Laiska, mutta rauhaton olo?
Laiska, väsynyt, mitään ei jaksa tehdä, mutta sisäisesti silti rauhaton ja levoton olo. Kuin jokin kutittaisi ja rapsuttelisi tietään ulos kehostani, mutta ei pääse ulos.
Sellainen olo, ettei mihinkään pysty keskittymään, ei edes itselle kivoihin ja mielenkiintoisin juttuihin. Tiedättekö tunteen?
Kommentit (7)
Vierailija kirjoitti:
Et taida tuntea itseäsi kovin hyvin.
Mitä tarkoitat?
Ap
Tiedän paremmin kuin hyvin ja siinä oli pakko tehdä itsetutkiskelua, että miten voi olla yhtä aikaa väsynyt ja silti rauhaton/levoton. Kuulostaa käsittämättömältä yhdistelmätältä, mutta on silti täysin mahdollinen.
Haastan sut pohtimaan ainakin näitä juttuja:
-Löytyykö päivistä jonkinlainen rytmi? Heräätkö ja menetkö nukkumaan suht samoihin aikoihin? Ruokailutkin kannattaa yleensä pitää melko samoihin aikoihin jos vaan mahdollista; se monesti estää myös turhaa napostelua, joka johtaa siihen verensokerien heittelyyn
-Ylempään viitaten: onko ruokavalio ja vitamiinit kunnossa?
-Minkä verran käytät elektroniikkalaitteita? Pläräätkö paljon turhaan nettiä, eli tuntitolkulla selaat keskustelupalstoja/chatteja/sähköposteja/videoita/lista jatkuu ja jatkuu...
-Hieman tuohon ylempään viitaten: keskeytätkö itse itsesi? Eli jos esim. luet kirjaa niin annatko itsellesi luvan helposti kaivaa kännykän esille kesken kaiken tai alat hoitaa jotain muuta asiaa? Ja yhtäkkiä huomaat, että se kirjan lukeminen on jäänyt ihan toissijaiseksi? Omaa keskittymistä voi yrittää petrata.
-Mites liikuntapuoli? Nyt varsinkin etätöiden yleistyessä moni passivoituu liikaa sisälle. Kannattaa ottaa tavoitteeksi käydä joka päivä edes pienellä kävelylenkillä
-Onko työpaikka ja harrastukset mieluisia? Haastaako ne tarpeeksi vai ovatko jopa liian haasteellisia?
-Oletko yksinäinen? Onko sosiaalinen puoli kunnossa?
Pitkäaikaistyöttömälle/syrjäytyneelle, joka on koko ajan sisällä älylaitteen äärellä, tulee just tuollaisia oireita.
Vierailija kirjoitti:
Pitkäaikaistyöttömälle/syrjäytyneelle, joka on koko ajan sisällä älylaitteen äärellä, tulee just tuollaisia oireita.
Entä jos ei ole työtön, mutta syrjäytynyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se pätee työssäkäyviin syrjäytyneisiin.
Mun levottomuus iskee päälle säännöllisesti klo 20. Miten toimin? Alan syödä, vaikka maha olisi vielä täynnä edellisistäkin eväistä. Putoan johonkin ihmeelliseen levottomuuden ja surun kuiluun ja aivot napsahtavat pois päältä. Palaudun normaaliksi, kun olen niin täynnä että alkaa melkein oksettaa. Kiva iltarutiini :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitten se pätee työssäkäyviin syrjäytyneisiin.
Mun levottomuus iskee päälle säännöllisesti klo 20. Miten toimin? Alan syödä, vaikka maha olisi vielä täynnä edellisistäkin eväistä. Putoan johonkin ihmeelliseen levottomuuden ja surun kuiluun ja aivot napsahtavat pois päältä. Palaudun normaaliksi, kun olen niin täynnä että alkaa melkein oksettaa. Kiva iltarutiini :/
Minulla täysin sama.. Kuin oravanpyörä, ei ulospääsyä.
Et taida tuntea itseäsi kovin hyvin.