Auttakaa mua kun pelkään synnytystä.
Olen 32 vuotias nainen ja pelkään synnytystä aivan hirveästi. Haluaisin lapsen ennenkuin on liian myöhäistä. En tiedä onko pelkoni taustalla äitini kertomat tarinat. Äitini koki kolme keskesmenoa ja lantio koettiin liian tiukaksi ? . Minä synnyin alateitse mutta äitini repesi synnytyksessä aika pahasti. Muut sisarrukset keisarileikattiin. Saako keisarileikkauksen jos haluaa ?? Kiitos jos vastaatte.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:33"]
Kuuntele kehoasi. Ehkä sinun ei kannata hankkia lasta, jos synnytys noin paljon pelottaa.
[/quote]
Eihän se, että synnytys pelottaa, ole syy jättää lasta tekemättä. Totta kai halukkaille pitäisi antaa mahdollisuus sektioon. Hassua, että se on niin vaikeaa vieläkin Suomessa. Mikäli tiedän oikein monissa maissa sektiosynnytykset ovat se yleisin tapa synnyttää. Suomessa vaan olla niin jääräpäisiä kuin monissa muissakin asioissa.
[/quote]
Miksi se ei olisi hyvä syy hankkia lapsia? Pelko on hyödyllinen ja tärkeä tunne, jonka tehtävä on varoittaa meitä ja estää meitä tekemästä ei-toivottavia asioita. Voimakas pelko kertoo, että valinta ei ole oikea.
[/quote]
Synnytyspelko on eri asia kuin äitiyden pelko. Tässä on kyse siitä, estääkö 10 tunnin suorituksen pelko loppuelämän kestävän äitiyden, josta henkilö itse (!) haaveilee.
Lapsettomuus on mun puolesta ok. Mutta itse kovasti vauvakuumeilleena ja tietyistä pahoista peloista kärsivänä sanon että lapsi peittoaa synnytyksen 100-0.
Saa sen sektion sovittua jo ennen kuin olet edes raskaana - mene yksityispotilaaksi gynelle, joka on myös sairaalapuolella. Toisaalta voit varata ajan neuvolaan (vaikket olekaan raskaana) ja jutella synnytyspelostasi, joka on niin kovaa, ettet uskalla raskautua. Tällöin järjestynee aika pelkopolille. Kaikki järjestyy, tiukka ja vakuuttava pitää olla, mutta itse olen saanut sektiolupauksen aina ennen raskautta! Jos sanovat tyylin "katsotaan sitten", alat vaan itkeä!
Minulla synnytyspelko on niin kova, että ajatus alatiesynnytyksestä on mahdoton, mieluummin tapan itseni. Jos joku yrittääkään houkutella alatiesynnytykseen, tulee raivo ja myös itku. Kolme suunniteltua sektiota takana, ovat menneet loistavasti - minulle nämä kolme lasta sektiolla on uskomaton saavutus - en todellakaan tunne minkäänlaista huonommuuden tunnetta siitä, etten ole kitunut alatiesynnytyksessä.
Minä myös pelkäsin synnytystä etukäteen, mutta lopulta asennoiduin niin, että otan vastaan kaiken tarjotun kivunlievityksen ja ammattihenkilökunnan avun ja pidän mielessäni, että kipu on vain hetkellistä.
Kun synnytys sitten alkoi, olin todella rauhallinen ja peloton, koska luotin suuresti siihen, että kipujen kanssa ei tarvitse kärvistellä. Toisin kävi, sillä 14h kestänyt synnytys eteni alkuun niin hitaasti, ettei puudutteita voitu antaa, mutta ilokaasusta en saanut apua. Kun lopulta tahti kiihtyi, eteni synnytys 6:sta 10 senttiin puolessa tunnissa, jolloin puudutteiden antaminen olikin jo myöhäistä. Vauva syntyi lopulta ilokaasua lukuunottamatta ilman kivunlievityksiä ja kipu oli aivan järkyttävä. Kuitenkin kipu loppui pian ja nyt vauvan ollessa 2viikon ikäinen, olen ylpeä ja onnellinen siitä, että kestin synnytyksen ja ehkä joskus voin sen tehdä uudestaan. :)
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 15:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:44"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:33"]
Kuuntele kehoasi. Ehkä sinun ei kannata hankkia lasta, jos synnytys noin paljon pelottaa.
[/quote]
Eihän se, että synnytys pelottaa, ole syy jättää lasta tekemättä. Totta kai halukkaille pitäisi antaa mahdollisuus sektioon. Hassua, että se on niin vaikeaa vieläkin Suomessa. Mikäli tiedän oikein monissa maissa sektiosynnytykset ovat se yleisin tapa synnyttää. Suomessa vaan olla niin jääräpäisiä kuin monissa muissakin asioissa.
[/quote]
Miksi se ei olisi hyvä syy hankkia lapsia? Pelko on hyödyllinen ja tärkeä tunne, jonka tehtävä on varoittaa meitä ja estää meitä tekemästä ei-toivottavia asioita. Voimakas pelko kertoo, että valinta ei ole oikea.
[/quote]
Joskus pelko voi todella ollakin viesti siitä, että kannattaa perääntyä aikeissaan. Synnytyspelko on kuitenkin aivan eri asia. Synnytystä pelkäävä ei pelkää lapsen saantia sinänsä vaan vain synnytystä. Ja synnytyspelko on aivan normaali tunne, koska monet synnytykset ovat kivuliaita. Mutta tosiaan sektio on kelpo keino auttaa naisia, joita tavallinen synnyttäminen pelottaa.
En ole kitunut alatiesynnytyksessä minäkään, helposti ja nopeasti ovat kaikki syntyneet. En olisi IKINÄ uskaltanut lähteä sektioon... Niin meitä on erilaisia! Minulla siis 4 alatiesynnytystä, luomuna omasta halustani. Ekalla kerralla muutama tikki, lopuissa ei yhtään. Enää en synnytä, joten ei onneksi pelkoa joutua sektioon! Olen tosi onnellinen että omalla kohdallani alatiesynnytykset ovat onnistuneet, tiedän kyllä että toisinkin olisi voinut käydä ja olisin joutunut sektioon.
Synnytys on kaunis ja luonnollinen tapahtuma, jonka jokainen nainen haluaa kokea. Siinä ei ole mitään pelättävää, nauti synnytyksestä.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:08"]
Synnytys on kaunis ja luonnollinen tapahtuma, jonka jokainen nainen haluaa kokea. Siinä ei ole mitään pelättävää, nauti synnytyksestä.
[/quote]
Kaikki naiset eivät tosiaankaan halua kokea synntystä. Jotkut eivät halua lapsia ollenkaan, mutta äideistäkin suuri osa skippaisi synnytyksen, jos lapsi olisi mahdollista saada muulla tavalla.
Ala voitelemaan välihaa ja emättimen "suuta" ceridal hoitoöljyllä ennen synnytystä. Pieni juttu mutta mulla auttoi. Ei tullut mitään repeytymiä. Kätilökin suihkutteli samaa hoitoöljyä ennen ponnistusvaiheen alkua.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:08"]
[/quote]
Kaikki naiset eivät tosiaankaan halua kokea synntystä. Jotkut eivät halua lapsia ollenkaan, mutta äideistäkin suuri osa skippaisi synnytyksen, jos lapsi olisi mahdollista saada muulla tavalla.
[/quote]
Se on mahtava fiilis kokea se! Ikinä elämässään ei voi tuntea itseään niin voittajaksi kun sen jälkeen. Mulla ainakin oli niin huikea fiilis ja todellakin pelkäsin synnytystä etukäteen. Ehkä se voittajafiilis sen takia olikin niin suuri ja oli mahtava huomata kuinka oma keho hoiti homman niin kuin kuuluikin eikä se ollut niin kamalaa mitä pelkäsi! :)
minulla on kolme lasta ja neljäs haaveissa ja ainoa intoa vähentävä tekijä on synnytys. se on kamalaa. mutta siitä selviää. katsoin just jonkun komedian, jossa kaikki naiset yhtä aikaa raskaana ja sitten yksi ponnisti kerran ja lapsi tuli, yksi joutui sektioon vaikka olisi halunnut synnyttää ja yksi puursi lasta hulluna tuskissaan. minä olen se kolmas tyyppi, ei voi mitään.
silti ajattelin vielä kestää kaiken neljännen kerran.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:12"]Ala voitelemaan välihaa ja emättimen "suuta" ceridal hoitoöljyllä ennen synnytystä. Pieni juttu mutta mulla auttoi. Ei tullut mitään repeytymiä. Kätilökin suihkutteli samaa hoitoöljyä ennen ponnistusvaiheen alkua.
[/quote]
Miksi tälle alapeukku?? Pohjanmaalla ainakin kätilö suihkutteli ceridalia. Uskon että siitä oli apua.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:08"] Synnytys on kaunis ja luonnollinen tapahtuma, jonka jokainen nainen haluaa kokea. Siinä ei ole mitään pelättävää, nauti synnytyksestä. [/quote] Kaikki naiset eivät tosiaankaan halua kokea synntystä. Jotkut eivät halua lapsia ollenkaan, mutta äideistäkin suuri osa skippaisi synnytyksen, jos lapsi olisi mahdollista saada muulla tavalla. [/quote] Se on mahtava fiilis kokea se! Ikinä elämässään ei voi tuntea itseään niin voittajaksi kun sen jälkeen. Mulla ainakin oli niin huikea fiilis ja todellakin pelkäsin synnytystä etukäteen. Ehkä se voittajafiilis sen takia olikin niin suuri ja oli mahtava huomata kuinka oma keho hoiti homman niin kuin kuuluikin eikä se ollut niin kamalaa mitä pelkäsi! :)
[/quote]
Kiva juttu sinulle, että koit asian noin. On kuitenkin täysin älytöntä väittää kaikkien ajattelevan samalla tavalla.
Täällä yksi 32-vuotias, joka raskaana, ja kokemusta on synnytyksestä ja silti tuleva pelottaa. Kuitenkin pääset arvioon vauvan koosta ja sen tilasta sekä lantion sopivuudesta synnytykseen. Ja kipulääkitystä on tarjolla useampaa sorttia.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:32"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:16"]
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:12"][quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 17:08"] Synnytys on kaunis ja luonnollinen tapahtuma, jonka jokainen nainen haluaa kokea. Siinä ei ole mitään pelättävää, nauti synnytyksestä. [/quote] Kaikki naiset eivät tosiaankaan halua kokea synntystä. Jotkut eivät halua lapsia ollenkaan, mutta äideistäkin suuri osa skippaisi synnytyksen, jos lapsi olisi mahdollista saada muulla tavalla. [/quote] Se on mahtava fiilis kokea se! Ikinä elämässään ei voi tuntea itseään niin voittajaksi kun sen jälkeen. Mulla ainakin oli niin huikea fiilis ja todellakin pelkäsin synnytystä etukäteen. Ehkä se voittajafiilis sen takia olikin niin suuri ja oli mahtava huomata kuinka oma keho hoiti homman niin kuin kuuluikin eikä se ollut niin kamalaa mitä pelkäsi! :)
[/quote]
Kiva juttu sinulle, että koit asian noin. On kuitenkin täysin älytöntä väittää kaikkien ajattelevan samalla tavalla.
[/quote]
En mä väitäkään. Mutta kerroin positiivisen kokemuksen pelkäävälle äidille. Suotta toista lisää pelottelee huonoilla kokemuksilla kun toinen jo valmiiksi pelkää.
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 14:15"]Kyllä saa, mutta vaatii jämäkkää "taistelua". Kävin pari x pelkopolilla, pari kertaa psykologilla, josta lausunto etten kertakaikkiaan voi kuvitellakaan alatiesynnytystä, pelkään kuollakseni. Mutta vasta viikolla 36 annetaan sektioaika tai myöntymys siihen.
[/quote]
Näköjään sairaalakohtaista. Mä kävin kätilöllä rv 28 ja lääkärillä rv 30. rv 30 sain pelkosektioon luvan ja "vapaaehtoisesti" menen psykologille juttelemaan. Rv 36 sektioajan varaaminen. Ei ollut tappelua eikä mieltäni koitettu muuttaa vaan asiallisesti lääkärin kanssa keskusteltiin