Loukkaannutko, jos sinusta käytetään nimitystä
"avonainen"? En tajua, miksi sana "nainen" käsitetään usein jotenkin loukkaavana. Eikö ole ihan loogista, että yhdessä asuvat henkilöt ovat avomies ja avonainen, jos eivät ole naimisissa?
Kommentit (13)
Sukupuolineutraalia olisi kutsua kumpaakin osapuolta avoihmiseksi.
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:25"]
"avonainen"? En tajua, miksi sana "nainen" käsitetään usein jotenkin loukkaavana.
[/quote]
Miksi sanotaan "naispoliisi", "naispappi", "naiskuljettaja" eikä poliisinainen, pappinainen jne...? Ja poikavauvaa voidaan sanoa pikkumieheksi, mutta tyttövauvaa ei sanota pikkunaiseksi?
kyllä mä vetäisin herneen nenään, sillä olen naimisissa, aviovaimo.
Lyhennös avokki toimii mun mielestä parhaiten. En loukkaantuis jos sanottaisiin avonaiseksi, mutta repsahtaisin nauruun. Mistäköhän kohdista olen avonainen...
avonainen kaula-aukko....
jos naista kutsutaan avonaiseksi, niin kertooko se jotain hänen moraalistaan?
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:45"]
avonainen kaula-aukko....
jos naista kutsutaan avonaiseksi, niin kertooko se jotain hänen moraalistaan?
[/quote]
Ennen avoliittoa pidettiin moraalittomana :D
Avokki kuulostaa samalta kuin vajakki.
Avopuoliso tai avovaimo. En oo koskaan kuullut kenenkään sanovan avonainen tässä yhteydessä!
[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 01:44"]
kyllä mä vetäisin herneen nenään, sillä olen naimisissa, aviovaimo.
[/quote]
Vaimo tarkoittaa naimisissa olevaa naista, eli on turhaa toistoa sanoa "aviovaimo". Avonainen ei ole vaimo, koska ei ole naimisissa. Ei ole olemassa avovaimoja, on vain vaimoja (eli rouvia) ja sitten avonaisia, jotka asuvat miehen kanssa ilman avioliittoa. :P
Ja rouva on ihan kamala! Tulee joku Klaara Kotko helttoineen mieleen. T: Vaimo
Eikö avovaimo ole oikeasti ihan oikea nimike? Paljonhan sitä kuitenkin käytetään.
Mä aikoinaan aina esittelit itseni sanalla moi, mä olen Janin avonainen.
KOSKA se avovaimo sana ärystti mua.
Sitten musta myöhemmin tuli Janin vaimo ja tykkäsin enemmän esitellä itseni Rouva Virtasena. ;D
Huumorilla tämäkin piti lukea, toivottavasti onnistuit.
En loukkaantuisi, mutta kuulostaa silti oudolta ja tavallaan jopa naurettavalta. "Nainen" ei kuitenkaan tarkoita yleiskielessä (myös) puolisoa samalla tavalla kuin "mies", eikä ole mitenkään vakiintunut tarkoittamaan (myös) puolisoa edes puhekielessä.