Vihdoin sähköpotkulaudat kuriin
Helsingin kaupunki ja sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset ovat sopineet liikenneturvallisuutta parantavista muutoksista sähköpotkulautojen vuokrauskäytäntöihin.
Kaikki Helsingissä sähköpotkulautoja vuokraavat yritykset eli Voi, TIER ja Lime ryhtyvät rajoittamaan sähköpotkulautojensa enimmäisnopeuksia. Päivisin potkulautojen enimmäisnopeus laskee 25:stä 20 kilometriin tunnissa ja öisin 15 kilometriin tunnissa. Muutokset tulevat voimaan 3. syyskuuta ja ne ovat voimassa toistaiseksi.
Lisäksi syyskuun aikana aloitetaan kokeilu, jossa sähköpotkulaudat ovat kokonaan poissa käytöstä viikonloppuöisin kello 00–05. Kokeilu kestää vuoden 2021 loppuun asti, johon mennessä sovitaan sen jatkosta. Samalla kerätään tietoa, miten aikarajoitukset vaikuttavat tapaturmien määrään, kun huomioidaan myös vuodenajasta johtuvat käyttömäärämuutokset.
Vuokrasähköpotkulautojen uudet enimmäisnopeudet ja aikarajoitukset otetaan käyttöön kaikkialla Helsingissä. Aiemmin nopeuden rajoittamista on kokeiltu keskusta-alueella viikonloppuöisin.
Kommentit (32)
Oman sähköpotkulaudan omistavana ja sillä tänä kesänä noin 500 kilometriä ajaneena ärsyttää monien sähköpotkulautailijoiden porsastelu. Ajetaan jalkakäytävällä, liian suurella tilannenopeudella ja jätetään skuutteja ties minne liikenteen ja ihmisten tukkeeksi.
Toivon pikaista ryhtiliikettä, ettei koko hommaa kiellettäisi.
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Polkupyörä kulkee lihasvoimalla, joten sen vauhti on hiljaisempi ja vaiheittaisempi kuin tasaista vauhtia ilman vaivaa suhaava lauta. Lisäksi pyöräilijä kulkee omalla väylällään mutta lauta jalankulkijoiden seassa. Nopeusrajoitukset koskevat kaikkia kulkuneuvoja, kuten pyöriä, mutta lautahan ei ole kulkuneuvo. Minusta sähkölauta pitäisi rinnastaa pyörään ja kieltää jalankulkuväyliltä.
Myös kaupasta omaksi ostettaviin lautoihin pitäisi laittaa nopeusrajoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Polkupyörä kulkee lihasvoimalla, joten sen vauhti on hiljaisempi ja vaiheittaisempi kuin tasaista vauhtia ilman vaivaa suhaava lauta. Lisäksi pyöräilijä kulkee omalla väylällään mutta lauta jalankulkijoiden seassa. Nopeusrajoitukset koskevat kaikkia kulkuneuvoja, kuten pyöriä, mutta lautahan ei ole kulkuneuvo. Minusta sähkölauta pitäisi rinnastaa pyörään ja kieltää jalankulkuväyliltä.
Myös kaupasta omaksi ostettaviin lautoihin pitäisi laittaa nopeusrajoitin.
Mitä ihmettä sinä oikein uikutat? Se lauta nimen omaan rinnastaan pyörään. Otahan selvää ennen vinkumista.
Sähköpotkulautailija kirjoitti:
Oman sähköpotkulaudan omistavana ja sillä tänä kesänä noin 500 kilometriä ajaneena ärsyttää monien sähköpotkulautailijoiden porsastelu. Ajetaan jalkakäytävällä, liian suurella tilannenopeudella ja jätetään skuutteja ties minne liikenteen ja ihmisten tukkeeksi.
Toivon pikaista ryhtiliikettä, ettei koko hommaa kiellettäisi.
Sillä sähköpotkulaudalla saa mennä jalkakäytävällä niin lujaa kuin ilman sähkövoimaa saa potkittua.
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Kieltämättä näiden kuntopyöräkaahaajien pahimmillaan yli 50km/h nopeudet tuntuvat paljon vaarallisemmilta kuin potkulautojen nopeudet. Nämä kun vielä ajavat kuin viimeistä päivää jalankulkijoista, koirista tmv. piittaamatta, kun pitää saada se hyvä aika lenkiltä. Itse olen useamman kerran ollut vähällä jäädä kaahoittajan yliajamaksi, nyt osaa jo varoa pahimpia paikkoja, mistä näitä spandexkamikatzeja saattaa ilmestyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Polkupyörä kulkee lihasvoimalla, joten sen vauhti on hiljaisempi ja vaiheittaisempi kuin tasaista vauhtia ilman vaivaa suhaava lauta. Lisäksi pyöräilijä kulkee omalla väylällään mutta lauta jalankulkijoiden seassa. Nopeusrajoitukset koskevat kaikkia kulkuneuvoja, kuten pyöriä, mutta lautahan ei ole kulkuneuvo. Minusta sähkölauta pitäisi rinnastaa pyörään ja kieltää jalankulkuväyliltä.
Myös kaupasta omaksi ostettaviin lautoihin pitäisi laittaa nopeusrajoitin.
Nehän rinnastetaan ja niissä on.
En ymmärrä miksi niillä saa kaahata kävelijöiden seassa toisin kuin pyörillä.
Tampereella tänään kolme sälliä yhdellä laudalla sekä mu stalaisakka hameineen kaahas mummojen väleissä.
Pimeässä on tosi hankalaa hahmottaa sähköpotkulaudan vauhtia. Kävelijänä on tosi hankalaa yrittää ennakoida kaikkien härveleiden vauhteja ja menosuuntia. Sähkövehkeet pitäisi kokonaan kieltää pimeällä kävelyteiltä. Ei tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Polkupyörä kulkee lihasvoimalla, joten sen vauhti on hiljaisempi ja vaiheittaisempi kuin tasaista vauhtia ilman vaivaa suhaava lauta. Lisäksi pyöräilijä kulkee omalla väylällään mutta lauta jalankulkijoiden seassa. Nopeusrajoitukset koskevat kaikkia kulkuneuvoja, kuten pyöriä, mutta lautahan ei ole kulkuneuvo. Minusta sähkölauta pitäisi rinnastaa pyörään ja kieltää jalankulkuväyliltä.
Myös kaupasta omaksi ostettaviin lautoihin pitäisi laittaa nopeusrajoitin.
En Helsingistä tiedä, mutta ainakin täällä muualla Suomessa polkupyöräilijöiden paikka on kevyen liikenteen väylällä eli jalankulkijoiden joukossa. Autotiellä ajavat vain autot.
Sähköpotkulautoja täällä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi niillä saa kaahata kävelijöiden seassa toisin kuin pyörillä.
Tampereella tänään kolme sälliä yhdellä laudalla sekä mu stalaisakka hameineen kaahas mummojen väleissä.
Niillähän pitäisi kulkea polkupyöräilyn sääntöjen mukaan, mutta ei taida moni edelleenkään tietää, tai välittää.
Vierailija kirjoitti:
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.
Jos rajoitetaan polkupyörien nopeuksia niin pitäisi rajoittaa kaikkien muidenkin ajoneuvojen nopeuksia. Miltä tuntuisi ajaa autolla 10 tai 15 km/h?
Itsekin vastustan sähkölautojen vastuutonta käyttöä ihan näin kävelijänä ja pyöräilijänä. Mutta muutaman kerran vuokraskuuttia kokeilleena voin sanoa että on niissäkin hyvätkin puolensa. Ongelmana ei ole taaskaan kerran periaatteessa se teknologia tai laite itsessään vaan vastuuttomat ihmiset jotka sitä käyttävät.
Olen toitottanut noiden skuuttien hurjastelusta että ne kielletään pian kokonaan kun päätöntä menoa jatketaan tuohon malliin ja niinhän tässä tulee todennäköisesti pian käymään.
Mutta pidän kyllä huonona tuota nopeuden laskua, koska vuokralautojen laskutus perustuu käyttöaikaan. Jos nopeus tippuu merkittävästi, esim. 15 km/h, eli 40% niin vastaavasti hinta nousee 40% ellei laskutusta muuteta myös. Yksi syy skuuttien vuokraukseen ainakin itselläni on ollut että suurin piirtein bussilipun hinnalla pääsee skuuttaamaan kätevästi paikasta toiseen.
Toisekseen, jos vuokraskuuttien käyttö estetään viikonloppuisin klo 00-05, eli juuri silloin kun esim. busseja tai julkisia ei välttämättä kulje ja niille olisi suuri tarve, niin ainakin itselläni skuuttien käyttö käytännössä loppuu.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi niillä saa kaahata kävelijöiden seassa toisin kuin pyörillä.
Tampereella tänään kolme sälliä yhdellä laudalla sekä mu stalaisakka hameineen kaahas mummojen väleissä.
Eihän niillä saakaan.
Vierailija kirjoitti:
Pimeässä on tosi hankalaa hahmottaa sähköpotkulaudan vauhtia. Kävelijänä on tosi hankalaa yrittää ennakoida kaikkien härveleiden vauhteja ja menosuuntia. Sähkövehkeet pitäisi kokonaan kieltää pimeällä kävelyteiltä. Ei tule mitään.
Polkupyörät ja niihin verrattava muu kevyt liikenne on kielletty jalkakäytävillä. Koskee myös sähköpyöriä ja -skuutteja. Kevyenliikenteen väylät sitten erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pimeässä on tosi hankalaa hahmottaa sähköpotkulaudan vauhtia. Kävelijänä on tosi hankalaa yrittää ennakoida kaikkien härveleiden vauhteja ja menosuuntia. Sähkövehkeet pitäisi kokonaan kieltää pimeällä kävelyteiltä. Ei tule mitään.
Polkupyörät ja niihin verrattava muu kevyt liikenne on kielletty jalkakäytävillä. Koskee myös sähköpyöriä ja -skuutteja. Kevyenliikenteen väylät sitten erikseen.
Missä muka on olemassa puhtaita jalkakäytäviä jotka eivät samalla ole kevyen liikenteen väyliä? Jossain vanhojen kaupunkien keskustoissa pikkukaduilla ehkä?
Vierailija kirjoitti:
Pimeässä on tosi hankalaa hahmottaa sähköpotkulaudan vauhtia. Kävelijänä on tosi hankalaa yrittää ennakoida kaikkien härveleiden vauhteja ja menosuuntia. Sähkövehkeet pitäisi kokonaan kieltää pimeällä kävelyteiltä. Ei tule mitään.
Niissä pitää olla ajovalo edessä. Jos ei oo, niin ovat kyllä vaarallisia, koska hiljaisia.
Vierailija kirjoitti:
Voitais laittaa päivänopeudeksi 10km h
Ja yö vois alkaa jo klo 22
Autoille ja mopoille myös päivänopeudeksi 10 km/h?
Liian löperöt rajoitukset vieläkin. Suurimman osan vaarallisista tapauksista aiheuttavat tyypit, joilla ei ole hajuakaan liikennesäännöistä tai yritystä varoa jalankulkijoita.
Luulevat niiden olevan jotain leluja, joilla voi ajella kovaa vauhtia väärään ajosuuntaan, jalkakäytävillä, usein kaksi tyyppiä laudalla. Niin monta vaaratilannetta on jo omalle kohdalle tänäkin kesänä sattunut, kun sujahtelevat senttien päästä takaa ohi tai kurvailevat melkein päälle jopa lenkkipoluilla. Käsittämätöntä, että näillä saa tehdä businesta ihmisten terveyden ja hengen kustannuksella. Kosmeetista säätöä nämä uudet rajoitukset vain ovat, ei muuta niistä aiheutuvia haittoja paljoakaan.
Koska aletaan rajoittaa polkupyörien nopeuksia? Miksi sähköpotkulauta on demonisoitu, vaikka se ei kulkuvälineenä ole yhtään pyörää vaarallisempi - melkeinpä päinvastoin. Laudan päältä on huomattavasti nopeampi hypätä pois kuin pyörän satulasta.