Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

rv 31 kova ylävatsakipu

07.10.2014 |

Mulla alkoi rv 27+ ekan kerran ylävatsakivut. Kipu on kohtausmainen todella kova ja aivan keskellä ylävatsaa, ei ole siis rintalastan alla eikä oikean kylkikaaren alla. Ei ole närästystö eikä sappivaivaa. Olin kivusta ekan kerran hoidossa ja tutkimuksissa rv 27, vauvalla kaikki ok, mitään ei löytynyt. Tämän jälkeen kipua on tullut noin kerran viikossa. SE tulee yleensä iltaisin 22-24 ihan yhtäkkiä ja kestää pari-neljä tuntia. Panadooli ei auta. Kivun tullessa ylämaha on hieman koholla ihan kuin nyrkkiä työnnettäisiin täysiä läpi mahasta. Missään asennossa ei ole hyvä olla kun sattuu koko ajna ihan kamalasti. Viimeksi kipu tuli kovana pari päivää sitten, menin jälleen synnytyspäivystykseen koska kipu oli todella voimakas eikä lähtenyt helpottamaan. Vauvalla kaikki ok eikä kukaan osaa sano mitään. kipu on ilmeiseti suolistoperäistä, mutta mikä siihen auttaa ja mikä sen aiheuttaa?? Joskus kun kipu tulee lievänä, tuntuu kuin maha olisi täynnä ilmaa joka ei yksinkertaisesti pääse pois. Silloin alkaa väkisin tulla pieruja ja hetken päästä kova vessa hätä ja maha on löysällä. Sitten kipu loppuu. Näin ei kuitenkaan kivun tullessa voimakkaana ole. Silloin ei auta mikään, kipu menee itsekseen ohi tuntien jälkeen. Josjkus vielä seuraavanakin päivänä on ylämaha arkana. Ja kivun ollessa päällä kipu kohta on kosketusarka, ja maha möyryää ja kuplii.

Haluaisin vain tietää onko kenelläkään ollut raskaana mitään vastaavaa? Olen niin yksin tämän asian kanssa ja kukaan ei osaa auttaa. 

Kommentit (32)

1/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mainittakoon erttä olen ensikertaa raskaana.

Vierailija
2/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausmyrkytys? Soita neuvolaan heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on myrkytys tila on vaarallinen. Onko kipu vannemainen?

3

Vierailija
4/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolaan tai synnärille suoraan soitto, voi olla raskausmyrkytys! Muita oireita ei välttämättä tule, on salakavala.

Vierailija
5/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekaa kertaa raskaana minäkin (28. viikko meneillään), ja samankaltaista oireilua on ollu mullaki. Tosin oireilua on ollu ennen raskauttaki, mutta nyt ehkä pahempana ja kipua on vähän koko suoliston alueella, eniten kuitenkin tuolla ylhäällä. Joidenki ruoka-aineiden olen huomannu aiheuttavan enemmän oireita. Kannattaa tarkkailla, jos jollakin pienellä muutoksella sais edes vähän helpotusta.

Vierailija
6/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on jo 4 vk ollut niin raskausmyrkytykseen ei oikein viittaa, siinä tuollainen on loppuvaiheen oire.

Vierailija
7/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista. Vauva oli väärin päin ja pää pallean alla. (En tiedä pahensiko ongelmaa) Somac/Losec muistaakseni auttoi, samoin pystyasennossa oleminen, ei mitään närästystä aiheuttavaa ruokaa, esim limelimskan jälkeen saattoi iskeä päälle aivan tajuttomat kivut.

Vierailija
8/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.Ainakaan VKS ei välitä.Eli kärsitään.

Vierailija
9/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole raskausmyrkytys, mitään muita oireita ei ole. Pelkkä kipu noin kerran viikossa ja paineet on tosi matalat ei näköhaittoja ja pissa puhdas. T. Ap

Vierailija
10/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mulla vauva on raivotarjonnassa eli ei johdu siitäkään. Ja ei myöskään siitä olenko käynyt päivän aikana isommalla hädällä vai en. Maha toimii yleensä vähintään joka toinen
Päivä. T. Ap

Vierailija
11/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minulla on omepratsolia mutta en ole sitä syönyt koska eikö närästys tuntuisi poltteluna ja ruokatorvessa?? Eikä vain todella kovana ylävatsa kipuna? T. Ap

Vierailija
12/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kovia ylävatsakikpuja toista odottaessa. Oli iso vauva ja laskeutui vasta synnytyksessä. Varsinkin iltaisin oli vaikea olla, yritin kontallani roikottaa mahaa rentona että vauvalla olis tilaa. Nukkua piti melkein istuallaan. Tosin se kipu oli mulla vähän enemmän kyljessä, ei ihan keskellä. Refluksivaivaisena tuo voisi olla myös närästystä, happovaivoja + sitä että vauva painaa. Ekassa raskaudessa mulle tuli tosi kova mahakipu kun söin yhden hasselpähkinän. Myöhemmin testeissä selviskin mm. pähkinäallergia, mutta niin kovaa reaktiota ei ole muulloin tullut.

Vierailija
13/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaista sun kipu on ja kuinka usein se tulee? Auttaako siihen mikään?

Vierailija
14/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista. Neuvolassa eivät ottaneet tosissaan. Maksa-arvoista oli joku sappiarvo nousussa, mutta kuulemma on raskausaikana muutenkin....viikon päästä synty vauva ennenaikaisena. Hirveästi en enää luota suomalaiseen neuvolaan. Ensi kerralla yksityiselle ja kunnon tutkimukset koko raskauden ajan.

Vierailija
15/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan Vi-Sibliniä tasoittamaan suolen toimintaa.

Vierailija
16/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samanlaista pari kertaa ekassa raskaudessa ja tulkittiin närästykseksi, jota mulla ei siis normaalisti ole koskaan. Arvelin itsekin että on jotain ruokatorven polttelua, mutta voi kuulemma ilmetä myös noin. Kokeile seuraavalla kerralla auttaisiko närästyslääke (joku raskaana olevalle sopiva). Jos auttaa, kyse varmaan siitä. Mulla oli tosiaan vaan kerran pari, enkä hankkinut lääkettä kun kohtaukset loppuivat. Mutta oli kyllä ihan karsea kipu. Tässä ei ole ollut mitään, nyt rv34.

Vierailija
17/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaava oli kuitenkin sitä närästystä. Vaikka itsestäkin silloin tuntui ettei se sitä voi olla, se kun oli ihan vaan kipua ei mitään polttelua ym. mitkä yleensä mieltää närästykseksi. Itse luulin että mulla on sydänvaivoja, tuntui ettei saa hengitettyä ja kipu oli tuossa ylävatsalla/rintakehässä tosi kovaa. Ei voinut maata, ei istua. Järkyttävää kipua, eikä tavis käsikauppa närsätyslääkkeet tai panadol auttaneet yhtään. Lopulta sain lääkäriltä vahvemmat närästyslääkkeet ja niillä se kipu talttui heti. Oli siis todellakin sitä närästystä.

Eli todellakin se närästys voi tuntua ihan vaan kipuna ylävatsassa, ei mitään polttelua eikä ruokatorvessa. Kannattaa pyytää lääkäriltä kunnon närästyslääkkeet.

18/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista.

Mulla periaatteessa makaaminen esim vasemmalla kyljellä voi vähän helpottaa oloa. Mutta ei silla suurta merkitystä ole.

En usko että vauva syntyy ennenaikaisena koska pari päivää sit kohdunsuu 3cm kiinteä. Tai siis kohdunkaula.

Voiko tää olla todella pahaa närästystä?? Kanttaisko mun silti vaan kokeilla sitä omepratsolia. En tiedä :( kun ei tunnu ruokatorvessa tai rinnassa vaan ihan keskellä ylämahaa.

19/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko mitä lääkettä sait? Ja auttoiko se kuinka äkkiä? Olitko millä viikoilla raskaana?? Olispa tää mullakin sitä ja auttaisi lääkkeillä. Kuinka kovaa se kipu sulla oli?

20/32 |
07.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimenen viesti sulle 18 kirjoittaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän