Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi työkyvyttömyyseläkkeelle pääsee jotkut...

Vierailija
09.10.2014 |

...todellakin liian helposti, ja toiset ihan oikeesti sairaat ja kyvyttömät työhönsä eivät pääse millään eläkkeelle, vaan heidät koulutetaan uuteen ammattiin tai roikotetaan työkkärin kirjoilla. Miten tää on mahdollista?

Olen seuraillut erästäkin miestä, jonka tunnen ystäväni kautta, että päästyään eläkkeelle, on kykenevä tekemään ja touhuamaan kaikkea sellaistakin puuhaa, mikä miehen entisiin työtehtäviin verrattuna on paljon raskaampaa tekemistä fyysisesti kuin hänen töissä ollessaan.  

Eikö tuollaisia edellä mainitun kaltaisia ihmisiä voisi ensin laittaa koe-eläkkeelle, eikä laskea kuin koiria veräjästä suoraan eläkepäivilleen???? Ihme touhua!

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, minunkin kaverini on työkyvyttömyyseläkkeellä ja tekee lapsia, harrastaa, tapaa ystäviä, matkustelee jne. täysillä.

Minä istun toistuvasti, vakavasti masentuneena kotona ja yritän välillä tappaa itseni. Lisäksi on persoonallisuushäiriötä, todellisuudentaju häiriintyy välillä ja vähän aikaa sitten persoonakin vaihtui. Traumoja on vaikka muille jakaa, mutta en saa kuntoutusta, saati sitä eläkettä.

Tasan ei mene nallekarkit...

Vierailija
2/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan aika paljon riippuu siitä lääkäristä, joka sen eläkehakemuksen kirjoittaa ja sitten siitä vakuutusyhtiön tai Kelan lääkäristä, joka hakemuksen käsittelee. Yleensä kai kuitenkin nuoremmilla ihmisillä eläke on aluksi määräaikainen, yritetään kuntouttaa ja tehdään työkykyarvio tai/ja pistetään työkokeiluun.

Niin käy muuten monen kohdalla, että ihmisen terveys kohenee (esim. verenpaine laskee) eläkkeellä, koska työn henkinen kuormittavuus jää pois ja ihminen saa tehdä itselleen tärkeitä ja mieluisia asioita omassa tahdissaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ihan saman! Mitä ne ovat eläkkelle päässeet ovat tehneet? Löytäneet myötätuntoisen, kirjallisesti lahjakkaan lääkärin (jos sellaisia edes on)? Ovat hyviä näyttelijöitä? Tutulleni tehty leikkaus ja pääsi heti eläkkeelle. Sen samanikäiselle työkaverille tehty sama leikkaus x 3, lisäksi sillä järkyttävä määrä muita sairauksia,  vakavia lääkärinkin mielestä, mutta lääkärit ei edes suostu kirjoittamaan sairauslomaa, saati eläkepapereita. "Sulla useita vakavia sairauksia, mutta olet niin hyväkuntoisen NÄKÖINEN". Pärstäkertoimen mukaan menee?

Vierailija
4/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:26"]

Olen huomannut ihan saman! Mitä ne ovat eläkkelle päässeet ovat tehneet? Löytäneet myötätuntoisen, kirjallisesti lahjakkaan lääkärin (jos sellaisia edes on)? Ovat hyviä näyttelijöitä? Tutulleni tehty leikkaus ja pääsi heti eläkkeelle. Sen samanikäiselle työkaverille tehty sama leikkaus x 3, lisäksi sillä järkyttävä määrä muita sairauksia,  vakavia lääkärinkin mielestä, mutta lääkärit ei edes suostu kirjoittamaan sairauslomaa, saati eläkepapereita. "Sulla useita vakavia sairauksia, mutta olet niin hyväkuntoisen NÄKÖINEN". Pärstäkertoimen mukaan menee?

[/quote]

Tämä tilanne on äidilläni (54v.). Ollut leikkauskierre kun terveys ei vain tokene. Laitetaan kuntoutuksiin jne. Ei pysty ripustamaan edes verhoja ikkunaan kipujen takia. Silti ei vain pääse työkyvyttömyyseläkkeelle.

Hän on henkisesti jo tosi väsynyt.

Vierailija
5/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:26"]

[/quote] Aivan asiaa kirjoittelet, ja olet todennut samankaltaista vilunkia ko. eläkkeille pääsemisissä muiden kohdalla kuin minäkin. Epäilenkin alkuperäisessä jutussani olevan miehen osanneen irvistää naamallaan siihen malliin, että eläkepaperit heilahtivat hetkessä.

Vierailija
6/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on oppimisvaikeudet,koulufobia. Fyysisesti vasen jalka 3cm oikeaa lyhyempi,välilevytyrä,skolioosi, pahat rytmihäiriöt,sjögrenin syndrooma, menier epäily kun on kova huimaus,pco ja keliakia. Ei eläkettä.

Vierailija
7/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis nro 7.lla vielä psoriasis. t.ammattivalittaja

Vierailija
8/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on kuitenkin se, että työkyvyttömyyseläkkeelle "pääseminen" on nykyään hyvin vaikeaa. En todellakaan usko, että ansaitsemattomasti kukaan pääsee. Sen uskon, että ei pääse, vaikka tarve olisi huutava.

Suurin osa sairauksista ei näy päälle päin. Useiden sairauksien hoidossa auttaa liikunta. Ja totta tuokin, että omassa tahdissa tekeminen on aivan eri asia kuin työssä, jossa joku muu määrittää rytmin.

En ymmärrä, että joku kadehtii työkyvyttömyyseläkeläisiä. Itse olisin mieluummin työssä, saisin myös enemmän rahaa kuukausittain , puhumattakaan siitä, että eläkkeenikin olisi sitten huomattavasti suurempi.

Vierailija
9/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:40"]

Mulla on oppimisvaikeudet,koulufobia. Fyysisesti vasen jalka 3cm oikeaa lyhyempi,välilevytyrä,skolioosi, pahat rytmihäiriöt,sjögrenin syndrooma, menier epäily kun on kova huimaus,pco ja keliakia. Ei eläkettä.

[/quote]Justjust, tuotahan minäkin ihmetellyt, että miten voikin olla mahista, että esim. tuo ap:n kaltainen t.k.eläköitynyt ei ole ollut minkäänlaisissa kuntoutuksissakaan, eikä häntä yritetty edes kouluttaa uuteen ammattiinkaan, vaikka aivan varmasti olisi voinut kouluttaa aivan uudelle alalle, koska nyt pystyy harrastustoimintansa puitteissakin tekemään jos vaikkapa mitä puhumattakaan ettei käy auttelemassa läheisensäkin omakotitalon raskaissa hommissa puita hakkaamassa säännöllisesti ja pihanurtsia sekä pensasaitaa leikkaamassa. Välillä rientää metsän hoidollisiin hommiinkin, mutta ei pystynyt tekemään kuitenkaan aikaisempaa paljon kevyempää varsinaista työtään. Herääkin kyssäri, että onko ihan oikein, sillä kyseessä on kuitenkin melkoisen nuori eläköitynyt mies, jonka olisi voinut vielä kuntouttaa uuteen hommaan.

Vierailija
10/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 16:53"]

Tosiasia on kuitenkin se, että työkyvyttömyyseläkkeelle "pääseminen" on nykyään hyvin vaikeaa. En todellakaan usko, että ansaitsemattomasti kukaan pääsee. Sen uskon, että ei pääse, vaikka tarve olisi huutava.

Suurin osa sairauksista ei näy päälle päin. Useiden sairauksien hoidossa auttaa liikunta. Ja totta tuokin, että omassa tahdissa tekeminen on aivan eri asia kuin työssä, jossa joku muu määrittää rytmin.

En ymmärrä, että joku kadehtii työkyvyttömyyseläkeläisiä. Itse olisin mieluummin työssä, saisin myös enemmän rahaa kuukausittain , puhumattakaan siitä, että eläkkeenikin olisi sitten huomattavasti suurempi.

[/quote] Ei tässä kadehdita ketään, vaan ihmetellään, että miksi toiset saavat niin helpoilla syillä eläkepaperit kouraansa, ja toiset saavat kitkutella vaivojensa kanssa työelämässä, ja vähän väliä sairaslomilla puhumattakaan työttömästä, jolla monia vaivoja, jolle voisi myöntää ihan hyvin eläkkeen, joka suurempi kuin perustyöttömyyskorvaus.

Vierailija
11/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä ikä, eli jos eläkeikä on muutenkin lähellä, niin sitten pääsee. 54-vuotiaat ei kyllä nykypäivänä helpolla pääse. 

Vierailija
12/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oletko tosissasi, eihän noissa ollut yhtäkään merkittävää sairautta. Kas kun et listannut laktoosi-intoleranssia. Ei noilla pääsisi mistään yhtiöstä tai oikeusasteesta työkyvyttömyyseläkkeelle.

Vierailija
13/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä pääsee. Mun äiti ehti olla sairaseläkkeellä kaksi kuukautta ja kuoli. Tosin sitä ennen eläke evättiin toistuvasti. Paha sydämen vajaatoiminta. Kuoli kotiin, joten joutui avaukseen.Siellä löytyi mm. Vatsasyöpä. Kyllä sitä pääsee lepäämään.Tavalla tai toisella.

Vierailija
14/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on ollut jo yli puoli vuotta sairaslomalla ja minä työttömänä yli vuoden ja nyt sairaslomalla.

Miehelläni on ulosotto perässä, miksi tehdä töitä kun jää enemmän rahaa käteen makaamalla kotona. Fiksut kikkailee asiansa hyvin. :)

Vierailija
15/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:00"]

[/quote]

Oletko tosissasi, eihän noissa ollut yhtäkään merkittävää sairautta. Kas kun et listannut laktoosi-intoleranssia. Ei noilla pääsisi mistään yhtiöstä tai oikeusasteesta työkyvyttömyyseläkkeelle.

[/quote]

Olen tosissani en pysty juuri seisomaan selkäni takia ja kävelyyn tarvitsen tukea huimauksen takia. Mitä työtä voisin tehdä kun en pärjää merkonomiopinnoissa? t. ammattivalittaja

Vierailija
16/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko syynä ikä, eli jos eläkeikä on muutenkin lähellä, niin sitten pääsee. 54-vuotiaat ei kyllä nykypäivänä helpolla pääse. 

[/quote] ap. kuittaa, että jutun mieshenkilö pääsi eläkkeelle alle viisikymppisenä, ja on lojunut jo eläkepäivillään monta vuotta, mutta virtaa kyllä riittää hommailla kuin pienessä kylässä.

Vierailija
17/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki sairaudet eivät näy päällepäin. Tuskin ap on joka päivä monta kertaa sitä miestä nähnyt, mitä hän milloinkin tekee. Jos hän jonain päivänä jaksaa touhuta kaikenlaista niin voi olla, että useimpina päivinä hän ei pystykään. Vai pitäisikö työkyvyttömyyseläkeläisen maata sängyssä päivät pitkät ettei joku tutuntuttu närkästy?

Lääkäri ei tee hakemusta työkyvyttömyyseläkkeestä vaan hän tekee lausunnon. Eläkkeelle hakijan pitää ihan itse tehdä se hakemus. Hakemus pitää tehdä huolella, jotta siitä käy selville, miten sairaus vaikuttaa työssä ja muussa arjessa selviytymiseen. Miten ihmeessä te tiedätte toisten lääkärinlausunnot ja hakemukset, kun kerran tiedätte, että he ovat päässeet helpolla eläkkeelle?

Vierailija
18/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:07"]

[/quote]

[/quote]

Olen tosissani en pysty juuri seisomaan selkäni takia ja kävelyyn tarvitsen tukea huimauksen takia. Mitä työtä voisin tehdä kun en pärjää merkonomiopinnoissa? t. ammattivalittaja

[/quote]

Se sinun on itse selvitettävä ja pohdittava. Apuna voit käyttää vaikka työkkäriä. Kannattaisi kyllä todella panostaa siihen pohdiskeluun, koska eläkepolku on noilla jutuilla täysin kiinni.

Vierailija
19/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:05"]

Mieheni on ollut jo yli puoli vuotta sairaslomalla ja minä työttömänä yli vuoden ja nyt sairaslomalla.

Miehelläni on ulosotto perässä, miksi tehdä töitä kun jää enemmän rahaa käteen makaamalla kotona. Fiksut kikkailee asiansa hyvin. :)

[/quote]En tuota fiksuiluksi määrittelisi vaan vilpilliseksi toiminnaksi.

Vierailija
20/26 |
09.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:10"]

[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:07"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se sinun on itse selvitettävä ja pohdittava. Apuna voit käyttää vaikka työkkäriä. Kannattaisi kyllä todella panostaa siihen pohdiskeluun, koska eläkepolku on noilla jutuilla täysin kiinni.

[/quote]

Sitä on 5 eri ammatinvalintapsykologia mun kanssa selvitellyt mutta kukaan ei ole mitään keksinyt. t.ammattivalittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän