Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäiselle POJALLE pitäisi alkaa kertoa seksistä yms.?

Vierailija
08.10.2014 |

Oma poikani on 5.luokalla ja murrosiästä olen kertonut sen verran, että hiki alkaa haista (haisee jo ja ostin kesällä dödön hänelle), finnejä voi alkaa tulla, karvat alkaa kasvamaan ja mitäköhän muuta olenkaan kertonut. Mistään seksiin liittyvästä en ole puhunut, mutta olen kertonut jo vuosia sitten, miten lapset saavat alkunsa. Nyt tajusin, että pitäähän pojan tietää esim. erektiosta ja yöllisistä siemensyöksyistä, ettei ole sitten ihan hukassa, kun niitä alkaa tulla. Missä iässä sellaiset yleensä alkaa??? Mä olen tosiaan ihan pihalla näistä poikien jutuista, kun itselläni ei ole veljeä, niin en ole koskaan murrosikäisen pojan kanssa asunut.

Seksistä kertominen pojalle tuntuisi vähän oudolta sen takia, että poika on erityislapsi ja henkisesti vielä aika lapsellinen. Ei siis ole ihan ikätasollaan siinä mielessä, mutta pitääkö silti vaan jo kertoa? Jotenkin sitä itse toivoisi, että poika saisi vielä kauan olla lapsi, eikä hänen tarvitsisi vielä moneen vuoteen tietää noista nuorten ja aikuisten asioista.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pienestä asti voi kertoa asioita ikään sopien, sitten ne eivät tule kamalina yllätyksinä isompana.

Meillä ei oikeastaan ole ikinä käyty sitä isoa keskustelua, koska kaikesta on aina puhuttu avoimesti. Tuon ikäiselle ilman muuta puhutaan.

Vierailija
2/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule missä pumpulissa elät. Sun 5-luokkalainen poikasi tietää TAKUULLA jo seksistä. Nythän ne opettaa sitä jo biologian tunneilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siltä musta juuri tuntuu, että elän pumpulissa ja siksi asiasta kyselinkin. Varmasti moni tuon ikäinen jo tietää seksistä, mutta niin kuin jo kirjoitin, oma poikani on erityislapsi ja aika paljon erilainen kuin ikätoverinsa. Kaverisuhteita ei juurikaan ole eli ei ole kauhean paljon sellaisia tilanteita, missä voisi kuulla noista asioista joltain kaverilta (niin kuin ehkä monet muut samanikäiset).

ap

Vierailija
4/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin erityislapsi, kehittyy sekin fyysisesti. Ja erityisesti sen "erityisyyden" takia onkin tosi tärkeää, että sä puhut sille kaikesta niin että se ymmärtää. Muuten se kuulee juttuja koulussa ja kavereilta, ja ne jutut voi olla täysin tuulesta temmattuja ja liioiteltuja ja valehdeltuja, eikä erityislapsesi osaa ymmärtää mikä on totta. 

Vierailija
5/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen murrosikää ehdottomasti. Ei ne sitten enää halua kuulla mitään.

Vierailija
6/6 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä asioita voi availla ihan pikkuhiljaa matkan varrella. Asiallisesti tietenkin, ja lapsen kysymyksiin vastataan myös asiallisesti. Ehkä ei tarvitse ihan asennoista alkaa puhua, mutta eiköhän jokaisen vanhemman oma käytännön järki riitä määrittelemään sopivat ajat ja rajat keskustelulle.