Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella

Vierailija
02.09.2021 |

Saako siinä sen työttömyyskorvauksen, vai työttömyyskorvauksen + 9 euroa päivässä? Kokemuksia, tietoa?

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä työttömyyskorvaus.

Vierailija
2/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkän työttömyyskorvauksen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkkä työttömyyskorvaus.

Työvoimapoliittisista koulutuksista saa 9 e kulukorvausta, mutta ne eivät ole omaehtoista opiskelua.

Kaikki tämä lukee Kelan sivuilla.

Vierailija
4/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se 9 € on kulukorvaus, et saa sitä omaehtoisesta opiskelusta.

Vierailija
5/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaehtoisen koulutuksen osalta saa peruspäivärahan, ei työmarkkinatukea. 

Vierailija
6/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmiannettu.

Vierailija
7/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä saa kukaan.

Vierailija
8/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea minä saan.

Vierailija
9/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea minä saan.

Ja ne taitaa olla saman verran.

Vierailija
10/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin sain jonkun korotuksen työmarkkinatukeen, kun opiskelin työttömänä vuonna 2018. Summaa en muista. Onko tämä muuttunut jo parissa vuodessa?

Vierailija
11/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin sain jonkun korotuksen työmarkkinatukeen, kun opiskelin työttömänä vuonna 2018. Summaa en muista. Onko tämä muuttunut jo parissa vuodessa?

On muuttunut. Itse sain vuosina 2015-17 jopa 18 € kulukorvausta, kun opiskelupaikka oli toisella paikkakunnalla. Nykyään ei saa enää mitään työttömyyskorvauksen lisäksi.

Vierailija
12/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On muuttunut. Itse sain vuosina 2015-17 jopa 18 € kulukorvausta, kun opiskelupaikka oli toisella paikkakunnalla. Nykyään ei saa enää mitään työttömyyskorvauksen lisäksi.

Okei. Kävinkin just lukemassa vanhoja päätöksiä, ja ennen opiskeluja sain 32,40 eur per päivä ja opiskelujen ajalta 37,14 eur, joten alle viiteen euroon jäi saamani korotus. 

Vierailija
13/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä tuskin on ollut omaehtoinen opiskelu. Opiskelu voi oikeuttaa kulukorvaukseen mutta silloin se on työkkärin hyväksymä/määräämää koulutus eikä siis omaehtoinen, omaehtoisessa opiskelussa on tiukat rajat kuinka monta opintopistettä saa suorittaa yms, se on siis jotain mitä tehdään työnhaun lomassa.

Vierailija
14/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä tuskin on ollut omaehtoinen opiskelu. Opiskelu voi oikeuttaa kulukorvaukseen mutta silloin se on työkkärin hyväksymä/määräämää koulutus eikä siis omaehtoinen, omaehtoisessa opiskelussa on tiukat rajat kuinka monta opintopistettä saa suorittaa yms, se on siis jotain mitä tehdään työnhaun lomassa.

Olisipa kiva tietää, miksi sain tuon noin 5 euron korotuksen juuri siitä alkaen, kun aloitin opiskelut ja mksi se loppui juuri silloin kuin opiskelukin. 

Vierailija
15/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten helposti tähän pääsee?

Vierailija
16/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva tietää, miksi sain tuon noin 5 euron korotuksen juuri siitä alkaen, kun aloitin opiskelut ja mksi se loppui juuri silloin kuin opiskelukin. 

Omaehtoisen opiskelun tukeen kuului se 9 euroa 2017 asti. Edelleen saa korotusosaa sen 200 päivää. Korotusosa on nelisen euroa Kelan rahalla olevalle. Nämä jotka väittävät, että on pelkkä työttömyyskorvaus, ovat väärässä.

Vierailija
17/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkansa, olet sekoittanut nyt asiat. Käypä lukemassa tämä sivu:

https://www.te-palvelut.fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta-koulutus/omaeht…

Esim. "Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua."

Opiskella saa siis ihan täysipäiväisesti (tai suorastaan pitääkin). Tarkoitus on esim. saada kesken jääneet opinnot loppuun. Jos siinä pitäisi samalla hakea töitä, niin opinnothan voisivat loppua, jos työn saa kesken kaiken, ja se ei todellakaan ole tarkoitus. 

Toisekseen opiskella saa ihan niin nopeasti kuin haluaa. Opintopisteitä pitää saada vähintään tietty määrä (taisi olla viisi), eikä kuten sinä väität, että niihin on maksimimäärä. Sehän on vain tuen maksajan etu, jos tällainen omaehtoinen opiskelija valmistuu jo vuodessa, vaikka olisi annettu kaksi vuotta aikaa. 

Vierailija
18/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuki katkeaa jos opiskelee. Suomessa maksetaan paikallaan olosta eikä ahkeruudesta.

Vierailija
19/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työmarkkinatukea on mahdollista saada korotettuna rajatun ajan, muistaakseni 1,5 tai 2 vuotta, ja tietyin ehdoin, muistaakseni osallistumalla johonkin työllisyyttä edistävään toimenpiteeseen eli esim. työvoimakoulutus tai muu työkkärin tukema koulutus, työkokeilu, kuntouttava työtoiminta ja varmaan jotain muitakin vaihtoehtoja. Se on juuri muutaman euron luokkaa, kulukorvaus on vähintään sen 9 € eikä siitä makseta veroja.

Vierailija
20/45 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaehtoisen opiskelun tukeen kuului se 9 euroa 2017 asti. Edelleen saa korotusosaa sen 200 päivää. Korotusosa on nelisen euroa Kelan rahalla olevalle. Nämä jotka väittävät, että on pelkkä työttömyyskorvaus, ovat väärässä.

Ansiosidonnaiseen tuota korotusta ei saa?