Lapsen synttärit, voiko yhden lapsen jättää kokonaan kutsumatta?
Mitä mieltä olette?
Lapsen synttärit tulossa, hänen luokalla 9 tyttöä ja lapsi ei haluaisi kutsua yhtä tyttöä juhliinsa.
Asuvat naapurustossa, mutta kyseinen tyttö ei ole oman lapseni ystävä. Hän on luonteeltaan ilkeä, arvostelee muita lapsia, eikä tule luokan muiden tyttöjen kanssa toimeen (viihtyy poikien seurassa paremmin). Olen nyt kolmena vuotena sanonut omalle lapselle, että tyttö on kutsuttava juhliin ja tyttö on niihin tullut. Mitään kaverisynttäreitä ei tytön perheessä pidetä tai niihin ei ainakaan omaa lastani ja hänen kavereita ole kutsuttu.
Tuntuu niin kohtuuttomalta, että joka vuosi pakotan lapseni kutsumaan kyseisen tytön hänen juhliin, vaikka hän joka kerta sanoo, ettei halua kutsua tyttöä.
Eikö kuitenkin ole ilkeää/noloa, että kaikki muut luokan tytöt kutsutaan ja yksi jätetään kutsumatta? Mitä te tekisitte?
Kommentit (84)
Jos olisin ”ilkeä tyttö” , (muitten mielestä) , enkä saisi kutsua, mitä luulette että tapahtuu. No, olisin entistä ilkeämpi masentumisestani ym. Johtuen. Pahoittaisin mieleni ja se ei kyllä parantaisi muittenkaan oloa.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kutsua, jos kerran hänkään ei koskaan kutsu.
Minusta tuo on tosi huono peruste olla kutsumatta sillä lapset ei aina itse saa päättää että kenet kutsuu tai järjestetäänkö juhlia ollenkaan. Perheillä on myös erilaisia tilanteita, jos on vaikka tiukempi taloudellinen tilanne niin sen vuoksi voi joutua rajaamaan lapsia pois ja se voi juhlan järjestäjille ja synttärisankarillekin olla aika ikävää.
En itse lähtisi niin vahtimaan että onko oma lapsi kutsuttu vai ei vaan toimisin omien resurssien ja arvojen mukaan. Ymmärrän hyvin jos varsinkin vähän isompana valikoi ne parhaat kaverit, mutta silloinkin olisi hyvä jos sitten vaikka noin puolet jäisi kutsumatta eikä vain yksi.
”Ilkeän” lapsen näkemys tilanteesta voi sitten olla hyvin erilainen. Hän voi kokea olevansa syrjitty ja yksinäinen.
Erinomainen kannanotto. Pistää miettimään.
Entäpä jos oma lapsi olis laukonut muutaman kerran ilkeitä koulutoverista ja sen vuoksi hänet eristetään, eikä kutsuta synttäreille?
Ilmeisesti hyvin pienistä koululaisista on kyse, eikä yläasteen oppilaista. Opittavaa on kaikilla, miten sosiaaliset suhteet toimivat.