Mitkähän olisi parhaat maihinnousukengät?
Kommentit (19)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 16:59"]Dr Martens
[/quote]
Riippuu minkälaiselle rannalle meinaat nousta maihin. Hiekkaranta on toki aivan erilainen kuin mahdollisesti niljakas kallioranta jäisestä nyt puhumattakaan. Veden syvyys myös asettaa omat vaatimuksensa kenkien vedenkestävyydelle. Lisäksi suolavesi vai makea? Kesä vai talvi?
Menet Varustelekaan Helsingin Konalaan. Varustelekan maihareita saa myös postimyynnistä, jos et satu asumaan pääkaupunkiseudulla tai vieraile koskaan Helsingissä. Parhaimmat olen itse löytänyt Haloselta, merkistä ei tietoakaan. Mutta Haloselta en ole enää pariin vuoteen löytänyt hyviä. Myös useimmista Euroopan pääkaupungeista löytyy armeijan ylijäämävarusteliikkeitä. Martenseja saa aika monesta suuresta kenkäkaupasta.
5 jatkaa. Luin kysymyksesi uudelleen ja huomasin että kysyitkin mitkä. No suosittelen sellaisia missä on vetoketju, sellaiset mitkä on suositeltu palomiehille ja vartijoille, saa nopeasti jalkaan. Tuskastun itse siihen nauhojen sitomiseen ja jos ei ole nahkaiset niin aika tuskaista on laittaa ei-vetoketjulliset jalkaan ja ottaa pois. Kun ovat niin kovat. Juuri Varustelekassa myydään em nopeasti jalkaan saatavia. Ovat talvella hyvät, ei liukastu, en ole vuosiin enää käyttänyt muita kuin maihareita. Olen siis nainen, mikäli sillä on merkitystä.
Vaelluskengät pesevät ne ominaisuuksissa, ja kumpparit vedenpidossa - osta siis ulkonäköperusteella.
Suomen armeijan (ja muidenkin) roinaa saa paikasta inttistore. Hinnasta ja laadusta en osaa sanoa kun omasta inttiajasta on jo aikaa, ja ne mitä meillä oli käytössä on toivottavasti haudattu johonkin todella syvälle. Tuolla näkyi olevan uudempaa mallistoa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 17:10"]
Vaelluskengät pesevät ne ominaisuuksissa, ja kumpparit vedenpidossa - osta siis ulkonäköperusteella.
[/quote]
5+6 jatkaa vielä. Ostin itse kerrankin (puoli)vaelluskengät, kalliit, hyvä merkki, en nyt muista mikä. Mutta olin yllättynyt miten liukkaat ne ovat jo syksyllä.
Ap:lle vielä, en suosittele englantilaisia maihareita. Niitä ei tosiaan ole tehty Suomen kelejä varten.
Katso Varustelekasta, sieltä löytyy joka lähtöön.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 17:02"]
Riippuu minkälaiselle rannalle meinaat nousta maihin. Hiekkaranta on toki aivan erilainen kuin mahdollisesti niljakas kallioranta jäisestä nyt puhumattakaan. Veden syvyys myös asettaa omat vaatimuksensa kenkien vedenkestävyydelle. Lisäksi suolavesi vai makea? Kesä vai talvi?
[/quote]
Sekin kannattaa huomoida että tuleeko maan vai veden suunnasta. Huomasin kerran että innokas veneilijä tulkitsi rannan rantaviivan eri puoloelle kuin minä. Kun minä menen rantaan olen lähellä vettä ja hän oli siellä matalassa vedessä.
Jep, armeijan maiharit on parhaat.
Ehdottomasti parhaat on Jalaksen Fantom Drylockit jotka on kevyet, hyvin iskunvaimennetut, 100% vedenkestävät (eli voit kahlata nilkkasyvyisessä vedessä abt) ja jalat ei hikoile vaikka olisit niissä koko päivän konttorilla. Toimii loskakelissä ja Lapin tuntureilla. Rumat ne on, mutta parhaat.
Riippuu ihan jalasta. Itselläni on SA-int m05-Jalas-maiharit. Sellaisenaan liian leveälestiset mulle, mutta yksilöllisten tukipohjallisteni ja sopivien sukkien kanssa parhaat kengät.
Joo, ja m05-Jalas on tosiaan muuten kuin Jalas Fantom Drylock, mutta siinä ei ole kalvoa. Mikä on mielestäni hyvä. Kalvokenkien ideaa en ymmärrä. Joo, pitää vettä. Mutta pakkoko se on mennä vesilätäkköön hyppelemään... Ja kyllä perinteiset nahkasaappaatkin pitää vettä, jos ne rasvaa/lankkaa kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Et sitten ole kokeillut Haixin KSK 3000-"alppimäiskäreitä"? Hakkaa vaelluskengät ominaisuuksissa ja tunturiprot ylittyy kuivin sukin.
Mutta onhan ne sikarumat...
Marco-83 kirjoitti:
Joo, ja m05-Jalas on tosiaan muuten kuin Jalas Fantom Drylock, mutta siinä ei ole kalvoa. Mikä on mielestäni hyvä. Kalvokenkien ideaa en ymmärrä. Joo, pitää vettä. Mutta pakkoko se on mennä vesilätäkköön hyppelemään... Ja kyllä perinteiset nahkasaappaatkin pitää vettä, jos ne rasvaa/lankkaa kunnolla.
Kalvossa on se idea ettei tarvii lankata ja rasvata. Toisaalta myös se ääneen mainitsematon idea että nuo kalvot kuluvat ajan mittaan puhki ja sitten pitää hommata uudet kengät jos tarvitsee vedenpitävyyttä. Eli saadaan myytyä lisää kenkiä ja kengät ei enää kestä vaarilta vauvalle.
Dr Martens