Valtiotieteelliseen/oikikseen 34-vuotiaana?
Onko toivoton ajatus? Taustalla ei mitään sinne päinkään työkokemusta. Onko työllistyminen ns. hyvään paikkaan mahdollista?
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 10:59"]Oikikseen pääsee valioyksilöt ja lähäriksi kuka vaan. Jotain rajaa.
[/quote]
Vai oikein valioyksilöt XD
Opiskelen itse oikiksessa ja kyllä sieltä löytyy paljon vanhempaakin porukkaa. Omalla vuosikurssilla taitaa olla n. 10-15 "opiskeluiän" ohittanutta ja hyvin näyttävät pärjäävän, vaikka opiskelujen ohella käyvät töissä tai ovat perheellisiä tms. Työllisyystilanne on tosiaan hiukan heikentynyt, mutta kyllä ainakin omasta tuttavapiiristäni kaikki halukkaat ovat töissä. Jo siis opiskeluaikana. Tämä siis tilanne Helsingissä, missä todella iso osa meidän työpaikoista sijaitsee. Valtiotieteellistä en kyllä suosittele, sieltä työllistyminen erittäin paljon vaikeampaa kuin oikiksesta.
Olin keväällä valmennuskurssilla, jossa oli hakijoista noin puolet ns.abeja/toista/kolmatta kertaa pyrkiviä (ei aiempaa koulutusta) ja puolet jo jonkun muun tutkinnon suorittaneita. Joukossa oli myös valtiotieteellisestä valmistuneita, nimenomaan perustelivat että työtä on vaikea saada valmistumisen jälkeen ja että palkka on huono. Ja nämä osallistujat vaikuttivat siltä että opiskelumenestys on ollut hyvää, vaaditussa aikataulussa jne. eli varmastikin siltä osin olisivat olleet ihan potentiaalisia työllistyjiä (tiedän, paikkaan valitan sopivin, ei paras). Mutta silti.. En tiedä saivatko oikiksen paikan vai miten sitten kävi.
Rehellisesti sanoen luulen että yliopisto-opinnot sopivat paremmin aikuiselle kuin nuorelle, joten opiskelemaan vaan!
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 10:59"]Oikikseen pääsee valioyksilöt ja lähäriksi kuka vaan. Jotain rajaa.
Vai oikein valioyksilöt XD
Tulee ihan mieleen se Turun kylteri joka kirjoitti ystävyyksistä...
[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 10:42"]
Minä en kyllä ymmärrä tällaista asennetta että ei yhtään haittaisi jos ei ole taustalla mitään kokemusta ja aika vanhana sitten lähtee tuhlaamaan yhteiskunnan varoja. Ap, tässä maassa on paljon pulaa tuottavan työn tekijöistä ja esim. lähihoitajista. Miksi et kouluttautuisi sellaiseen, josta varmasti saat töitä jatkossa?
[/quote]
Kuinka paljon lähihoitajan koulutus maksaa verrattuna juristiin tai valtiotieteilijään (jotka kuulemma opiskelevat lähinnä tentteihin lukemalla)?