Mikä banaanikärpäsiä kiinnostaa suuvedessä?
Vaikuttaapa klikkiotsikolta, mutta on ihan todellinen kysymys.
Banaanikärpäset saapuivat kaupasta banaanien mukana. Niillä ei ole mitään ruokaa saatavilla, mutta ne eivät silti ole kadonneet keittiöstäni (ikkuna on kyllä auki päivisin, joten ehkä ne käyvät lounaalla jossain muualla).
Hampaidenhoitovälineeni ovat keittiössä. Banaanikärpäsiä eivät kiinnosta hammasharjat, hammastahnatuubit, hammasmukit tai sähköhammasharja, mutta suuvesipullot kiinnostavat. Kaikki näkyvissä olevat banaanikärpäset istuvat juuri suuvesipullojen rungolla ja erityisesti korkin päällä. Olen kokeeksi pessyt pullot astianpesuaineella, mutta se ei muuta asiaa.
Suuvedet ovat SB-12, Colgate Plax Charcoal, Elmex Kariessuoja Hammashuuhde ja Rainbow-suuvesi. Onko näissä yhteisenä tekijänä jokin kemiallinen aine, jota banaanikärpäset pitävät herkkunaan?
Kommentit (14)
Alkoholi. Kypsät hedelmät tuottavat alkoholia, joten banaanikärpäset luulevat suuvettä ruuaksi. Ketsupin osalta en ole varma, mutta olisiko sen sisältämällä etikalla sama vaikutus? Etikkahan valmistetaan alkoholista.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholi. Kypsät hedelmät tuottavat alkoholia, joten banaanikärpäset luulevat suuvettä ruuaksi. Ketsupin osalta en ole varma, mutta olisiko sen sisältämällä etikalla sama vaikutus? Etikkahan valmistetaan alkoholista.
Tuo olisi uskottava selitys, mutta Elmexissä mainitaan alkoholittomuus ja Rainbow on nähdäkseni myös alkoholiton. Maallikonsilmäni kertovat, että kahdessa muussa sitä on.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etikan ohella ketsuppi on tunnettu banaanikärpäsloukun rakennusaine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi uskottava selitys, mutta Elmexissä mainitaan alkoholittomuus ja Rainbow on nähdäkseni myös alkoholiton. Maallikonsilmäni kertovat, että kahdessa muussa sitä on.
Ap
No sitten sen täytyy varmaankin olla joku suuvedessä käytetty makua tai tuoksua parantava aine. Todennäköisesti banaanikärpäset sekoittavat senkin hedelmiin, jotka ovat niiden ravintoa.
Vierailija kirjoitti:
Aika hauska huomio. Itse olen sattumalta huomannut että banaanikärpäset tykkäävät ketsupista kun joskus oli jäänyt ketsuppipullo korkki auki banaanien viereen. Laitan usein ketsuppia pienelle lautaselle banaanien viereen niin kököttävät sitten siinä eivätkä lentelee ympäriinsä keittiössä. Testasin myös siirappia, se ei ollut ollenkaan niin houkutteleva kuin ketsuppi.
Ne näyttävät pitävän etikasta.
Aikoinaan Maku-kurkkujen liemi oli mainio kärpäsansa. Reseptiä on ehkä muutettu tai kärpästen heimo on vaihtunut. Enää se ei toimi.
Siellä on jotain muuta alkoholia kuin etanolia. -ol-päätteiset INCI-listassa.
Itse laitoin pieneen lasipurkkiin hiukan viinietikkaa ja vettä, likimain samanverran, yhteensä noin sentti pari purkin pohjalla, teelusikallisen sokeria ja muutaman tipan fairyä. Kohtalaisesti houkuttelee tutkimaan purkin sisältöä ja kun fairy poistaa veden pintajännityksen hukkuvat sinne. Nyt, noin viikon jälkeen, purkin pohjalla jo pari-kolmekymmentä raatoa. Yleensä niitä näkee vain yhden kerrallaan, joten määrä yllätti.
Aika hyvän oloinen kärpäsansa, banaanikärpäsille.
Vierailija kirjoitti:
Itse laitoin pieneen lasipurkkiin hiukan viinietikkaa ja vettä, likimain samanverran, yhteensä noin sentti pari purkin pohjalla, teelusikallisen sokeria ja muutaman tipan fairyä. Kohtalaisesti houkuttelee tutkimaan purkin sisältöä ja kun fairy poistaa veden pintajännityksen hukkuvat sinne. Nyt, noin viikon jälkeen, purkin pohjalla jo pari-kolmekymmentä raatoa. Yleensä niitä näkee vain yhden kerrallaan, joten määrä yllätti.
Minulla on ollut kaikenlaisia ansoja, joiden teho on ollut nollasta kohtalaiseen. Edes ihan suuvesipullojen viereen asetettu ansa ei laimenna kärpästen kiinnostusta suuveteen.
Tein juuri uuden ansan Fairystä, vedestä ja tilkasta suuvettä. Käytin tuota Colgatea, koska se vaikuttaa enemmän joltain energiajuomalta kuin hampaidenhoitotuotteelta. Saapa nähdä, innostuvatko kärpäset, kun on "korkki auki".
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, mutta sokerin tilalla hunajaa. Hyvin vetää banaanikärpäsiä puoleensa.
Huomasin muuten vähän aika sitten saman jutun. Banaanikärpänen oli lentänyt vessaan asti ja kuollut suuvesitölkin korkin kierteen sisään
Miksi hedelmäkärpäset pyrkivät aina nenääni?
Outo imiö kirjoitti:
Miksi hedelmäkärpäset pyrkivät aina nenääni?
Ketodieetti tai diabetes? Imelä haju hengityksessä.
Tissuttelu?
Tulinpa vain kertomaan, että suuvesiansa toimii! Aamulla ansassa ei vielä ollut ketään, mutta nyt on muutama. Luulen, että nämä ovat ikkunan kautta tulleita, mutta samapa tuo.
Ap
Aika hauska huomio. Itse olen sattumalta huomannut että banaanikärpäset tykkäävät ketsupista kun joskus oli jäänyt ketsuppipullo korkki auki banaanien viereen. Laitan usein ketsuppia pienelle lautaselle banaanien viereen niin kököttävät sitten siinä eivätkä lentelee ympäriinsä keittiössä. Testasin myös siirappia, se ei ollut ollenkaan niin houkutteleva kuin ketsuppi.