ihmistä lukuunottamatta muut ovat minulle tuntemattomia. Minua ahdistaa, kun tiedän, että romahtaisin siellä kirkossa yksin arkun äärellä kukkalaitetta arkulle laskiessa. En myöskään pystyisi lukemaan ääneen sitä viimeistä viestiä. Muistotilaisuuskin tuntuisi tosi vaikealta, kun toisten tuskan aistiminen on niin raskasta, kun tiedän, että minun pitäisi tukea heitä enkä siihen riittävästi pysty.
En vain tiedä, miten voisin kieltäytyä... Hautajaisiin ei tule muita ystäväni ystäviä kuin minä, kaikki muut ovat hänen läheisiään, eli vanhemmat, sisarukset ja heidän lapsiaan, eli noin 10-12 henkilöä vain.
Ei sitä viestiä ole pakko lukea, voi olla vain hetken hiljaa.
Minusta muistotilaisuudessa muistellaan ääneen hauskoja juttuja vainajasta kaiken surun keskellä. Niin tehtiin yllättäen kuolleen veljeni hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole mikään pakko mennä ei-läheisen ihmisen hautajaisiin, jos ei halua tai pysty.
Ei ole sama, miltä itsestä tuntuu. Itseään saa suojella, jos tuntuu pahalta.
Jos joutuu kieltäytymään hautajaisiin menosta, niin kannattaa vaan lyhyesti sanoa, että pitkä matka tai että on tällä hetkellä itse vähän sairaana, niin ei pääse. Pitopalveluyrityksestä tilatun tarjoilun vuoksi henkilömäärä pitää yleensä tietää aika tarkasti, mikä on kyllä vähän harmi. Ne menee, ketkä pääsee, ja muut laittaa adressin. Kutsu esitetään yleensä kaikille, joiden ajatellaan olevan mahdollisesti halukkaita tulemaan, ja joille muutenkin ajatellaan, että pitää ilmoittaa tapahtuneesta. Raskasta se ilmoittelu ja soittelu sille omaiselle, niin ei hän siinä jaksa kauheasti houkutella ihmisiä paikalle. Mutta ei hän välttämättä voi tietää, jos soittaa jollekulle, joka ei halua tulla.
...