Runsaat menkat mutta hemo ja ferritiini pysyy aina ok?
Miten mahdollista vaikka menetän niin paljon verta joka kuukausi? Vuodan kuin sikaa teurastettaisiin ekat 3 päivää
Kommentit (6)
Eivät ole niin runsaat että vaikuttaisi veriarvoihin, vaikka varmasti ärsyttävän runsaat ovatkin. Ne joiden kuukautiset on kevyet, kivuttomat ja kestää alle 5 päivää ovat niin onnekkaita.
kuukautisvuoto on paljon muutakin kuin verta. Ehkäpä sinä menetät kuukautistesi aikana niin vähän verta, että ei vaikuta arvoihin (lue: vuotosi on pääasiassa muuta kuin verta).
Ole onnellinen. Itsellä anemiset kuukautiset, ja mun kohdalla ei edes sikaa tapeta, vaikka runsaat on.
Se on tosi yksilöllistä. Ihmisten synnynnäinen hemoglobiinin perustasokin vaihtelee, mun miehellä ja sisarellaan on melkein 200 hb, se on jo liiankin korkea. Mulla taas aika tasaisesti pysynyt 135 yläpuolella, vaikka yhdessä vaiheessa mulla oli viikon kuukautiset, joista 3 päivää piti pitää yösidettä ja sekin vuosi tunnin jälkeen ohitse.
Tyttärellä taas on ferritiiniarvo ollut liian matala ja joutuu syömään rautalääkettä, hänellä kuukautiset kestää yli viikon ja ovat aika runsaat.
Käytkö muka joka kuukausi verikokeissa tarkistaa?