Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko ainoa, jonka mielestä työkseen puhuvalla ei saisi olla puhevikaa?

Vierailija
03.09.2021 |

Kolmosen urheilutoimittan ässävika ottaa korviin tosi pahasti. Enkä käsitä, miten Lola Odusoga voi olla töissä radiossa. Kun työvälineenä on puhe, sen toivoisi olevan virheetöntä.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisältöosaaminen on tärkeintä.

Vierailija
2/29 |
03.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhevikojen suhteen minulla ei ole selkeää kantaa, ne kuitenkin ovat useimmiten korjattavissa. Mutta ainakin minusta olisi tärkeää, että puhetyöläisien joukossa on myös ihmisiä, jotka puhuvat suomea esim. venäläisittäin murtaen.

Älytön ajatus, että lahjakkailta ihmisiltä tyssäisi ura siihen, etteivät ole varhaislapsuudesta saakka puhuneet suomea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ja olen täysin samaa mieltä aloittajan kanssa. Ja ennen tätä noudatettiinki tosi tarkasti koulujen esiintymisissä, pääsykokeissa ja työhaastetteluissa.

Nyt WOKE-kulttuurin myötä monelle erilaiset tv- ja juontajakeikat ovat ainoita töitä mitä vaatimattomalla koulutuksellaan saavat ja eihän nyt kaveria voida hylätä jos ärrä vähän sorahtaa tai ässä sihahtaa.

Eri asia sitten jonkun kommentaattorin osallistuminen jonka äidinkieli ei ole suomi. Hän on silloin asiaosaamisensa takia mukana ja silloin voi löysää jonkin verran antaa Suomen kokoisessa maassa.

Enhän minäkään päässyt päässyt hävittäjälentäjäksi kun oli silmälasit. Sama asia ja analogia, jos menisi yksinkertaisimmillekin perille.

Vierailija
4/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet.

Vierailija
5/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan radiotoimittajalla olla kauhea ääni (esim. Heikki Peltonen), joten miksei saisi yhtä hyvin olla puhevikaa.

Vierailija
6/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntelin eilen jotain podcastia ja siinä puhui joku niin kireä kielijänne, ettei taipunu ei är eikä äs eikä äl. Rasittavaa kuunneltavaa ja meni koko pointti ohi.

Vierailija
7/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nuo puheviat särähtävät korvaan. Vaikka tärkeys olisikin sisällössä niin se puhevika vie kaiken huomion. Sama juttu on puhetyyleissäkin. Ei niitä kaikkia vaan pysty kuuntelemaan, vaikka olisi täydellinen ääntäminen. Eli olen samaa mieltä AP:n kanssa. Kyllä puhetyöläisellä pitäisi puhe olla edes jollain tasolla hallussa. (Ja itselläni on r-vika, mutta en olekkaan missään puhetyössä)

Vierailija
8/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin eilen jotain podcastia ja siinä puhui joku niin kireä kielijänne, ettei taipunu ei är eikä äs eikä äl. Rasittavaa kuunneltavaa ja meni koko pointti ohi.

Osa podcasteista on ihan karmeaa kuunneltavaa. Yritin kuunnella jotain sisustusaiheista podcastia enkä kestänyt sen naisen narisevaa ja ässää suhauttelevaa puhetapaa. Välillä jää äänikirjojakin kuuntelematta huonon lukijan takia.

Vierailija
9/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

testi

Vierailija
10/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän niitä ole pakko kuunnella, jos ei halua. Ihmeellistä tämä nykyajan asenne, että jos MINÄMINÄMINÄ en tykkää jostain niin jonkun toisen pitäisi muuttaa harrastustaan tai ammattiaan sen takia.

Vierailija
11/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kanssa eri mieltä.

Mua ei haittaa yhtään ääntämisvirheet, lievä änkytys tai "hassut"-aksentit. Toisaalta en jaksa hirttäytyä myöskään kirjoitusvirheisiin.

Asiasisältö ratkaisee, ei virheetön kielenkäyttö.

Vierailija
12/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että juontajilla yms. tyhjänpuhujilla olisi suotavaa, että ääntämys olisi kunnossa. Asiaosamisellaan ääneen päässeillä on riittävää, että puheesta saa selvän, mitä hän tarkoittaa, eikä jää arvailun varaan, esim. onko joku asia pahempi vai parempi.

Vierailija
13/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään saa olla puhevikaa. Menkööt jonnekin puhevikaisten kanavalle. Aivan kuin jalkapuolet urheilijat menevät paralympialaisiin.

Vierailija
14/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei haittaa, jos on ärrävika, kunhan puhe on selkeää.

Vierailija
15/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että yleensäkin viallisten ihmisten kuuluisi olla pois silmistä. Omassa kopissaan häpeämässä.

Vierailija
16/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Puhetoimittajilla ja juontajilla ei saisi olla puhevikaa.

Vierailija
17/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virallisissa yhteyksissä (esim. luennot) ei haittaa, koska silloin asiantuntevuus on tärkeämpää. Sen sijaan viihteen puolella hyvinkin häiritsevää.

Vierailija
18/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ammatikseen puhuva. Mutta, silloin kun on kriittiset Hetket uutisissa, rikosasioissa, tärkeä video tai muut asiat, olisi kiva jos toimittajat pystyvät puhumaan täysin Selkeästi, puheviatta, ärsyttämättä kuulijaa, ei ää, öö - äänteitä, ei outoa nuottilaulantaa, ei mainosääntä, ei masentunutta ääntä (neutraali ok), ei vihaista ääntä ja jossain määrin panikoimatta. Joskus ei saanut yhtään selvää kun oli samaan aikaan s-, r-, t- ja kaikki muut suuongelmat samaan aikaan (vaikka kaikilla ihmisillä on suuongelmia toisinaan). Se on "ahdistavaa" jos yrität saada Kriittistä Tietoa jostain aiheesta, ja ei saa selvää. Tuntuu että puhetta heijastaa itsekin niin kuunnellessa, että tuntuu kuin itsellä olisi puhevikoja. Vaikka hyväksyy henkilöt ja muut tekijät. 

Vierailija
19/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lola odusoga on aina mun mielestä kuulosta I aivan ihanalta sen ärrän kanssa! ☺️ Tosi seksikäs puhetapa ja musta persoonallisuus on hyvä, tosi persoonallisuus voi olla myös huono, mutta esim lolalla tosi hyvä. Must ois tosi tylsää jos kaikki ois samanlaisia.

Voi olla tosi hyvä suullisesti, vaikka olisikin joku ns poikkeama, musta missään nimessä ei pidä typistää ihmisiä pikkumuotteihin. Jotkut ihmiset ärsyyntyy kaikesta, jopa ilosuudesta, ne samat ihmiset voi painua yksin jonnekki missä ei näe tai kuule muita.

Vierailija
20/29 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tero Karhun ärrä on kiva :) Mua sen ärrävika ei ärsytä, koska se on muuten niin selkeäsanainen ja innostava.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän