Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TV2 Kiusaamisilta

Vierailija
07.10.2014 |

Kuka katsoo? Mitä mieltä?

Kommentit (134)

Vierailija
41/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On muuten kivaa lukea täältä joidenkin ymmärtäneen myöhemmin kiusanneensa. Itse en näet usko kaikkien kiusaajieni ajatelleen olevansa koulukiusaajia vaikka olivatkin minulle sitä. Antaa jotenkin toivoa että ehkä he aikuisina tajusivat toimineensa väärin ja sama ei jatku työpaikoilla tms.

Vierailija
42/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:24"]

Ihanko oikeasti opettajille ei opeteta ryhmäytymistä ja ryhmädynamiikkaa? Sitä opetetaan jopa meille lähihoitajille, joiden ei välttämättä tarvitse koskaan hallita isoja ryhmiä.

[/quote]

Opetetaan niille, kunhan vinkuvat ja selittelevät. Vastuunpakoilua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:20"]Toi kikattajaheiluttelijateinityttö ei ollut erityisen älykäs. Kiusaajat vaikuttaisi itse.
[/quote]
Niin kyllä vaikutat sinäkin. Kiusaajalta, joka haukkuu muita seläntakana.

Vierailija
44/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:33"]

Ihme marttyyriksi heittäytyminen siltä vanhemmalta naisopettajalta.

[/quote]

Suorastaan noloa kuunnella. Olis tehnyt mieli sanoa, että jos ne sun oppilaat vaan kiusaa ja kiusaa vaikka muka kaikkesi teet niin sitten teet jotain pahasti väärin.

Vierailija
45/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:24"]

Ihanko oikeasti opettajille ei opeteta ryhmäytymistä ja ryhmädynamiikkaa? Sitä opetetaan jopa meille lähihoitajille, joiden ei välttämättä tarvitse koskaan hallita isoja ryhmiä.

[/quote]

Opetetaan niille, kunhan vinkuvat ja selittelevät. Vastuunpakoilua.

[/quote]

Opettajat laitostuvat. Tähänkin työtön leipääntyy, tätäkin alkaa suorittaa ja yrittää löytää omaa työtaakkaa helpottavia ratkaisuja, kuten silmien ummistaminen tilanteissa, joihin puuttuminen ei ole välttämätöntä (ei uhkaa kenenkään henkeä tms.) Niin siinä vain ajan myötä käy, että väsähtää. Se laitosmainen ympäristö turruttaa aistit, jatkuva meteli ja pakotettu yhteisöllisyys, varsinkin jos opettajayhteisöstä puuttuu luottamuksellinen ja keskusteleva ilmapiiri. 

Vierailija
46/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:44"]En nähnyt ohjelmasta kuin loppupuolen. "Meidän pitää nyt, meidän tulisi nyt, asioihin on puututtava..." päläpälä kliseitä. Ja se yks opettaja kertoi totuuden, että eivät enää pysty enempää, kaikkensa yrittäneet, eivät enää jaksa kun mikään ei tehoa, niin tämä tyyppi joutui sen jälkeen muiden hampaisiin, että kyllä MINÄ PYSTYN ja KYLLÄ PITÄÄ PYSTYÄ jne. Mahtoi muijaa vituttaa, hän kun oli nimenomaan tullut kertomaan kentältä kollegojensa terveiset, että "älkää enää vaatiko enempää kun ei vaan enää pystytä", niin sitten suorassa lähetyksessä nämä SUPERopettajat pöyristyneenä jeesustelevat että eihän näin pidä olla, ei ME olla tuollaisia. Sääliks kävi totuudentorvea, harmi että en saanut nimeä ylös, lähettäisin tsemppipostia ja kiitoksen, että sinä sentään kehtasit sanoa asiat niin kuin ne on.

[/quote]Mun mielestä on ihan oikein että tuollaista ei kukaan kuunnellut, mitä lasten pitäisi tehdä jos opettajakin sanoo vaan että joo en "kyllä enää jaksa edes yrittää". Omat opettajat oli juuri tuollaisia että joo kyllä se pärjää, ihan sama. Ja sehän jatkui vielä pitkään sen jälkeen, kaikki opettajat tiesi ja kukaan ei tehnyt mitään.
Kyllähän siitä sellainen olo tulee teinille, kun vanhempia ja opettajia ei kiinnosta, että sama tappaa itsensä. Voin sanoa.

Vierailija
47/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 21:36"]

Tulee tosi paha olo ja omat kouluajat tulee mieleen.

Ärsyttää, kun rangaistuksista puhuttaessa moni korostaa kuinka fyysisestä kiusaamisesta pitää rangaista. Helvetti, ihan yhtä pahoja henkisiä vammoja ei-fyysinenkin kiusaaminen aiheuttaa.

[/quote]..Ja vielä raskaampia ja pysyvämpiä.

Vierailija
48/134 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:44"]

En nähnyt ohjelmasta kuin loppupuolen. "Meidän pitää nyt, meidän tulisi nyt, asioihin on puututtava..." päläpälä kliseitä. Ja se yks opettaja kertoi totuuden, että eivät enää pysty enempää, kaikkensa yrittäneet, eivät enää jaksa kun mikään ei tehoa, niin tämä tyyppi joutui sen jälkeen muiden hampaisiin, että kyllä MINÄ PYSTYN ja KYLLÄ PITÄÄ PYSTYÄ jne. Mahtoi muijaa vituttaa, hän kun oli nimenomaan tullut kertomaan kentältä kollegojensa terveiset, että "älkää enää vaatiko enempää kun ei vaan enää pystytä", niin sitten suorassa lähetyksessä nämä SUPERopettajat pöyristyneenä jeesustelevat että eihän näin pidä olla, ei ME olla tuollaisia. Sääliks kävi totuudentorvea, harmi että en saanut nimeä ylös, lähettäisin tsemppipostia ja kiitoksen, että sinä sentään kehtasit sanoa asiat niin kuin ne on.

[/quote]

Kun niitä on ihan aikuisten oikeesti sellaisiakin opettajia, jotka saa sen kiusaamisen loppumaan. Kokemusta on, molemmista. Sekä siitä joka viis veisasi ja siitä joka teki hommasta lopun. Samassa koulussa, samoilla säännöillä. Toisella oli tahto ja toisella ei. Eikä se toinen hypännyt säästöjen sun muun taakse. Suurinta osaa opettajista ei ykinkertaisesti vain kiinnosta puuttua kiusaamiseen, se tuo lisävaivaa. Pitäis jotain keskusteluja järkkäillä. Helpommalla pääsee kun kääntää pään toiseen suuntaan ja kuvittelee ettei mitään koskaan tapahtunutkaan. Ja jos jää kiinni niin aina voi valitella kuinka kauheesti on hommia ja kuinka säästöjäkin on ja vaikka mitä. Ei oo mun vika, kaikkeni oon yrittäny mutta kun ei sille kiusaamiselle vaan saa mitään.

Vierailija
49/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsis. Opettaja ei pysty lupaamaan, että hänen luokassaan ei kiusata, kun hän ei ole ennustaja eikä kaikkivaltias. Mutta hän pystyy tekemään kaikkensa ja puuttumaan kaikkeen mitä näkee. Mutta kun opettaja on työssä koulussa ja hänelle maksetaan siitä palkkaa. Hän tekee sen mihin lain ja määräysten perusteella kykenee. Meidän opettajat ovat jo niin ahtaalle vedettyjä. Sijaisia ei saa palkata ja koko ajan tulee jotain työkuvaa lisää. Ne eivät vaan näillä määrärahoilla pysty ja kykene enempään.

terv. Äiti joka seuraa koulutyötä hyvin läheltä.

Vierailija
50/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:11"]

Mikään ei ole muuttunut vuosikymmenten saatossa. Varakkaista perheistä tulevat, koulussa ja lukiossa erinomaisesti menestyvät kiusaajat ovat edelleen TABU. 

Juuri sellaisten kiusaamaksi jouduin itse kouluaikanani ja kiusaaminen oli älykästä, sadistista ja sairasta toimintaa, joka pysyi nokkelien järjestelyjen ja taitavien uhkailujen vuoksi lähes kokonaan piilossa opettajilta. 

[/quote]Syypää kiusaamiseen on koko perhe!!!

Vierailija
51/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaisin väittää, että henkinen väkivalta on monesti pahempaa kuin fyysinen. Minua kiusattiin molemmilla tavoilla, mutta ainoastaan henkinen väkivalta kummittelee muistoissa yhä aikuisena. Se, että kaikki mitä olin: miten pukeuduin, kuinka puhuin, miltä näytin ja kuulostin, oli aina vain rumaa, naurettavaa ja säälittävää. Siitä on seurannut lähes kahden vuosikymmenen itseinho.

Vierailija
52/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:20"]Toi kikattajaheiluttelijateinityttö ei ollut erityisen älykäs. Kiusaajat vaikuttaisi itse. [/quote] Niin kyllä vaikutat sinäkin. Kiusaajalta, joka haukkuu muita seläntakana.

[/quote]

Mua kiusattiiin koko helvetin peruskoulu, ekalta ysille. Yksi ainoa opettaja otti sen tosissaan, muut korkeintaan vähän nuhteli kiusaajia. Jotka jatkoi seuraavalla välitunnilla kahta innokkaammin. Yksi opettaja selitteli mulle päin naamaa, että ne potkut jotka mä sain osakseni ei olleetkaan potkuja, mä vaan kuvittelin ne, koska ei hänen sukulaislapsensa sellaista tekis. Yläasteella välituntivalvojat seiso vieressä ja kuulivat tasan varmasti kun mulle huudeltiin törkeyksiä. Ilmekään ei värähtänyt, saati että ne olis sanoneet mitään. Kiusaaminen kiellettiin, sitä ei ollut kun opettajat niin päätti.

Anteeksi, että mun kokemus n. 50 opettajasta on varsin negatiivinen. Paskasakkia. Ne osaa selittelyn taidon. Oikeastihan ne osaa vaan sulkea korvat ja silmät ettei vahingossakaan tarvi puuttua niiden "parhaiden" (lue kiusaajien) tekosiin. Siinä saa ns. huonommat lapsen jäädä ihan vapaasti jalkoihin.

Mä luulen, että jos tästä asiasta edes kerran puhuttais kaunistelematta niin jotain vois tapahtuakin. Mutta ei, aina hymistään että kiusaajilla on paha olla ja opettajilla on paha olla ja säästöjä on ja kaikkea on. Ainoa asia mikä pitäis tehdä on se että kiusaamisella olis nollatoleranssi. Puutut aina kun näet. Ei se sen enempää vaatis. Kiusaaminen jatkuu tasan niin kauan kun kiusaajia ja opettajia silitellään ja ymmärretään. Kiusaajat kiusaa ja opettajat antaa sen tapahtua.

Vierailija
53/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:57"]

[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 22:54"]

Jos opettaja ei yksin pärjää hankalan luokan kanssa, voisiko sinne hoitaa avuksi vaikka ryhmäavustajan?

[/quote]Avustajathan saavat kenkää vuoden vaihteessa?

[/quote]Se poika puhui asiaa, joka sanoi, että ei nuori tottele vanhempia, se kuuntelee ikätoveria. Kun kaveri sanoo "lopeta", niin se saattais tepsiä.

Vierailija
54/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on yhteiskunnassamme oleva ilmiö. Me, jotka emme osaa tuoda itseämme esille positiivisesti nautimme toisten epäonnistumisesta. Ja kun haluamme itsemme framille mutta itsetunto ja uskallus ei riitä siihen, että sanoisimme olevamme hyviä ja parhaita, alennamme ja mitätöimme muita. Näin saamme itsemme tärkeiksi ja toisen vähemmän halutuksi.

KIusaaminen Ei OLE koulujen ongelma vaan suomalaisuuten ja itsearvoomme liityvä tekijä, virhe meissä. Me emme osaa olla hyviä ja onnistujioita. Me haluamme olla samanlaisia, keskinkertaisia ihmisiä, ja nautimme kun joku on meitä huonompi. Näin me kuulumme ydinporukkaan, olemme onnistujia, jotkut toiset, kiusatut, huonompia ja epäonnistujia.

Miten muuttaa kansakunnan mentaliteettia?

Vierailija
55/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ajatus kiusaamisen vähentämiseksi kai jonkinlaisena entisenä kiusaajana ja kiusaajan äitinä olisi henkilö jonka ainoa tehtävä olisi koulukiusaaminen ja siihen puuttuminen. Opettajat on niin erilaisia ja muistaa miten toisilta puuttui auktoriteetti kokonaan ja myöhemmin samaa toistui keskusteluissa omien lasten aiheuttamista ongelmista. Mun mielestä se hinta kiusaaminen ehkäisystä ei voi olla liian kallis.  

Vierailija
56/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:01"]

Höpsis. Opettaja ei pysty lupaamaan, että hänen luokassaan ei kiusata, kun hän ei ole ennustaja eikä kaikkivaltias. Mutta hän pystyy tekemään kaikkensa ja puuttumaan kaikkeen mitä näkee. Mutta kun opettaja on työssä koulussa ja hänelle maksetaan siitä palkkaa. Hän tekee sen mihin lain ja määräysten perusteella kykenee. Meidän opettajat ovat jo niin ahtaalle vedettyjä. Sijaisia ei saa palkata ja koko ajan tulee jotain työkuvaa lisää. Ne eivät vaan näillä määrärahoilla pysty ja kykene enempään.

terv. Äiti joka seuraa koulutyötä hyvin läheltä.

[/quote]

Selittelyä. Kiusaaminen jatkuu niin kauan kun tämä selittely hyväksytään. Keinoja on, tahto puuttuu. Aikaa riittää kaikkeen muuhun, on hyväntekeväisyyskävelyjä, tuunauspäiviä ym. mutta kiusaamiseen puuttumiseen sitä aikaa ei sitten olekaan. Mitä jos jätetään se kaikki hömppä (omalla tavallaanhan nuo on toki tärkeitä, mutta eivät niin tärkeitä kuin esim. kiusaamiseen puuttuminen) pois niin kummasti jää aikaa hoitaa kiusaamistilanteita.

Vierailija
57/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kuule kun niillä teemapäivillä rakennetaan sitä meidän yhteisö ME ajattelua ja tehdään jotakin muuta kun kun opiskellaan kirjasta. Niillä rakennetaan sitä yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä. Ajattelitko edes sitä ennen kuin kirjoitit.

Vierailija
58/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennalta ehkäisyn merkitys jäi melkein kokonaan nostamatta esiin ohjelmassa, tarkoitan siis hyvin hyvin varhaista puuttumista eli silloin kun selkeää kiusaaja-kiusattu -leimaa ei ole vielä ehditty lyömään peruuttamattomasti.

Aina, nytkin, kaivetaan esiin ne pahimmat tarinat ja fyysiseksi menneet kiusaamistapaukset, ja silloin alkavaa kiusaamista ei osata "diagnosoida", kun on vielä niin lievää verrattuna kovempiin keisseihin. Mutta etenkin kiusatun (tai naureskelun ja silmien pyörittelyn kohteen) itsetunnon mureneminen alkaa jo niistä varhaisista "lievemmistä" kokemuksista, siitä että ei koe olevansa hyväksytty jostakin ihan absurdista syystä, jolle ei edes itse pysty mitään.

Asia on itsellä kovin pinnassa, koska entisenä kiusattuna tunnistan erittäin herkin tuntosarvin ihmisjoukoista kiusaamisen jo ihan alkuvaiheessaan. Ja tänä syksynä paljastui oman lapsen joutuminen jo pidemmän aikaa systemaattisen alentavan kohtelun kohteeksi erään luokkakaverin toimesta (vasta 3.-luokkalaisia). Reagoin asiaan heti kun tilanne valkeni minulle. Otin yhteyttä opettajaan ja varmaan sain hysteerisen äidin leiman "kun eihän mitään varsinaista pitkään jatkunutta oikeaa kiusaamista tässä kuitenkaan ole tapahtunut". Mutta asia oli keskusteltu koulussa kummankin lapsen kanssa läpi, ja lapseni tuli kotiin silmin nähden onnellisen ja helpottuneen näköisenä. Väitän, että jos tilanne olisi saanut jatkua vielä vaikka vain tämän syyslukukauden ennallaan, peruuttamaton eristäminen muista kavereista ja kiusatun rooliin vangiksi jääminen olisivat olleet tosiasia lapseni kohdalla.

Puututaan AJOISSA näihin!

Vierailija
59/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2014 klo 00:23"]

Voi kuule kun niillä teemapäivillä rakennetaan sitä meidän yhteisö ME ajattelua ja tehdään jotakin muuta kun kun opiskellaan kirjasta. Niillä rakennetaan sitä yhteisöllisyyttä ja ryhmähenkeä. Ajattelitko edes sitä ennen kuin kirjoitit.

[/quote]

Kiusatut jäävät syrjään myös kaikissa niissä koulun kivoissa teemapäivissä. Niissä on yleensä sellainen kaaos, että kiusaaminen on entistä helpompaa. Muistan omalta kouluajaltani, että ne pahimmat kiusaamistilanteet tulivat vastaan urheilukisoissa ja naamiaistapahtumissa, joissa valvojat ja opettajat olivat kaukana näköetäisyydeltä.

Vierailija
60/134 |
08.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että edes keskustellaan. Pitäisi järjestää keskustelu myös AIKUISTEN nettikiusaamisesta. Silloin tämäkin palsta olis varmaan vahvasti mukana. Kiusaamisongelman ratkaisu ei voi olla yksitrtäisen opettajan vastuulla pelkästään, vaan pitäisi olla rakenteet, miettiä koko koulussaoleminen uudestaan. Opettajille pitäisi opettaa ryhmäytymistä sekä tunnetaitoja. Faktahan on se, että jos et ole kohdannut omia pimeitä puoliasi, et pysty kohtaamaan niitä toisissakaan, etkä silloin lopulta voi auttaa. Toinen fakta on se, että elämä ja ihminen on kaiken perusta. Sen jälkeen tulevat sitten opettaminen ja muu. Opettajiksi pitäisi valikoitua sosiaalisesti taitavia, rohkeita ja työhönsä intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä. Se on tulevaisuudenkin kannalta tärkeimpiä ammatteja. Ajatus siitä että se on pelkkä työlainsäädännön turvaama leipätyö on aika huono. Opettajan ammatti on myös sen verran vaativa, että nuo em asiat pitäisi ottaa rakenteessa ja koulutuksessa huomioon. Ja ammattia tulisi arvostaa huomattavasti nykyistä enemmän. Ja sitten tosiaan, leväperäisten vanhempien pitäisi käsittää että heidän kuuluu kasvattaa lapsensa ryhmässä toimiviksi ja erilaisuutta sietäviksi. Kun ei ne lapset kuitenkaan elä oman valtakuntansa diktaattoreina eivätkä erämaassa ypöyksin, vaan tarvitsevat yhteisöä. Arvokasvatus on pitkälle vanhempien tehtävä. Sen lisäksi koulussa pitäisi olla sen verran väljyyttä, että niille lapsille ja nuorille, joiden kotiolot ovat vaikeat, olisi todellakin ylimääräistä tukea. JOkainen päättäjä joka on osallistunut suurkouluhankkeiden edesauttamiseen ja koulujen määrärahojen pienentämiseen, on mukana edistämässä koulukiusaamista. Niinhän lapsillekin opetetaan; jos hyväksyt vääryyden ja todistat sitä puuttumatta siihen, olet osaltasi syyllinen. Lasten hyvinvointi on vihoviimeinen taho mistä pitäisi vähentää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä viisi