Tove Jansson oli vapaaehtoisesti lapseton
ja vieläpä lesbolainen kaiken päälle! Miksei kukaan ole kertonut? Muumien katselu loppui kyllä tähän paikkaan ainakin tässä taloudessa. En halua tytöille huonoja vaikutteita synnillisistä filmeistä tai kirjoista. Lasten hankkiminen kunnon miehen kanssa on jokalikan perustehtävä.
Kommentit (23)
Täällä vela, jonka suurin idoli on juuri Tove. :) Hieno ura, hieno elämänfilosofia.
Oliko se oikeesti vela, vai eikö sen ajan lesboilla vaan ollu muita vaihtoehtoja?
Taisi olla, ettei vain voinut saada lapsia kumppaninsa kanssa.
5 jatkaa. Mutta oli miten oli, Tovea ihailen suuresti.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:50"]
Oliko se oikeesti vela, vai eikö sen ajan lesboilla vaan ollu muita vaihtoehtoja?
[/quote]
Oli oikeasti vela. Ei edes pitänyt lapsista.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:53"][quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 08:50"]
[/quote]
Oli oikeasti vela. Ei edes pitänyt lapsista.
[/quote]
okei. T. 5
Tove oli lapseton (tiedä sitten halusiko koskaan), mutta hän piti lapsista. Vastaili näiden fanikirjeisiin paljon ja teki työtä Unicefinkin parissa. Muumikirjat hän tosin kirjoitti itseään varten ja huomaahan sen, että ne sisältävät syvällistä filosofiaa aikuisempaan makuun.
Muistaakseni olen jostain lukenut, että sota-aika teki hänestä niin kyynisen, että hän päätti olla tekemättä maailmaan lapsia kärsimään sodissa. Tämä oli ennen kuin hän ymmärsi pitävänsä naisista. Tovellahan oli ensin useita miesystäviä ja ymmärtääkseni kerran tuli raskaaksikin, mutta raskaus keskeytyi hyvin varhaisessa vaiheessa.
Ei kaikki halua äidiksi, voi muutenkin nauttia elämästä! Hän tykkäsi naisista, viinistä ja tupakoikin aika kovasti, aina rööki huulessa, viinistä en tiedä maistuiko! Aikamoinen edelläkävijä aikanaan, ei siihen aikaan varmaan lesbous ollut kovin kiitettävää kuten ei naisten tupakointikaan.
Lakatkaa sanomasta Tovea lesboksi, koska hän ei sitä ollut. Hän oli biseksuaali.
Tiesitkö että oli myös suomenruotsalainen, hui kamala ;) senkään takia et voi muumeista lukea. Huom, sarkasmivaroitus! Muuten muumikirjat ei alunalkaen ole kirjoitettu lastenkirjoiksi!
Muumit on kirjoitettu lastenkirjoiksi. Muumihahmo ei alun perin ollut tarkoitettu lapsille vaan esiintyi pilapiirroksissa. Miten te jaksatte olla noin tyhmiä.
Tämä postaus on varmaan täysin turha, mutta antaa nyt tulla eli
Pieni OT-tarina vapaaehtoisesta lapsettomuudesta ja lesboudesta eli Me, myself and I:
Minäkin olen lesbo, ja itselläni on ollut lapsesta asti sellainen tunne, etten lapsia tule koskaan saamaan. Kun hyvin nuorena tajusin lesbouteni, se oli oikeastaan sitten aikusuutta ajatellen se viimeinen pointti ja helpotuskin lapsettomuudelleni, olkoon sitten nimeltään vaikka vapaaehtoinen lapsettomuus. Ehkä olen omituinen, mutta minusta on ollut jotenkin luonnollista olla lapseton, koska aika vaikeaa sitä on raskaaksi tulla lesbosuhteessa : )
Toisaalta, olen joutunut elämään aika karun ja rankan lapsuuden, joten se saattaa olla myös syynä sille, etten ole ikinä voinut kuvitellakaan, että pystyisin ottamaan vastuun toisen ihmisen elämästä ja hoivaamaan lasta olemalla äiti, vaikka elänkin nyt aikuisena ihan normaalia (lesbous on normaalia minulle), raitista ja rauhallista elämää.
Jottei menisi ihan OT:ksi koko viesti, niin pidän kyllä lapsista, ja pidän myös Toven taiteesta, maalauksista ja grafiikasta nykyisin eniten.
Jostain syystä en ole koskaan pitänyt muumeista.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:33"]Muumit on kirjoitettu lastenkirjoiksi. Muumihahmo ei alun perin ollut tarkoitettu lapsille vaan esiintyi pilapiirroksissa. Miten te jaksatte olla noin tyhmiä.
[/quote]
Mutta itse olet tietämätön? Sillä ei ole mitään väliä ketkä valikoitui kirjojen lukijakunnaksi, mutta Tove kirjoitti kirjat ensisijaisesti henkilökohtaisiksi (kuten taide, sitä ei tehdä sen takia että se tulee näytillä, vaan se laitetaan näytille mikäli taiteilija on siihen tyytyväinen). Se oli hänen tapansa käsitellä elämää. Hän ei kirjoittanut ollenkaan jos ei huvittanut. Hän myös suivaantui kun jotkut vanhemmat valittivat kirjojen opettavan vääriä asioita lapsille, sillä niiden tarkoitus ei ollut opettaa yhtään mitään kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:33"]Tämä postaus on varmaan täysin turha, mutta antaa nyt tulla eli
Pieni OT-tarina vapaaehtoisesta lapsettomuudesta ja lesboudesta eli Me, myself and I:
Minäkin olen lesbo, ja itselläni on ollut lapsesta asti sellainen tunne, etten lapsia tule koskaan saamaan. Kun hyvin nuorena tajusin lesbouteni, se oli oikeastaan sitten aikusuutta ajatellen se viimeinen pointti ja helpotuskin lapsettomuudelleni, olkoon sitten nimeltään vaikka vapaaehtoinen lapsettomuus. Ehkä olen omituinen, mutta minusta on ollut jotenkin luonnollista olla lapseton, koska aika vaikeaa sitä on raskaaksi tulla lesbosuhteessa : )
Toisaalta, olen joutunut elämään aika karun ja rankan lapsuuden, joten se saattaa olla myös syynä sille, etten ole ikinä voinut kuvitellakaan, että pystyisin ottamaan vastuun toisen ihmisen elämästä ja hoivaamaan lasta olemalla äiti, vaikka elänkin nyt aikuisena ihan normaalia (lesbous on normaalia minulle), raitista ja rauhallista elämää.
Jottei menisi ihan OT:ksi koko viesti, niin pidän kyllä lapsista, ja pidän myös Toven taiteesta, maalauksista ja grafiikasta nykyisin eniten.
[/quote]
Mulla taas on ystävä, joka on lesbo. Ja kyllä he on aikoneet puolisonsa kanssa hankkia lapsen keinohedelmöityksellä. Ei lesbous sulje pois lapsen hankkimista, jos lapsen haluaa. Homoilla varmaan vähän monimutkaisempaa.
Jos mä olisin lesbo, hankkisin lapsen sopivan homoparin kanssa. Lapsella olisi neljä rakastavaa vanhempaa, minusta se olisi hienoa! Vielä hienompaa, jos se homopari suostuisi muuttamaan samaan taloyhtiöön, paritaloon, tms,
OT, minusta se Toven taiteen näyttely Ateneumissa oli pettymys. Ensinnäkin, se oli toteutettu tylsästi. Mielikuvitusta olisi voinut käyttää ripustuksessa, sellaista toteamista yllättävää luovuutta.
Lisäksi, minusta se näyttely osoitti, että Jansson oli nimenomaan kirjailija ja graafikko. Ne maalaukset oli aikas keskinkertaisia. Jos ei olisi muumeja, niin Jansson olisi varmaan taiteilijana varsin tuntematon.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:12"]
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 09:33"]Muumit on kirjoitettu lastenkirjoiksi. Muumihahmo ei alun perin ollut tarkoitettu lapsille vaan esiintyi pilapiirroksissa. Miten te jaksatte olla noin tyhmiä. [/quote] Mutta itse olet tietämätön? Sillä ei ole mitään väliä ketkä valikoitui kirjojen lukijakunnaksi, mutta Tove kirjoitti kirjat ensisijaisesti henkilökohtaisiksi (kuten taide, sitä ei tehdä sen takia että se tulee näytillä, vaan se laitetaan näytille mikäli taiteilija on siihen tyytyväinen). Se oli hänen tapansa käsitellä elämää. Hän ei kirjoittanut ollenkaan jos ei huvittanut. Hän myös suivaantui kun jotkut vanhemmat valittivat kirjojen opettavan vääriä asioita lapsille, sillä niiden tarkoitus ei ollut opettaa yhtään mitään kenellekään.
[/quote]
Lue sen elämäkerta ja tule sitten höpisemään.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 10:28"]
OT, minusta se Toven taiteen näyttely Ateneumissa oli pettymys. Ensinnäkin, se oli toteutettu tylsästi. Mielikuvitusta olisi voinut käyttää ripustuksessa, sellaista toteamista yllättävää luovuutta. Lisäksi, minusta se näyttely osoitti, että Jansson oli nimenomaan kirjailija ja graafikko. Ne maalaukset oli aikas keskinkertaisia. Jos ei olisi muumeja, niin Jansson olisi varmaan taiteilijana varsin tuntematon.
[/quote]
Tismalleen samaa mieltä Ateneumin näyttelystä. Jansson olisi halunnut olla suuri taidemaalari ja graafikko, mutta todellisuudessa oli hyvä lastenkirjailijana ja lastenkirjailijana hän menestyikin. Elämäkerta kertoo tämän ihan selvästi, vaikka täälläkin palstalla on näitä kaheleita, joiden mielestä Tove kirjoitti ensisijaisesti itselleen ym. roskaa. Kirjoitti elääkseen, taiteilijaimago voi sitten vaatia kaikennäköistä valehtelua itselleen ja muille.
Toven hedelmällinen ikä oli jo ohi kun muumimukit tulivat kauppoihin :(