Miksi apteekissa törmää tällaisiin tilanteisiin?
A) Reseptikopit ovat vierekkäin ja pienessä apteekissa kaikki muutenkin kuulevat toistensa asiat. Jos yrität asioida mukahuomaamattomasti "ottaisin tuota tänään reseptillä määrättyä lääkettä yhden pakkauksen" (jos mutta samana päivänä määrättyjä lääkkeitä ei ole), niin eiköhän kovaan ääneen kysytä että "tarkoititko tätä masennuslääkettä x/kutinaan tarkoitettua intiimivoidetta" tms. Miksi se lääkkeen nimi pitää sanoa ääneen? Myös tämä "oletko käyttänyt tuotetta aikaisemmin?" kysely kuuluu samaan kastiin. Kiva saada jotain peräpukamahoitovoiteen levitysohjeita muiden kuullen...
B) Työntekijät esittävät etteivät ymmärrä, kun haluat ostaa ruiskuja. Viimeksi tänään yritin ostaa vauvalle refluksilääkkeen antamista varten muovisia kertakäyttöruiskuja. Vaikka kuinka myyjälle selitin, millaista tuotetta tarkoitan ja että en hae mitään piikkiä sisältävää ruiskua vaan sellaista muovista, niin ei muka ymmärtänyt. Pyöritteli vain päätään ja ihmetteli, että ei meillä kyllä mitään lääkeruiskuja ole. Tämä on käynyt monessa apteekissa. Milloin tajutaan, että osa lääkkeistä on liuoksia ja kaikki eivät käytä k.am.aa ruiskuilla?
Kommentit (57)
Farmaseutilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia osaltaan lääkehoidon asianmukaisesta toteutumisesta. Itse olen ainakin saanut apteekissa aina ilahduttavan hyvää palvelua. En sitä paitsi äkkiä keksi mitään muuta tahoa, missä saa yliopistokoulutetun asiantuntijan apua yhtä helposti ja vieläpä ilmaiseksi. Etenkin nyt kun omalle ta:lle ei tunnu pääsevän enää millään
GDPR on lähinää vitsi apteekeissa... vaikka se on niitä harvoja paikkoja, missä sitä olisi tärkeää noudattaa. Kuinka paljon jossain liike-elämässäkin joudutaan puljaamaan GDPR-asioiden kanssa, jotka oikeasti ovat ihan mitättömiä verrattuna apteekeissa käsiteltävään (lue: kailotettavaan) tietoon.
Tän takia mä oon tiskillä joka kerta näin.
Hei. Tässä kelakortti. Ottaisin tuota panadolia 100 kappaleen paketin ja sitä lääkäri Korhosen määräämää voidetta kaksi tuubia. On ennestään tuttuja tuotteita ja osaan käyttää. Ei muuta kiitos.
Valitettavasti se on PAKKO. Hiukka eri seuranta ja laki lääkkeillä, kuin sillä vessapaperilla. Ja niitähän ei valvo se farmaseutti. Jos mennään vähän niin ja näin, niin äkkiä tulee vaikeuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mulla on meinannut muutaman kerran mennä hermot, kun tiskillä kysellään, mitä olen pitänyt lääkkeestä z. saan yhteen sairauteeni harvinaista lääkettä z ja siitä niin ihmeissään kysellään. mitä väliä sillä on, mitä lääkkeestä ajattelen? se toimii, joten en valita. toisinaan myös kysellään, miksi lääkäri on minulle jotakin lääkettä määrännyt. ei ole farmaseutin asia, miksi lääkäri on määrännyt minulle jotain lääkettä, jos siis lääke ja vaiva vastaavat toisiaan ja resepti on ihan tolkullinen eikä mikään 30 tablettia päivässä.
Minulla menee päivässä 4 tablettia lääkettä, jossa yleisin annostus on 2. Olen kuitenkin testannut että vähemmällä en pärjää, ja koska lääkkeellä ei ole haittavaikutuksia kohdallani, en ole pitänyt asiaa kamalan vakavana. Apteekissa olen useamman kerran joutunut huokailun ja päivittelyn kohteeksi, kun "lääkettä x menee kyllä aika paljon", ja sitten on suurieleisesti ruvettu laskemaan koneella, paljonko saavat niitä antaa + saanko edes nykyisiä mukaani (ihan kuin en olisi vuosien mittaan jo oppinut, että 3kk annos on maksimi..). :/
Ei ole 3 kk maksimi. Se riippuu ihan siitä miten lääkäri on reseptin kirjoittanut. Minulla on lääke jota haen 100 kpl kerralla ja se kestää 160 päivää.
Tarkoitti sitä että 3 kk:n määrän saa maksimissaan kerralla korvattavana (silloin kun korvattava lääke). Luonnollisesti jos ainoa pakkauskoko on isompi kuin 3 kkn annos niin silloin toki saa kerralla enemmän kuin 3 kk. Mutta Kelan sääntö on tuo.
Kalliissa lääkkeissä maksimi on 1kkn lääkkeet kerrallaan.
Me jouduttiin hakemaan apteekista erityiskorviketta allergiselle vauvalle. Piti tilata aina etukäteen korvike, koska sitä ei ollut valmiina saatavilla ja se piti tilata apteekkiin erikseen. Apteekissa usein ihmettelivät, että eihän heidän kannata tilata meille korviketta etukäteen, jos se sitten jää meiltä noutamatta. Joka kerta saatiin muistuttaa, että ei se vauva ilman sitä korviketta hengissä pysy eli tullaan kyllä hakemaan tilatut tuotteet.😅
Meidän apteekissa tuo muiden kuuntelumahdollisuus on oikein maksimoitu. Kopin kohdalla, asiakkaan selän takana 1,5 metrin päässä on rivistö tuoleja tiskille pääsyä odottaville. Siinä sitten kuulet kaikki keskustelut, mitä tiskillä käydään.
Itse jään kauemmas odottamaan vuoronumeron kanssa, kun en halua kuunnella toisten yksityisasioita ja toivon, ettei toisetkaan kuuntelisi omiani.
Vierailija kirjoitti:
A) Lääkeneuvonta pakollista lääkelain perusteella.
B) Kuulostaa höpö höpöltä.
Olen ostanut ya:sta suurimman mahdollisen ruiskun ja suurimpia neuloja mitä löytyy. Ei ongelmaa, selitin mihin niitä tarvitsen. Kokeilin saako bmw:n "narinahelaa" hiljennettyä ruiskuttamalla kumin läpi ohutta öljyä täyteen. Toimi hetken, koska rikkihän se on jos narisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voinko jotenkin auttaa?"
Öö...etsiskelen tässä hiivasieneen lääkettä, jälkiehkäisyä tai muuta kivaa. Haluankin kailottaa tämän asian kaikkien kuullen.
Miksi apteekeissa ei voi olla selkeää tietoa, missä mikäkin lääke sijaitsee?
Tuo jälkiehkäisylääkkeen pimittäminen viime aikoihin saakka on myös juttu, jota en tajua. Nykyään ainakin Helsingin keskustassa saa sen apteekeista itsekin otettua hyllyltä, mutta aiempina vuosina näin ei ollut: lääkettä piti nolosti anella työntekijältä, joka sitten tenttasi ja saarnasi. Miksi?
Lohdutan teitä nykynuoret: vuonna 1991 asuin maaseudulla, terkkari hankalien bussiyhteyksien takana. Pari kertaa tuli tällekin uskisperheen nuorelle tarve jälki ehkäisyyn. Nimittäin jouduin varaan eka LÄÄKÄRIN AJAN salaa vanhemmilta. Lääkäri sittwn tenttasi ja saarnasi ja sain reseptin, ja läksin hakee kirkonkylän apteekista pillerit. Salaa kotiin.
Yöllä heräsin oksentaa lääkkeen ansiosta. Vanhemmat syytti et ooks juonut, mitä häh!
En tullut onneks raskaaksi vaikka laattasin. Toivon että tän päivän nuorilla on helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Me jouduttiin hakemaan apteekista erityiskorviketta allergiselle vauvalle. Piti tilata aina etukäteen korvike, koska sitä ei ollut valmiina saatavilla ja se piti tilata apteekkiin erikseen. Apteekissa usein ihmettelivät, että eihän heidän kannata tilata meille korviketta etukäteen, jos se sitten jää meiltä noutamatta. Joka kerta saatiin muistuttaa, että ei se vauva ilman sitä korviketta hengissä pysy eli tullaan kyllä hakemaan tilatut tuotteet.😅
Eihän tuossa mitään outoa ole. Aika moni kallis ja vähämenekkinen tuote on tilaustavaraa. Eiväthän he voi tietää kuinka kauan tarvitsette sitä, joten ei ole järkeä ottaa vakiovarastoon, jos muuten vanhenee hyllyyn ja jää tappioksi, kun ette yhtäkkiä enää käytäkään sitä vauvan ruokavalion muuttuessa.
Itsellä menee myöskin kallis harvinainen valmiste, jonka aina tilaan. Ymmärrän hyvin tilanteen. Suomessa on kuitenkin siitä onnellinen tilanne, että tukut toimittavat seuraavaksi arkipäiväksi (ja osin myös lauantaisin).
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutilla on lakisääteinen velvollisuus huolehtia osaltaan lääkehoidon asianmukaisesta toteutumisesta. Itse olen ainakin saanut apteekissa aina ilahduttavan hyvää palvelua. En sitä paitsi äkkiä keksi mitään muuta tahoa, missä saa yliopistokoulutetun asiantuntijan apua yhtä helposti ja vieläpä ilmaiseksi. Etenkin nyt kun omalle ta:lle ei tunnu pääsevän enää millään
Tämä. Aloituksessa ollut ihmettely, että miksi kysytään "oletko käyttänyt lääkettä aiemmin?" on myös oleellinen ja relevantti, koska sillä selvitetään lääkeneuvonnan tarepeen laajuus.
Joka alalla on hyviä ja huonoja työntekijöitä ja hölmöjä ja fiksuja ihmisiä. Suurin osa hoitaa kyllä hommansa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mitään outoa ole. Aika moni kallis ja vähämenekkinen tuote on tilaustavaraa. Eiväthän he voi tietää kuinka kauan tarvitsette sitä, joten ei ole järkeä ottaa vakiovarastoon, jos muuten vanhenee hyllyyn ja jää tappioksi, kun ette yhtäkkiä enää käytäkään sitä vauvan ruokavalion muuttuessa.
Itsellä menee myöskin kallis harvinainen valmiste, jonka aina tilaan. Ymmärrän hyvin tilanteen. Suomessa on kuitenkin siitä onnellinen tilanne, että tukut toimittavat seuraavaksi arkipäiväksi (ja osin myös lauantaisin).
Tai jos vaikka muutatte/alatte käyttää toista apteekkia jne.
Ruiskujen saaminen apteekista on tehty hankalaksi mm. siksi, että yksikään apteekki ei halua sellaista mainetta, että heiltä niitä saa helpolla. Tämä johtaisi siihen, että narkit pyörivät apteekin tiloissa ruiskujen perässä, ja henkilökunta ei todellakaan halua narkkilaumoja vahdittavakseen.
Farmaseutit tosiaan tahtovat laittaa itsensä lääkäriä ylemmälle pallille. Potilaalle oli määrätty sepelvaltimon pallolaajennuksen jälkeen lääke, jota harvemmin käytetään yhdessä verenohennuslääkkeen (eteisvärinä) kanssa, mutta tässä tapauksessa se oli elintärkeä käyttää samanaikaisesti. Farmaseutti sanoi potilaan ostaessa lääkettä, että ei tätä saa käyttää yhdessä verenohennuslääkkeen kanssa, eikä suostunut myymään lääkettä eikä edes soittanut lääkkeen määränneelle lääkärille.
Tulos tästä: juuri avattu sepelvaltimon kohta tukkeutui uudestaan ja potilas sai sydäninfarktin.
Refluksilääkkeen mukana paketissa oli ruisku, silloin kun meidän lapsi sitä tarvitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voinko jotenkin auttaa?"
Öö...etsiskelen tässä hiivasieneen lääkettä, jälkiehkäisyä tai muuta kivaa. Haluankin kailottaa tämän asian kaikkien kuullen.
Miksi apteekeissa ei voi olla selkeää tietoa, missä mikäkin lääke sijaitsee?
Hyllyjen päällä lukee
Nämä on joskus tosi vaikeita joissakin apteekeissa! Saattaa lukea tyyliin iholle, kipuun, voiteet, intiimituotteet jne. Yritä siinä sitten arvata, miltä osastolta se hiivalääke löytyy.
Vähän aikaa sitten menin etsimään silmätippoja ja menin ekana hyllyille joissa oli silmä- ja allergiatuotteita. Ei löytynyt, työntekijä sitten ohjasi hyllylle jossa luki "lapsille"?! Mikä logiikka? Eikä edes ainoa vastaava tapaus.
Farmaseuttien on pakko neuvoa lääkkeiden käytössä, siitä "kuulustelut." Ostakaa verkkoapteekista lääkkeene, jos ette halua vahingossakaan jonkun kuulevan mitä lääkkeitä käytätte.