Voisitko tehdä työtä jossa ei ole mahdollista ikinä "sluibailla", eli esimerkiksi hoitaa omia asioita tai lukea uutisia. Esimerkiksi postinjakajan, siivoojan, rekkakuskin tai liukuhihnatyöntekijän?
Minä en ainakaan kykenisi tuollaiseen työhön jossa on pakko koko ajan olla tekemässä. Rekkakuskinkin on vain pakko keskittyä siihen ajamiseen taukoamatta, ellei halua aiheuttaa liikenneonnettomutta.
Toimistotyössä pääsee vapaasti päättämään milloin tekee kuinkakin paljon. Tai esimerkiksi myyntiedustajan on paljon vapautta.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme käsityksiä sulla. Oon ollu toimistotöissä, ja siellä olin kuin vankina. Jokainen poistuminen talosta, vaikka viereiseen ravintolaan syömään, piti leimata. Pakko oli kökkiä siellä joka päivä 8h oli tekemistä tai ei. Kammottavin työpaikka ikinä.
Oon myös ollut eräässä noista mainitsemistasi hommista, ja siellä hoidin omia asioita työajan puitteissa. Työpäiväkin loppui siihen, että työt oli tehty. Palkka toki koko ajalta. Välillä oli kiirettä, välillä ei.
Näin oli ennen korona aikaa. Nykyisin ei yksikään työnantaja voi edellyttää toimistolla oloa ja etätöissä kukaan ei tiedä mitä on tehnyt ja miten leimaillut. Vaikka pyykkiä pesee ja vaatteita silittää työajalla jos ei tekemistä ole.
Missä todellisuudessa elät? "Ei yksikään työnantaja voi edellyttää toimistolla oloa", joopa joo.
Miten niin "voisinko"? En ole rampa tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän talon siivoojilla on kyllä netti käytössä töissä. ja sitä myös käyttävät kuten .muutkn talossa Ja tuttuja on ollut postissa ja ihan normaali työpaikka se on. Ei se ole pelkkää jakamista. Liukuhihnatyöstä en tiedä, onko sellasta Suomessa vielä. Yleensä on normaalit tauot ja muutaikin voi tehdä. Ei Suomessa mitään orjuutta ole, jokainen pitäköön puolensa. Pahempia ovat työpaikkakiusaajat, niitä Suomessa on, ja ne esittää muileihan muuta. Ne on kai niitä joita isät lapsena hakkasivat ja nimitteivät. Saavat sairasta nautintoa siitä.
Piti oikein tarkistaa onko tämä keskustelu jostain 2000 luvun alusta alun perin. Vai oikein netti käytössä töissä? Eiköhän kaikilla ole jo älypuhelimet ja niissä netti?
Ja kaikille "en ehdi syödä töissä" valittajille niin ei muuta kuin työt seis ja pidätte lakisääteiset taukonne. Mitä odotatte? Pomon soittoa, että nyt syöt? Ei ole ihme, että uuvutte. Jos nuoria käytetään näin hyväksi niin se on väärin, mutta toivottavasti kukaan aikuinen ei ei toimi noin. Työntekijällä on oikeuksia, mutta myös velvollisuus pitää itsestään huolta.
Itse olen ollut hoitoalalla 18 vuotta, viimeisin pisin pätkä (yli 10v) pahamaineisessa kotihoidossa. Ei ole tarvinnut uupua eikä saikuttaa päivääkään väsymyksen takia, kun olen pitänyt omastakin hyvinvoinnista (eli esim. tauot!) kiinni. Lopulta se on asiakkaankin etu, että jaksan paremmin vaikka sitten käynti olisi puolisen tuntia "myöhässä", kun olen syönyt.
Juuri näin, toteaa se laikkari, myös konkari alallaan, ja jatkaa, että suuri osa näiden alojen toiminnasta taitaa perustua siihen, että luotetaan kilttien joustamiseen. Palkinnoksi kiltti saakin sitten joustaa jatkossakin. - 17 v sairaalassa, sitten järkiintyminen
Olen tehnyt kumpiakin töitä. Tykkään eniten työstä jossa on koko ajan pieni kiire. Aika kuluu nopeammin. Sluibailu käy tylsäksi aika nopeasti.
Millä logiikalla esim. rekkakuski, postinjakaja tai liukuhihnahenkilö ei voi työaikanaan puuhastella omia asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme käsityksiä sulla. Oon ollu toimistotöissä, ja siellä olin kuin vankina. Jokainen poistuminen talosta, vaikka viereiseen ravintolaan syömään, piti leimata. Pakko oli kökkiä siellä joka päivä 8h oli tekemistä tai ei. Kammottavin työpaikka ikinä.
Oon myös ollut eräässä noista mainitsemistasi hommista, ja siellä hoidin omia asioita työajan puitteissa. Työpäiväkin loppui siihen, että työt oli tehty. Palkka toki koko ajalta. Välillä oli kiirettä, välillä ei.
Näin oli ennen korona aikaa. Nykyisin ei yksikään työnantaja voi edellyttää toimistolla oloa ja etätöissä kukaan ei tiedä mitä on tehnyt ja miten leimaillut. Vaikka pyykkiä pesee ja vaatteita silittää työajalla jos ei tekemistä ole.
Missä todellisuudessa elät? "Ei yksikään työnantaja voi edellyttää toimistolla oloa", joopa joo.
Totta. teen itsekin työtä, jossa työstä vähintään puolet tehdään toimistolla, tietokoneen ääressä. Välillä voi olla useampikin päivä sataprosenttisesti ruudun äärellä tehtävää, mutta silti työnantaja edellyttää toimistolle tuloa joka työpäiväksi.
Voisin jos työ olisi fyysisesti kevyttä ja kuitenkin ehtisi tehdä työt hyvin ja hommat eivät kusisi jos tulee jokin äkillinen ylimääräinen työ, työkaverin perehdytys ym.
Ykkösinhokki on vastuullinen työ jota ei ehdi tehdä kunnolla ja toiseksi huonoin se, että pitää mädäntyä työpaikalla jos ei ole mitään tekemistä.
Olen postinjakaja. Reitillä suurta hupia on lueskella postikortteja. Kun kukaan ei ole hengittämässä niskaan niin ei tarvitse juosta kuin tuli perseen alla, kunhan saa kaiken jaettua.
Perustakaa yritys ja palkatkaa työntekijä, joka hoitaa "omia asioitaan" työajalla - voi olla että ääni muuttuu kellossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta. teen itsekin työtä, jossa työstä vähintään puolet tehdään toimistolla, tietokoneen ääressä. Välillä voi olla useampikin päivä sataprosenttisesti ruudun äärellä tehtävää, mutta silti työnantaja edellyttää toimistolle tuloa joka työpäiväksi.
Korona aikana? Eikö etätyösuositus ole voimassa, oletko pyytänyt lausuntoa luottamusmieheltä tai liitosta asian suhteen? Onko edes laillista. Miten sillä voi olla mitään väliä istuuko ruudun äärellä toimistolla vai kotona.
Olen itse rekkakuski ja kyllä tauoilla, purun tai lastauksen aikana (jos ei ite tee niitä) tai muuten jossain odotellessa voi hyvin sluibailla omia juttuja.
Siivooja voi höllätä siivouskomerossa. On omakohtaista kokemusta
Meillä on oltu koko ajan lähitöissä toukokuun 2020 jälkeen, ei isossa osassa Suomea ole oltu etätöissä yli vuoteen. Etätöitä ei saa tehdä lainkaan esimerkiksi meillä, tuhansia työntekijöitä. Kellokorttia pitää käyttää, eli oikein kunnon kyttäysmeininki.
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy siihen miksi uuvuin niin nopeasti siivoustyössä oli se, ettei ollut hetkeäkään aikaa vähän ajatella tai tehdä muuta kuin siivota. Lounaskin tuli syötyä automatkalla tai töiden päätteksi pesukoneen linkousta kuunnellessa.
Kuuntele äänikirjoja. Itse kuuntelen aina töitä tehdessä. T. Siivoja
Kyllä mielelläni koska en saisi aikaani kulumaan vain lusmuilemalla.Tosi typerää mennä töihin vain ajattelemalla että voisi maata jossain piilossa oletko laiska?
Teen toimistotyötä ja jatkuvasti kauhea kiire. Siirryttiin uuteen järjestelmään ja nyt työmääräni on yli tuplat aiemmasta. Ennen pystyin tekemään ekstraa, ja työ oli oikeasti ihan kivaa. Tulin lomalta 2 viikkoa sitten ja olen jo nyt aivan loppu.
Postiajakaessa vasta kerkeääkin! Tai no ei nyt sluibata, mutta ihan omatahtisesti se ainakin hoitui muutama vuosi sitten kun kesän postia jaon. Mulla meni aamun ekat muutama tunti lajitteluun, ja kuuntelin radiota samalla kuulokkeilla. Sitten pyörän selkään ja jakamaan. Ei siinä kierrolla kukaan ollut perään kattomassa, hyvin oisi ehtinyt vaikka vaikka kännykkää selaamaan jos ois huvittanut. Vaan toki ite hoidin jaon ihan reippaaseen tahtiin, mutta usein kuuntelin radiota samalla.
Vierailija kirjoitti:
Perustakaa yritys ja palkatkaa työntekijä, joka hoitaa "omia asioitaan" työajalla - voi olla että ääni muuttuu kellossa.
Miksi puhut monikossa? Eihän täällä pääsääntöisesti toivota tuollaista. Itselläni on ollut lähinnä kummankin ääripään paikkoja: hoitoalalla kynttilän polttamista kummastakin päästä minuuttiaikataululla ja pari julkishallinnon paikkaa jossa ei ollut mitään järkevää tekemistä. Parhaiten viihtyy siinä kultaisella keskitiellä.
Piti oikein tarkistaa onko tämä keskustelu jostain 2000 luvun alusta alun perin. Vai oikein netti käytössä töissä? Eiköhän kaikilla ole jo älypuhelimet ja niissä netti?
Ja kaikille "en ehdi syödä töissä" valittajille niin ei muuta kuin työt seis ja pidätte lakisääteiset taukonne. Mitä odotatte? Pomon soittoa, että nyt syöt? Ei ole ihme, että uuvutte. Jos nuoria käytetään näin hyväksi niin se on väärin, mutta toivottavasti kukaan aikuinen ei ei toimi noin. Työntekijällä on oikeuksia, mutta myös velvollisuus pitää itsestään huolta.
Itse olen ollut hoitoalalla 18 vuotta, viimeisin pisin pätkä (yli 10v) pahamaineisessa kotihoidossa. Ei ole tarvinnut uupua eikä saikuttaa päivääkään väsymyksen takia, kun olen pitänyt omastakin hyvinvoinnista (eli esim. tauot!) kiinni. Lopulta se on asiakkaankin etu, että jaksan paremmin vaikka sitten käynti olisi puolisen tuntia "myöhässä", kun olen syönyt.