Aivan kammottava tää Allenin Pariisi-leffa
Miten ihmeessä tää on ollut niin suosittu ja pidetty? Kamalaa, huonosti näyteltyä ja epäuskottavaa kuraa, jos nyt ihan suoraan sanon.
Kommentit (16)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:30"]No varmaan realismiin tai aitoon ranskalaisuuteen ei ole pyrittykään, mutta paha sanoa näkemättä.
[/quote]
Ei tässä henkilöohjauksessa näytä oikein muunkaanlaisia pyrkimyksiä olleen kuin realismi. Jos on ollut, niissä on epäonnistuttu vielä pahemmin. Ja miksi muutenkaan näyttelijät olisi laitettu välillä lausahtelemaan ranskankielisiä juttuja? Osa näyttelijöistä on ranskan natiivipuhujia, varmaankin samasta syystä. On siis pyritty, mutta ei hyvällä menestyksellä.
Esim. Marion Cotillard on lahjakas näyttelijä ja tekee tässäkin absoluuttisen parhaansa, vaikka kemia hänen ja Owen Wilsonin välillä ei toimi ollenkaan. Hullunkurista seurattavaa, kun hän löytää tarvittavat tunteet sisältään, niissäkin kohdissa joissa ko. tunteen olisi tarkoitus olla vastanäyttelijän aikaansaama.
ap
[/quote]
Et ole kuvittelemasi Ranskan-tuntemuksen nojallakaan tajunnut keitä filmin henkilöt esittävät. Siinähän on muistaakseni ko. kuuluisien henkilöiden lausumia tai kirjoittamia sanoja laitettu roolihenkilöille. Ja ajattelepa miten puhui ranskaa esim. Luis Buñuel?
No voi voi, minä tykkäsin, hauska idea :)
Tää on tosi kiva. Epäuskottava, haloo, arvotatko kaikki elokuvat sen mukaan, kuinka realistisia ne ovat?
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 21:53"]
Tää on tosi kiva. Epäuskottava, haloo, arvotatko kaikki elokuvat sen mukaan, kuinka realistisia ne ovat?
[/quote]
Epärealistisuus ei suinkaan ole haitaksi, mutta epäuskottavuus on. Suspense of disbelief ei oikein kanna, kun toteutus on niin kehnoa. Kyllähän elokuva voi olla vaikka kuinka utopistista fantasiaa, mutta pilalle sen katselukokemus menee, jos se on epäuskottavasti toteutettu.
ap
En ole koskasn pitänyt Woody Allenin elokuvista, ovat liian taiteellisia.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:08"]
En ole koskasn pitänyt Woody Allenin elokuvista, ovat liian taiteellisia.
[/quote]
Minä taas olen osasta pitänyt paljonkin, ja siksi odotukset olivat korkealla tämän suhteen. No, aina ei voi voittaa.
ap
Hmm, ootkohan ymmärtänyt ton suspense of disbeliefin käsitteen ihan oikein? Eikö se nimenomaan tarkoita, että katsojan on uskottava tapahtumiin joka tapauksessa? Elokuvathan on lähtökohtaisesti epäuskottavia.
Makuasioita nämä, tietty, itse olen tykännyt leffasta, mun mielestä se on viihdyttävä ja kiinnostava.
Allenin elokuvat on yleensä vähän neuroottisia. Ei ne kaikki minullekkaan avaudu.
En ollutkaan ennen kuullut tuollaisesta Suspense of Disbelifien käsitteesta, kunnes nyt kävin lukemassa Wikipediaa :) Olen aina pitänyt tästä elokuvasta, oikeastaan kaikista Alleneista pidän, vaikka jotkut ovatkin huomattavasti parempia kuin toiset. Ohjaajan nimi vaikuttaa paljon, kun tietää, että elokuva on Allenia, siltä odottaa tiettyjä asioita ja antaa ehkä joitain anteeksi. Omalla kohdallani nimenomaan tuo suspension of disbelief kantaa paljon pidemmälle hänen kohdallaan kuin jonkun muun, ja pikkuasiat eivät ehkä pistä silmään.
No voi höh, Allen ja Pariisi kuulostaa yhdistelmältä jonka haluaisin nähdä, mutta jäi tv-ohjelmat tsekkaamatta tältä päivältä :(
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:17"]
No voi höh, Allen ja Pariisi kuulostaa yhdistelmältä jonka haluaisin nähdä, mutta jäi tv-ohjelmat tsekkaamatta tältä päivältä :(
[/quote]
Juuri tästä syystä minäkin aloin tuota leffaa katsoa. Mutta on älyttömän ärsyttävää seurattavaa, kun näyttelijät puhuvat välillä ranskaa ja osa (amerikkalaiset) huonosti ja epäuskottavasti. Siis hyvätkään näyttelijät eivät pääse oikein kunnolla rooleihinsa ranskalaisina 20-luvun taidepiirien jäseninä.
ap
Oho, kirjoitin aiemmin hätäisesti kun katsoin samalla leffaa. Käsite on siis suspension of disbelief.. Ja joo, joissakin leffoissa on helpompaa uppoutua siihen maailmaan ja hetken ajan saada itsensä uskomaan että se on totta. Minulle Pariisissa säännöllisesti käyvänä tässä on vaan liian paljon pielessä, jotta pystyisin uskomaan tähän. Ja kyse ei ole fantasiasävytteisestä juonesta vaan ihan vain siitä, että toteutus ontuu.
ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:26"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:17"]
[/quote]
Juuri tästä syystä minäkin aloin tuota leffaa katsoa. Mutta on älyttömän ärsyttävää seurattavaa, kun näyttelijät puhuvat välillä ranskaa ja osa (amerikkalaiset) huonosti ja epäuskottavasti. Siis hyvätkään näyttelijät eivät pääse oikein kunnolla rooleihinsa ranskalaisina 20-luvun taidepiirien jäseninä.
ap
[/quote] No varmaan realismiin tai aitoon ranskalaisuuteen ei ole pyrittykään, mutta paha sanoa näkemättä.
Minusta se on ihana. Vaatii tosin useamman katselun että siihen pääsee sisälle.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:30"]No varmaan realismiin tai aitoon ranskalaisuuteen ei ole pyrittykään, mutta paha sanoa näkemättä.
[/quote]
Ei tässä henkilöohjauksessa näytä oikein muunkaanlaisia pyrkimyksiä olleen kuin realismi. Jos on ollut, niissä on epäonnistuttu vielä pahemmin. Ja miksi muutenkaan näyttelijät olisi laitettu välillä lausahtelemaan ranskankielisiä juttuja? Osa näyttelijöistä on ranskan natiivipuhujia, varmaankin samasta syystä. On siis pyritty, mutta ei hyvällä menestyksellä.
Esim. Marion Cotillard on lahjakas näyttelijä ja tekee tässäkin absoluuttisen parhaansa, vaikka kemia hänen ja Owen Wilsonin välillä ei toimi ollenkaan. Hullunkurista seurattavaa, kun hän löytää tarvittavat tunteet sisältään, niissäkin kohdissa joissa ko. tunteen olisi tarkoitus olla vastanäyttelijän aikaansaama.
ap