yöimetys yli 6kk
Oletteko kuinka pitkään antanut tissiä yölläkin? Lopettiko vauva itse vai aloitteko antamaan tuttia kun heräili yöllä? Haluaisin kokemuksia varsinkin äideiltä jotka täysimettivät 6kk asti. Annoitteko iltavelliä vai riittikö tissi ?
Meidän 7kk vauvan yöt menee hyvin jos imetän 21 iltatissi, 2 ja 6 yötissi ja 8 aamutissi.
Olen myös kokeillut ilman yötissiä antamalla tuttia kun herää ja se toimii että nukahtaa uudelleen mutta silloin saa antaa tuttia suuhun lähes tunninvälein.
Kommentit (13)
Meillä neitonen ihanainen syö ainakin 3-4 kertaa yössä rintamaitoa ja ikää on pian 8 kk. Kai tuo enemmänkin tapa on, sillä päiväsaikaan syö jo 5 ateriaa, joten tuskin nälästä on kyse. Mutta itseäni yösyönnit eivät häiritse, joten syököön rauhassa! Esikoinenkin lopetti yösyönnit vasta reilun vuoden ikäisenä, joten samasta muotista kai pikkusiskokin on tehty.
Söi ja vaati tissiä öisin vähintään kahdesti 11,5kk ikään asti, jolloin lopetti yösyömiset itse.Samalla yöelämä rauhoittui, heräilee kyllä edelleen muutamia kertoja. Kiinteän ruuan määrällä ei ollut vaikutusta yöuniin. Vellejä ei ole syönyt.
Esikoinen, nyt jo pian 4v oli tissifriikki, kiinteät maistuivat huonosti. Ts. käytännössä eli pelkällä maidolla ekan vuotensa. Tyttö söi reilun 6kk ikäiseksi 2-3 kertaa yössä, sen jälkeen alkoi yölevottomuus. En oikein ymmärtänyt silloin, mistä oli kyse, ja rupesin tarjoamaan tissiä joka kitinään. 8kk ikäisenä tilanne oli kääntynyt päälaelleen, eli tyttö söi yöt =tarjosin tissiä noin tunnin välein, ehkä joka toinen kerta söi ja joka toinen vain lutkutti tissiä sen verran, että sai unen päästä kiinni. Päivisin tytölle ei mastunutkaan juuri mikään. Lopulta olin niin puhki, että pidimme unikoulun ja sillä pääsimme yösyömisistä pois. Meillä toi tarkoitti käytännössä sitä, että tyttö söi klo 21 ja seuraavan kerran annoin tissiä aikaisintaan klo 5. Tuttihan tytölle ei kelvannut, joten sitä emme voineet kokeilla.
Olen kuullut myös tuon, ettei yli 6kk tarvitse yöllä ruokaa. Silti itse en ole halukas pitämään tuon ikäistä vauvaa ilman ruokaa koko yötä yön pituudesta riippumatta. Meille sopi tuo 8 tunnin tauko. Ja velleistä, nehän ovat käytännössä korviketta. Itse en ole niitä koskaan käyttänyt, puuro sopii hyvin yli puoli vuotiaille.
Toinen lapsemme lopetti yösyömisen vajaan 7 kk:n iässä. Homma sujui taas kuin huomaamatta. Alettiin kiinteät 3 kk:n iässä, elämä helpottui monin tavoin kiinteiden myötä. Aika nopeaan tahtiin vauva alkoi syödä viisi ateriaa päivässä, joskus jopa kuusi. Nykyään syö aamulla ja illalla puuroa, aamupäivällä lihasosetta, iltapäivällä hedelmää/marjaa/jogurttisosetta tai joskus velliä, kuuden maissa kasvissosetta. Lisäksi imetän tai annan korviketta moneen kertaan päivässä.
Vauva havahtuu öisin pari, kolme kertaa, mutta tyyntyy kun laittaa tuttia suuhun ja hyssyttelee vähän. Nukahtaa yhdeksän maissa, syö tissiä kuuden, seitsemän maissa ja saattaa jatkaa unia vielä yhdeksäänkin asti.
Nukkumisrytmi muuttui selvästi yösyömisen jäätyä pois. Nukkuu pidemmät yöunet ja päivällä vain kahdet päikkärit, yhteensä kolmisen tuntia.
Illalla kannattaa antaa puuroa, pitää paremmin nälkää kuin velli. Ainakin meillä on molempien kohdalla toiminut. Meillä on käytössä purkkipuurot, jauhepuurot ja tavalliset hiutalepuurot, mutta en ole huomannut eroa, nukkuuko vauva paremmin riippuen puuron laadusta.
kiitos vastauksista ja kokemuksista
Voin todeta, että fysiologisesti vauvat ovat erilaisia :)
Tyttömme söi puolivuotiaana öisin useamman kerran. Iltapuuro oli otettu kuvioihin 5-kuisena. Tyttö syntyi viikkoihin nähden pienipainoisena eikä kerta kaikkiaan jaksanut tankata illalla mahaansa niin täyteen, että olisi pystynyt nukkumaan läpi yön syömättä. Koko vauvaikänsä tyttö söi usein pieniä annoksia. Yösyöminen loppui itsestään tytön ollessa 11-kuinen.
Lääkärit olivat sitä mieltä, että kun tyttö söi selvästi nälkäänsä ja söi hyvin myös päivällä, ei ollut syytä yrittää päästä " tavasta" eroon. Itse en yösyötöistä kärsinyt, koska pystyin imettämään, tyttö söi nopeasti (n. 10 minuutissa) ja nukahti nopeasti uudelleen.
niinpä...tapahan se meillä on.Mutta olen itseniin väsynyt, että helpommalla pääsen kun lykkään pojalle tissin suuhun.
Millalle ihan ensimmäiseksi, että tuotakin asiaa voisi vähän tarkistaa, ei nimittäin ole ihan vedenpitävää tietoa. Jokainen lapsi on erilainen, muistetaanhan se :)
Kakkosta täysimetin 7kk1vko ja yöimetyksiä oli muutaman kuukauden ikäisestä lähtien yksi yössä, joskus harvoin kaksi. Tuo yksi yöimetys jäi pois joskus hieman päälle vuoden ikäisenä. Siitä ei ollut minulle mitään ongelmaa, koska perhepedissä nukuttiin eli ei tarvinnut heräillä sen kummemmin. Ja lapsi itse jätti yöimetyksen pois.
Meillä tyttö on saanut yötissiä ja ikää hänellä on vajaa 8kk:tta.
yöllä nykyään herää siinä 4-6 välillä syömään ja sitten nukkuu 8 asti ja sitten noustaankin jo ylös ja aamupuurolle. Illalla sitten ennen nukkumaan menoa annan puuroa ja sitten vielä tissiä. Näin meillä ainakin mennään.
Täysimetin tätä kolmosta 6kk asti ja nyt sitten ollaan kk maisteltu mössöjä ja n.pari viikkoa sitten otettiin puuro mukaan kuvioon iltaisin.
Lisäksi syö ennen sekä jälkeen tissiä. Puuron määrä on pieni vielä.
Luulen että imetetyt vauvat vaatii pitempään yösyöntiä ku pullovauvat. --->Sitä tulee helpommin tarjottuaki tissiä suuhun ku alkaa kitiseen.
Tuttia meillä opittiin vasta syömään ja vähän rauhoitti yötä.
Mutta tissittelyt on edelleen omalla ajallaan. Klo 2.30 ja 5.30
Sen olen huomannu että joka yö ei tissiä ota ku suuhun ja nukahtaa samantien uudelleen ja sylkäsee tissin suusta pois sekä kääntää kylkeä:) Että varmaan alkaa ite vieroittamaan itteään yösyötöltä.
Mulla ei ole kiirettä,eipä nuo yösyötöt ole kovin rasittanu. Lopettaa ku ite tahtoo.
poikaon jo 9kk ja edelleen yöllä syödään 1-5krt. Poju alkaa yöllä 2aikaan huutaan omassa sängyssä. Ainut paikka mihinrauhottuu on mun vieressä ja tissi suussa.
ens viikolla kun miehen työt loppuu niin alotetaan yötissistä vierottaminen. Alkaa nimittäin äiti olla VÄSYNYT.
täysimetyksestä en osaa sen enempää sanoa, mutta fysiologisesti vauva ei tarvitse enää ravintoa yöllä kun on puolivuotta täyttänyt. Eli vauvan masu kyllä kestää yön yli ilman syömistä. Jos imettää vielä yöllä ton ikäistä niin kyse on lohdutus tissistä tai tavasta, mutta ei ravinnosta.
Meillä taidettiin yöimettää tyttöä vielä 1v3kk, söi öisin 2-4x. Kokonaan imetys jäi pois 1v7kk. Kokonaisia öitä alkoi nukkua 1v9kk. Ei ole saanut vellejä ja täysimetyksellä 5,5kk. Kiinteiden alotuksella ei vaikutusta imetystiheyteen. Nyt tyttö on 2,5v.
Poika on vasta 5kk ja tähän saakka imetyksellä. Syö 2-6x yössä. En edes oleta, että lopettas yösyömisen ½v. Vaikka oishan se ihanaa nukkua yli 2h joskus...