Säästöpankin Finanssivahti
Kävin aamulla verkkopankissa ja tilitietojeni alle oli ilmestynyt omituinen pyörylä, jota rupesin tutkimaan ihmeissäni. Kysymys oli diagrammista, joka kertoi menoni käsittääkseni viimeisen kuukauden ajalta. Tai saattoi olla syyskuulta, en älynnyt tutkia asiaa ällistykseltäni.
Kaikki korttiostoni oli kategorioitu tyyliin: asuminen, auto ja liikenne, ruoka, vapaa- aika, ravintolat yms.
En ole moisen finanssivahdin käyttöehtoja hyväksynyt, vaikka pankki väitti, että palvelun saa käyttöönsä hyväksymällä ehdot. En todellakaan halua, että kukaan iitrailee menojani tietämättäni. Yritin etsiä netistä, kuinka "palvelun" saisi pois käytöstä; ei löytynyt, ei edes pankin sivuilta.
Mitä mieltä olette tällaisesta iso veli valvoo -tyylistä pankin toimesta. Itse haluan kyllä eroon tästä systeemistä. Nyt oli jo iltapäivällä kaupassa sellainen olo, että pitääköhän katsoa, mitä ostaa, ettei pankin täti paheksu. PRKL!
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:52"]
Ainahan ne ostostiedot ovat muodossa tai toisessa olleet saatavilla. Kortilla kun maksaa niin toimialakoodi kertoo isoveljelle että taas tuli sidukkaa ostettua.
[/quote]Ei varsinaisesti sidukan osto, jota muuten ostan yleensä kioskilta 2 pulloa, ärsytä, vaan periaatteellisesti ostosteni kyttääminen tällaisessa muodossa. En kyllä usko, että ruokakauppaostosteni sisältöä pankissa tietäisivät.
Olisivat nyt edes kysyneet haluanko/tarvitsenko kyseistä palvelua.
Johan tuo nimikin kertoo, mistä on kysymys. Ihmisten rahankäytön vahtimisesta.
Siis onko ap täällä ainoa Säästöpankin asiakas, vai onko muille tää kyttääminen ihan Ok?
Mulla on sama, mutta mun mielestä se on kätevä.
Mä en oikein tajua mikä siinä on ongelma, kyllähän ne tiliotteella joka tapauksessa näkyy mistä on ostettu, ja eiköhän pankille ole ihan selvää miltä firmoilta on ostettu, eli onko kyseessä kauppa, baari, lounasravintola tms. Johan ne nyt saisi vaikka pelkän nimen perusteella selville. Mikä sulle siis oli tässä se ongelma?
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:45"]Lukekaa sopimuksenne! Siellä lukee, että hyväksytte finanssivahdin keräämien tietojen käytön suoramarkkinointiin yms. Mulla siirtyi tili toiseen pankkiin.
[/quote]sama juttu pankki vaihtuu mutta aion ensin selvittää onko sp:n toiminta edes lain mukaista
[quote author="Vierailija" time="25.11.2014 klo 22:45"]Lukekaa sopimuksenne! Siellä lukee, että hyväksytte finanssivahdin keräämien tietojen käytön suoramarkkinointiin yms. Mulla siirtyi tili toiseen pankkiin.
[/quote]
Lukeeko? Mulla on suoramarkkinointi kielto, eikä ole sp:stä mainoksen mainosta tullut.
Kokeilin sitä finanssivahtia silloin kun se oli ihan uusi ja piti itse ottaa käyttöön (nyt uudistuneessa verkkopankissahan se on kaikilla) ja mun mielestä se oli hankala.... siis jos halusi lajitella jotain muuta kuin ne oletukset. Paljon kätevämpää siirtää tilitiedot exceliin ja muokata omat piirakat.
Kaikilla pankeilla taitaa olla jo nykyään vastaava palvelu.
Ei se pankin täti sitä finanssivahtia näe. Ongelma on siinä, että Säästöpankki kerää ja prosessoi tällaista tietoa. Ja jos joku luulee, että se ihan pyyteettä tällaista tietoa käsittelee, niin on varmasti väärässä. Se tekee tällä rahaa tavalla tai toisella. Tällainen pitäisi pystyä halutessa kieltämään, mutta kun ei vaan ole mahdollista.
Lukekaa sopimuksenne! Siellä lukee, että hyväksytte finanssivahdin keräämien tietojen käytön suoramarkkinointiin yms. Mulla siirtyi tili toiseen pankkiin.
[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 15:51"]
Kävin aamulla verkkopankissa ja tilitietojeni alle oli ilmestynyt omituinen pyörylä, jota rupesin tutkimaan ihmeissäni. Kysymys oli diagrammista, joka kertoi menoni käsittääkseni viimeisen kuukauden ajalta. Tai saattoi olla syyskuulta, en älynnyt tutkia asiaa ällistykseltäni.
Kaikki korttiostoni oli kategorioitu tyyliin: asuminen, auto ja liikenne, ruoka, vapaa- aika, ravintolat yms.
En ole moisen finanssivahdin käyttöehtoja hyväksynyt, vaikka pankki väitti, että palvelun saa käyttöönsä hyväksymällä ehdot. En todellakaan halua, että kukaan iitrailee menojani tietämättäni. Yritin etsiä netistä, kuinka "palvelun" saisi pois käytöstä; ei löytynyt, ei edes pankin sivuilta.
Mitä mieltä olette tällaisesta iso veli valvoo -tyylistä pankin toimesta. Itse haluan kyllä eroon tästä systeemistä. Nyt oli jo iltapäivällä kaupassa sellainen olo, että pitääköhän katsoa, mitä ostaa, ettei pankin täti paheksu. PRKL!
[/quote]
Luuletko nyt ihan oikeasti että siellä on pankin virkailijat käsittelemässä jokaista tilitapahtumaasi manuaalisesti? :D "Aaaa, nyt se osti kortonkeja R-kioskilta. Laitetaan kategoriaan xxx."
Kyseessä ei oo mikään muu kuin kaikkien tulojen ja menojen järjestäminen graafiseen muotoon niin, että niistä pysyy paremmin kärryillä. Foliohattu pois päästä. :D
No, juu olen ihan samaa mieltä ja laitoin sinne palautettakin. Semmoisi finassivahteja ei henk. koht talous tarvihe. Muuttu huonommaks muutenki ne sivut uudistuksessa. Esim. erääntyvät laskut näkymä sais olla heti siinä silmissä ettei tarvis ettii. Joo ja sitte se pärkkeleen vinanssivahti jo herjas notta talous kuralla vaikka ei todellakaan oo.
Tommoset hemmetin finassivahdit sais heittää hevon kuuseen,ei o ku haittaa ollut koko toiminnosta.
Ainahan ne ostostiedot ovat muodossa tai toisessa olleet saatavilla. Kortilla kun maksaa niin toimialakoodi kertoo isoveljelle että taas tuli sidukkaa ostettua.