Te Ebolan leviämistä Eurooppaan pelkäväät
Pahoittelut typerästä otsikosta. En tiennyt miten tämän paremmin muotoilisin. Toki myös itse kammoksun kyseistä tautia, mutta en ole vakuuttunut siitä että se tulee Suomen tai muut Euroopan maat tuhoamaan. Te jotka hysteerisesti pelkäätte leviämistä, oletteko katsoneet uutisia? Lukeneet linkkejä? Ebola leviää tietämättömien ihmisten keskuudessa, kenellä ei suurimmalla osalla ole alkeellisintakaan hygieniakäsitystä. Asumistiheys on tiivis, eikä suurimmalla osalla ole edes juoksevaa vettä tai saippuaa.
Olen viime päivinä katsonut paljon erilaisia videoita pahimmilta alueelta, samoin kuin lukenut erilaisia artikkeleja. Näissä videoissa on yhteistä mm. se, että sairastuneen koko perhe on (ilman mitään suojavarusteita) viemässä sairastunutta sairaalaan. Ihmiset liikkuvat sairastuneiden parissa ilman suojavarusteita, eivätkä kotonaan pese edes käsiään tullessaan sairaalasta - saati desinfioi tai polta vaatteitaan.
Näissä maissa tietämättömyys on niin suurta, että auttajia vastaan hyökätään ja suorastaan ''kieltäydytään'' parantumasta tai kohentamasta tilannetta. Ebola-sulku on aiheuttanut suurta kansannousua maissa- Ebolavalistajia on mm. löytynyt kuolleina, kurkut viillettyinä auki. Potilaita karkaa jatkuvasti sairaaloista, ja he riitinomaisesti juoksevat veristen lakanoidensa kanssa pitkin katuja levittäen bakteereja. Hautajaisissa vainajia kosketellaan ja jopa suudellaan.
Lisäksi uskon kyllä siihen, että mikäli Ebola todella tulisi Eurooppaan, niin rajat kyllä menevät kiinni. Tällä hetkellä siihen ei vain ole tarvetta, sillä tauti riehuu toisella puolella maapalloa, ja vain yksi tartuntamaasta poistunut potilas on onnistunut länsimaisessa ympäristössä tartuttamaan yhden ihmisen.
Kommentit (54)
Kaikki ulkomaille matkustavat pitäisi jättää sinne. Rajat kiinni.
Olen tietyllä tavalla kanssasi samaa mieltä. Toisaalta on hirveän surullista ja pelottavaa ajatella, että jossain tuolla Suomen ulkopuolella leviää taas uusi tappava tauti. Ebola voi yltyä pahemmaksi kuin HIV koska se tekee niin tuhoisaa jälkeä. Jos Euroopan rajat joskus menevät kiinni, täytyy tilanne olla jo todella huono. Entä kun Ebola leviää Etelä-Amerikkaan, Kiinaan tai Aasian muihin köyhempiin valtioihin? Minua pelottaa mitä paniikki saa aikaan. Maailman talous ja ruokajärjestelmät menevät ainakin joltain osin uusiksi.
Silti espanjalainen sairaanhoitaja ja hyvin varustautuneet jenkit sairastui
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:26"]
Olen tietyllä tavalla kanssasi samaa mieltä. Toisaalta on hirveän surullista ja pelottavaa ajatella, että jossain tuolla Suomen ulkopuolella leviää taas uusi tappava tauti. Ebola voi yltyä pahemmaksi kuin HIV koska se tekee niin tuhoisaa jälkeä. Jos Euroopan rajat joskus menevät kiinni, täytyy tilanne olla jo todella huono. Entä kun Ebola leviää Etelä-Amerikkaan, Kiinaan tai Aasian muihin köyhempiin valtioihin? Minua pelottaa mitä paniikki saa aikaan. Maailman talous ja ruokajärjestelmät menevät ainakin joltain osin uusiksi.
[/quote]
Nimenomaan, mutta siis tarkoitin että meillä täällä Suomessa tuskin tulee olemaan mitään hätää asian suhteen. Sen sijaan juurikin mainitsemasi maat tai vaikkapa Intia - tulevat kaikki olemaan todella huonossa tilanteessa mikäli tauti pääsee leviämään. :(
-ap
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:33"]
Silti espanjalainen sairaanhoitaja ja hyvin varustautuneet jenkit sairastui
[/quote]
Jep, yksittäistapauksia ja tartunta-alueella.
No siinä vaiheessa, jos rajat menisivät kiinni, on jo liian myöhäistä?
Ei tuo tarttuminen pelkästä hygieniasta ole kiinni. Espanjassa hoitaja sai sen ja siellä on kuitenkin paljon parempi hygienitaso kuin afrikassa. Minusta on ihan aiheellista olettaa, että tarttuu esim ilmateitse, tai voisi edes pohtia voiko esim yskäisystä ilman kautta tarttua. En tiedä kuinka hyvin suojautuneita tuolla espanjassa ollaan, mutta eiköhän se selviä ajan mittaan.
Ei minulla suurempaa pelkoa ole, huolettaa vain kuinka suojelen perhettäni, lapsiani jos se suomeen tulee. Pitääkö ottaa koulusta ja päiväkodista pois, kuinka käydään kaupassa jne ja kuinka kauan ylipäänsä koko epidemia kestää? Tuskaista olisi nähdä oma lapsi kuolevan tuohon jos sen vain voisi välttää oikealla tiedolla.
No täytyyhän sitä av:lla jotain pelätä!: kun ei venäjä/ukraina enää kiinnosta ketään niin johan kaivattiin uutta yöunien viejää.
Thl:ään en luota pätkääkään enää kun he sanovat että ei Suomessa ole kuin minimaalinen riski jne. MUTTA luotan WHO:n ja muiden asiantuntijoiden lausuntoihin jotka pelkäävät taudin leviämistä Intiaan, Kiinaan jne mutta sanovat että Euroopassa ei ole hätää ja täällä epidemia ei pääse jylläämään samalla lailla. Sen, mitä tämä kaikki tulee aiheuttamaan maailmalla... Turismille, maailmantaloudelle jne. Vaikutukset voivat olla todella todella suuret.
Mitä tiheämpi asutus ja köyhempi väestö, sitä pahempaa tuhoa kaikki epidemiat saavat aikaan. Pohjoismaat selvisivät jo ns. mustasta surmasta ja Espanjan taudista melko pienin menetyksin juuri harvan asutuksensa takia. Tietääkseni yksikään epidemia ei ole saanut alkuaan viileässä ja harvaan asutussa maassa. Onhan HIV:nkin juuret nyt paikallistettu trooppiseen Afrikkaan.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:26"]
[/quote]
Nimenomaan, mutta siis tarkoitin että meillä täällä Suomessa tuskin tulee olemaan mitään hätää asian suhteen. Sen sijaan juurikin mainitsemasi maat tai vaikkapa Intia - tulevat kaikki olemaan todella huonossa tilanteessa mikäli tauti pääsee leviämään. :(
-ap
[/quote]
Kyllä meille jonkinlainen hätä täälläkin tulee. Maailma on niin globalisoitunut, että ainakin elintaso laskee rajusti. Mistä me saadaan esimerkiksi öljyä jos tuolla riehuu 70% kansasta tappava tauti ja kaikki menevät paniikkiin? Muutoinkin monet Arabimaat joko sisällissodassa tai lähellä sitä. Olen miettinyt myös uhkakuvaa jos ihmisiä alkaa muuttamaan leviävän taudin tieltä pois. Jos sieltä oikeasti tulee hirveästi ihmisiä niin miten nekin pysäytetään? Jos kaikki menee oppikirjan mukaan säntillisesti niin silloin en usko, että Suomella on hirveän suurta hätää. Palataan vain takaisin agraariyhteiskuntaan.
Venepakolaiset.... ei ne tänne tule ensimmäisinä. Tosin suomi ottaa jokaisen pesäpallomaila paviaanin tänne. Its time for nationalism.
on vissiin varsinaiset ongelmat jääneet huomioimatta kun pitää laittaa kreikkaan rahaa ja jätevesiä kuntoon... yht äkkiä tämä ei olekaan lintokoto.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:38"]
No täytyyhän sitä av:lla jotain pelätä!: kun ei venäjä/ukraina enää kiinnosta ketään niin johan kaivattiin uutta yöunien viejää.
[/quote]
Niiinpä. Kun ei hartaasti odotettuja panssarivaunuja näy eikä kuulu, niin tulisi nyt edes ebola. Ja jos ei sekään tule, niin jos keväällä tulisi edes porvarihallitus. Aina pitää olla kiva pikku katastrofi nurkan takana antamassa maustetta elämään.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:42"][quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:38"]
[/quote]
Niiinpä. Kun ei hartaasti odotettuja panssarivaunuja näy eikä kuulu, niin tulisi nyt edes ebola. Ja jos ei sekään tule, niin jos keväällä tulisi edes porvarihallitus. Aina pitää olla kiva pikku katastrofi nurkan takana antamassa maustetta elämään.
[/quote]
Niinpä. Ja influenssakausikaan ei ole vielä alkanut.
Mua ei huoleta ebolaan tulo Suomeen, koska meillä on hyvä sairaanhoito ja todennäköisyys selvitä taudista tulee olemaan paljon suurempi. Afrikassa hoitona on vain parasetamoli ja onnekkaat saavat kanyylin käteen ja nesteytystä. Suomessa tehohoito nahdollisuudet ja länsimaat muutenkin saavat ensimmäisenä ebola-lääkkeet (vaikka nyt ZMapp on loppu niin uusia testataan jo esim.Dallasin ebola-potilaalle. Kolmanneksi Suomessa saa varmisti niin kovat kipulääkkeet, että tautiin kuoleminen on paljon mukavampaa kuin Afrikassa, jossa ihmiset kuolevat maassa makaen ilman mitään hoitoa,edes kipulääkettä.
Itse olen niin huolissani afrikkalaisista, että en enää pysty katsoa ebola-videoita (esim. CNN:n koosteet, lääkärit ilman rajoja videot jne.)
Olen näissä videoklipeissä nähnyt niin kammottavia kuvia,joissa pienet lapset makaavat alastomina maassa ja tekevät kuolemaa.Lukekaa lääkärit ilman rajoja-sivuston uutisia ja raportteja. Ihmiset, perheet yhdessä, kuolevat tai odottavat kuolevansa tämän kammottavan kuoleman ilman hoitoa. Taudin viimeisessä vaiheessa verta tulee suusta,silmistä ja korvista. Sairaille ei ole tilaa ebola-hoitokeskuksissa ja he kuolevat maassa maaten, on raskaana olevaa äitiä ja vauvaa. Tämä on ihmiskunnan kamalin katastrofi. Tämä on sanoinkuvaamattoman kamalaa kärsimystä Afrikassa.
Jos ebola jäisi Afrikan mantereelle niin hyvä olisi mutta kun ihmiset pääsee lentämään sinne ja pois, on karanteenia mahdoton pitää. Jollei Sierra Leone ja Liberia eristetä kokonaan, on mahdotonta estää täysin taudin leviämistä. Tässä ei myöskään ilmeisesti heti nouse kuume tms vaan matkustuskunnossa oleva voi livahtaa ulkomaille. Sitten peli on Suomessakin menetetty jos epidemia leviää voimakkaasti Eurooppaan. Matkustus on niin laajaa nykyisin.
Näistä hysteerikoista ei kannata välittää. Ennustavat joka vuodelle maailmanloppua, syy vaihtuu noin parin kuukauden välein. Vanha unohdetaan yhtä nopeasti kuin se tulikin.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:50"]
Jos ebola jäisi Afrikan mantereelle niin hyvä olisi mutta kun ihmiset pääsee lentämään sinne ja pois, on karanteenia mahdoton pitää. Jollei Sierra Leone ja Liberia eristetä kokonaan, on mahdotonta estää täysin taudin leviämistä. Tässä ei myöskään ilmeisesti heti nouse kuume tms vaan matkustuskunnossa oleva voi livahtaa ulkomaille. Sitten peli on Suomessakin menetetty jos epidemia leviää voimakkaasti Eurooppaan. Matkustus on niin laajaa nykyisin.
[/quote]
Edes matkustus ei levitä tautia nopeasti, sillä ebolaan sairastunut voi olla lentokoneessa ja kohdemaassa helposti sairastuttamatta ketään.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 15:38"]
Ei minulla suurempaa pelkoa ole, huolettaa vain kuinka suojelen perhettäni, lapsiani jos se suomeen tulee.
[/quote]
Sulkeudutte kotiinne ja pistätte ovet ja ikkunat kiinni ilmastointiteipillä, ettei mikään tule sisään tai mene ulos. Istutte pimeässä huoneessa kaikki ruokapöydän alla ja rukoilette valitsemaanne jumalaa. Eivätkö uskovaiset sanokin, että jumala hoitaa homman, kun vähän rukoilee?
Te alapeukuttajat - perustelkaa! :)