Minkä verran keskiverto ihminen rupsahtaa ikävuosien 40 ja 45 välillä?
Itse en ole omasta mielestäni muuttunut tippaakaan. Passikuvat vuosilta 2016 ja 2021 ovat ihan samanlaiset, en huomaa yhtään mitään eroa.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko perhettä ja lapsia, käykö töissä vai ei.
Stressi, kulahtanut parisuhde, lasten kärräys harrastuksiin, jatkuva sotku ja melu kotona, pyykkäs, siivous, kaupassa käynti, kokkaus... ei mitään aikaa rentoutua ja olla rauhassa. Tottakait se näkyy naamassa ja kropassa. Erityisesti 35v. jälkeen. Siitä rapistuminen kiihtyy.
Lapsen (ekaluokalla) äidistä luulin, että on 40 jotain, hän sanoi olevansa 27-vuotias ja ekaluokkalainen hänen esikoinen eli 3. lapsensa.
Outo kirjoitus. Kyllä lasten vanhemmilla on hyvin aikaa rentoutua, jos vain haluaa. Kaikki eivät ole mitään sairaita suoriutujia, vaan suurin osa elää juuri omanlaistaan hyvää elämää, elämää, jossa on naurua ja iloa hyvin paljon, reipasta ulkoilua säässä kuin säässä, terveellistä ruokaa ja hyvää tuulta. Meillä on kolme lasta ja en ole kokenut elämääni koskaan mitenkään stressaavaksi. Omista valinnoista se on aika paljon kiinni, sanoin elämänasenteesta.
Ihanaa olla 45. Tykkään kovasti. En kaipaa ollenkaan nuoruuden aikoja. Hyvä näin.
Ihan järkyttäviä eroja on 30-50v. Näen päivittäin siis henkkareita kassalla, ja kyllä jotkut huomattavan paljon vanhemman näköisiä ikäisekseen. Eilen oli kassalla 36v, itseäni 10v nuorempi nainen ja näytti viisikymppiseltä. Lihavuus, värittömyys ja tanttamainen look vanhentaa.
Voi siinä muutama uurre tulla 5 vuodessa.
Naiset vanhenee tuolla aikavälillä tosi paljon. Miehet vähemmän.
Yksilölliset erot ovat keski-iässä valtavia. Hoikka, liikuntaa harrastanut, syömisiään edes hieman harkinnut, tupakoimaton ja päihteetön ihminen on viisikymppisenäkin vielä timmissä iskussa ja näyttää hyvältä. Mutta itsensä lihomaan päästänyt tupakoiva ja juopotteleva sohvaperuna näyttää arkkuun valmiilta.
Minä olen eniten ruopsahatnut ikävuosien 35-40 välillä. Silloin tuli otsarypyt ja harakanvarpaat. Sen jälkeen olen ollut yllättävän samannäköinen.
Seuraavaksi varmaan tulee ihon veltostuminen. Sitä odotellessa.
N53
Vierailija kirjoitti:
Naiset vanhenee tuolla aikavälillä tosi paljon. Miehet vähemmän.
Miehet vanhenee ihan samalla tavalla. Geenit ja elämäntavat vaikuttaa paljon.
Äitini 80+ sanoo, että ihminen rupsahtaa kymmenen vuoden syklissä. Rupsahdus tulee kerralla ja sillä naamalla mennään kymmenen vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Minä yritin 45-vuotiaana tarjota passiini 40-vuotiskuvaani. Ei mennyt läpi, piti käydä hakemassa uudet kuvat.
:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu onko perhettä ja lapsia, käykö töissä vai ei.
Stressi, kulahtanut parisuhde, lasten kärräys harrastuksiin, jatkuva sotku ja melu kotona, pyykkäs, siivous, kaupassa käynti, kokkaus... ei mitään aikaa rentoutua ja olla rauhassa. Tottakait se näkyy naamassa ja kropassa. Erityisesti 35v. jälkeen. Siitä rapistuminen kiihtyy.
Lapsen (ekaluokalla) äidistä luulin, että on 40 jotain, hän sanoi olevansa 27-vuotias ja ekaluokkalainen hänen esikoinen eli 3. lapsensa.
Outo kirjoitus. Kyllä lasten vanhemmilla on hyvin aikaa rentoutua, jos vain haluaa. Kaikki eivät ole mitään sairaita suoriutujia, vaan suurin osa elää juuri omanlaistaan hyvää elämää, elämää, jossa on naurua ja iloa hyvin paljon, reipasta ulkoilua säässä kuin säässä, terveellistä ruokaa ja hyvää tuulta. Meillä on kolme lasta ja en ole kokenut elämääni koskaan mitenkään stressaavaksi. Omista valinnoista se on aika paljon kiinni, sanoin elämänasenteesta.
On se kiinni lapsestakin ja miehestäkin.
Oma mieheni oli jo tuossa vaiheessa, kun olin 40 v, eksä, mutta jaksoi silti kiusata. Lapsesta tuli vihainen teini ehkä juuri tuostakin syystä. Mutta kiva että sulla menee hyvin.
Ite oon rupsahtanut nopeasti tuolla aikavälillä. Luultavasti johtuu siitä, että vaihdevuodet ovat käynnissä, joten hormonituotannon väheneminen näkyy vanhenemisena: silmäpussit, suupielen uurteet, kaularypyt. Harrastan paljon liikuntaa, nukun riittävästi, en polta, juon harvoin alkoholia. huolehdin ulkonäöstäni muutenkin. Ruokavalio voisi olla terveellisempi.
Vierailija kirjoitti:
Stressaantuneena, uupumuksen partaalla, surujen ja ahdistusten kanssa paljon.
Tuohon riittää jos selitykseksi se, ettei ihminen voi viettää optimaalisen terveellistä elämää tuollaisessa elämäntilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin olet rupsahtanut niin paljon, kuin kaverisi ja ystäväsi, sillä tässäkin luoja on ollut sinulle armollinen, kun samaan aikaan lähinäkö heikkenee ja kun katsot peilistä, aina voi sihrusilmillään peilistä nähdä 20v pirtsakan ja nuoren naisen, jos vain niin haluat.
Eikä kannata tuossa iässä hankkia niitä suurentavia peilejä.
Voi mua, mulla on aina ollut likinäkösenä hyvä lähinäkö. Ei tule armeliasta ikänäköäkään.
Vierailija kirjoitti:
Kolme lasta, isoja teinejä tietenkin, ikää 46 ja en ole mielestäni rupsahtanut oikeastaan ollenkaan. Juuri tänään katsoin peilistä naamaani ja ajattelin, että aika hyvä.
Lapsettomuus ei vaikuta todellakaan asiaa, mutta elämäntavat ja geenit vaikuttavat. Jos harrastaa viinin lipittämistä, polttaa tupakkaa, ottaa aurinkoa ja muuta vastaavaa, niin ne näkyvät varmasti naamassa.
Kyllä lapsettomuus vaikuttaa. Lapseton 40 v jaksaa marmattaa joka asiasta, kun 40 v ruuhkavuosia elävä äiti-ihminen ei edes jaksa avata suutaan valittaakseen.
Höpö höpö. Ei yksikään tavallinen 45 vuotias näe peilistä mitään kaksikymppisen naamaa. Eikä kyllä haluakaan nähdä.