Kysymys synnytystavan valinnasta
Olen kuullut monta synnytystarinaa, joissa vauvan henki on ollut vaarassa koska napanuora on ollut kiertyneenä kaulan ympärille. Itsekin olen syntynyt tuolla tavoin ja kärsin hapenpuutteesta synnytyksen aikana. Aivotoiminnassani on tästä syystä häiriötä, joka vaikeuttaa työllistymistä ja työssä pärjäämistä, vaikka älykkyysosamääräni on korkea.
Haluaisin tietää, eikö sitä napanuoran sijaintia olisi mahdollista tarkistaa ultralla etukäteen, esim. heti äidin tultua sairaalaan? Vai onko niin, että se ei näy ultrassa?
Olen myös kuullut että muissa maissa tutkitaan raskauden loppuvaiheessa synnytyskanavan koko ja vauvan koko, ja päätellään näistä onko vauva ylipäätään mahdollista synnyttää alateitse. Jos ei ole, varataan saman tien sektioaika. Miksei tällaista tutkimusta tehdä Suomessa?
Kommentit (2)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 13:51"]
Napanuoraa ei näe ultrassa. Ja neuvolassa terkkarini sanoi, että raskausviikolla 36 olevassa lääkärintarkastuksessa lääkäri tutkii silmämääräisesti sekä vauvaa tunnustelemalla että sisätutkimuksessa että onko viitteitä, ettei vauva mahtuisi ulos.
[/quote]
Ei synnytyskanavan kokoa voi tutkia silmämääräisesti/tunnustelemalla, hyvän tähden sentään. Tai voi toki, mutta mitään luotettavaa tulosta sillä tavalla ei saa aikaan. Jos kerran ultrat on sairaaloilla käytössä, niin miksei niitä käytetä asian tutkimiseen kunnolla!
Tuon ymmärrän, että jos napanuora ei näy, niin sitä on vaikea tutkiakaan.
Napanuoraa ei näe ultrassa. Ja neuvolassa terkkarini sanoi, että raskausviikolla 36 olevassa lääkärintarkastuksessa lääkäri tutkii silmämääräisesti sekä vauvaa tunnustelemalla että sisätutkimuksessa että onko viitteitä, ettei vauva mahtuisi ulos.