Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako pörssistä enää hyviä tuottoja, kun nousu on ollut niin hurjaa?

Vierailija
02.09.2021 |

Otsikon kysymys on tavallaan typerä, koska aina on vähintään yksittäisiä firmoja, joiden kurssit nousee mukavasti. Osakepoimintaan liittyy kuitenkin merkittävä epäonnistumisen riski, jossa voi menettää jopa kaiken. Riskiä voi pienentää laajalla hajautuksella, jonka kenties suosituin muoto on indeksisijoittaminen. Mutta millaisia tuottoja tulevilta vuosilta ja vuosikymmeniltä voi odottaa, kun meno on etenkin koronakuopan jälkeen ja jo pitkään sitä ennen ollut hurjaa? Moni tavis luottaa saavansa vähintään 7 tai jopa 10 % tai suurempaakin vuosittaista tuottoa sijoituksilleen hamaan tappiin asti. Mutta kuinka todennäköistä on, että näin voimakas nousutrendi jatkuu tulevina vuosina ja vuosikymmeninä? Mikä on realistinen tuotto-oletus nykyisillä kurssitasoilla tehdyille sijoituksille?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso kristallipallosta.

Vierailija
2/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en usko nousukiitoon. Teen yksittäisiä ostoja, mutta enemmän rahaa laitan säästöön odottelemaan seuraavaa notkahdusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurssit on noussut niin voimakkaasti ja viime kriisistä on niin paljon aikaa että itse odotan lähivuosina tulevan seuraavan kriisin. USA on myös painanut hirveän määrän uutta dollaria, tuon ilman on pakko lässähtää pois jossain vaiheessa. 2023 alkavat taas rukkaamaan myös korkotasoja, liekö tuo sitten sen uuden kriisin laukaiseva kipinä.

Itse ostan vain nyt indeksiä pienehköillä kuukausisummilla.

Vierailija
4/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina ne on nousseet tähän asti. Pari sataa vuotta tähän mennessä. Joten luottaisin siihen, että firmat tekee voittoa tulevaisuudessakin.

Vierailija
5/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurssit on noussut niin voimakkaasti ja viime kriisistä on niin paljon aikaa että itse odotan lähivuosina tulevan seuraavan kriisin. USA on myös painanut hirveän määrän uutta dollaria, tuon ilman on pakko lässähtää pois jossain vaiheessa. 2023 alkavat taas rukkaamaan myös korkotasoja, liekö tuo sitten sen uuden kriisin laukaiseva kipinä.

Itse ostan vain nyt indeksiä pienehköillä kuukausisummilla.

Aina tulee laskuja. Aina myös niiden jälkeen on noustu uusiin ennätyslukemiin.

Vierailija
6/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jatkuvan nousun sijaan keskittyä osinko-tuloihin. Jatkuva nousu ei pakosti ole varmaa, mutta jotkut firmat ovat *aina* maksaneet osinkoa.

Vierailija
7/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen päätynyt itse kompromissiin, jossa laitan n. 200 €/kk ETF:iin ja 400 €/kk säästötilille odottamaan romahdusta. Tiedän ettei romahdusta välttämättä tule. Pahimmassa tapauksessa kurssit nousee nopeasti taivaisiin ja pysyy sen jälkeen samalla tasolla ties kuinka kauan, jolloin hyviä ostopaikkoja ei tule lainkaan. Pörssin nykymeno hirvittää kuitenkin niin, että tällä tavalla saan nukuttua yöni paremmin. Ja jos romahdus tulee, olen valmiina. 

Vierailija
8/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousu perustuu pohjimmiltaan talouskasvuun. Uskotko sen jatkuvan? Minä en, vaan uskon että edessä on paljon laihoja vuosia ja pahoja pettymyksiä.

Vierailija
9/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin saan. En tarkkaa tiedä mutta useita satasia päivässä.

Vierailija
10/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuplaa on huudettu jo vuosikausia. Ne jotka on jäänyt odottamaan romahdusta on menettänyt huikeat tuotot. Kyllä mahtaa harmittaa! 

Vierailija
11/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuplaa on huudettu jo vuosikausia. Ne jotka on jäänyt odottamaan romahdusta on menettänyt huikeat tuotot. Kyllä mahtaa harmittaa! 

Tuottoja on menettänyt vain ne jotka on myynyt voitolla. Muiden tuotot on pelkästään teoreettisia, ja ne häviää savuna ilmaan sitten kun -90% romahdus tulee. 

Vierailija
12/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuottoja on menettänyt vain ne jotka on myynyt voitolla. Muiden tuotot on pelkästään teoreettisia, ja ne häviää savuna ilmaan sitten kun -90% romahdus tulee. 

Ai tää massiivinen romahdus jota rommailijat on aina odotelleet rahat patjassa.

Vierailija
13/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai tää massiivinen romahdus jota rommailijat on aina odotelleet rahat patjassa.

Mitä luulet? 

Itku pitkästä ilosta ja se parhaiten nauraa joka viimeksi nauraa! 

Vierailija
14/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

VOI teitä piensijoittajia kun pelaatte pennosien kanssa ja jäätte odottamaan mitättömiä tuottoja. JOs vaan tietäisitte miten nopeasti ja missä se iso raha virtaa saatte saman tuoton tunnissa. Katsokaas ostakaa halvalla ja myykää kalliilla.

Vierailija
15/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa jatkuvan nousun sijaan keskittyä osinko-tuloihin. Jatkuva nousu ei pakosti ole varmaa, mutta jotkut firmat ovat *aina* maksaneet osinkoa.

Ei ehkä *aina*, mutta osinkokuninkaat on varsin kannattavia.

Vierailija
16/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Osinko-aristokraatit. Ja noista on tehty myös ulos osinkoa maksavia ETF-tuotteita, joissa on toimialainen ja maantieteellinen hajautus valmiina. Itse ostin vuosi sitten erästä tällaista ETF:ää. Itse ETF:n arvo on kasvanut yli 1000 euroa vuodessa + osinkoa tuli ekat 2 kertaa sama määrä, mutta 3. osinko oli 14 % ja 4. osinko 55 % enemmän kuin alkuperäiset osinkomaksut, siis puhtaana tilille. Harmittaa vain kun en pistänyt enempää ko. ETF:ään, vaikka tuloihini nähden suuren summan laitoinkin.

Vierailija
17/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo. Osinko-aristokraatit. Ja noista on tehty myös ulos osinkoa maksavia ETF-tuotteita, joissa on toimialainen ja maantieteellinen hajautus valmiina. Itse ostin vuosi sitten erästä tällaista ETF:ää. Itse ETF:n arvo on kasvanut yli 1000 euroa vuodessa + osinkoa tuli ekat 2 kertaa sama määrä, mutta 3. osinko oli 14 % ja 4. osinko 55 % enemmän kuin alkuperäiset osinkomaksut, siis puhtaana tilille. Harmittaa vain kun en pistänyt enempää ko. ETF:ään, vaikka tuloihini nähden suuren summan laitoinkin.

Saako nordnetistä?

Vierailija
18/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nordnetistä?

Eiköhän...mutta on jo korkealla hinnalla. Annan vinkin: Global dividend...ja pieni virhe. Itse ETF:n arvo ei ole kasvanut tonnilla, vaan se omistamani määrän arvo on kasvanut tonnilla. Plus ne osingot, jotka ovat kasvaneet. Itse ostin verkkopankin kautta.

Vierailija
19/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nordnetistä?

Eiköhän...mutta on jo korkealla hinnalla. Annan vinkin: Global dividend...ja pieni virhe. Itse ETF:n arvo ei ole kasvanut tonnilla, vaan se omistamani määrän arvo on kasvanut tonnilla. Plus ne osingot, jotka ovat kasvaneet. Itse ostin verkkopankin kautta.

Ostit ilmeisesti hetkenä, jolloin koronan takia oli helppo tehdä rahaa melkein millä tahansa indeksillä ja hetkeksi järkkynyt osingonmaksukin oli palautumassa. Onnittelut.

Minulla on näitä myös, tosin ei koko maailmaa vaan US ja Eurooppa erikseen. Harmittaa vietävästi, etten aikanaan iskenyt kunnon summalla Atlantin takaisiin kiinni vaikka oli jo silloin "kallista". Sieltä se paras nousu on tullut. Sen sijaan ikuinen rämpijä Eurooppa ois saanut jäädä vaikka kokonaan hankkimatta. (Aasia nyt on täysi jokeri; jos uskoo niin nytkin voisi olla ostopaikka. Ite oon jättänyt väliin.) Molempia oon omistanut muutaman vuoden, ja euroja on saanut aika ajoin lisättyä alkuperäistä ostohintaa halvemmallakin eikä palautuminen koronadipistä ole ollut yhtä huikeaa kuin siellä missä osataan tehdä bisnestä.

Vierailija
20/23 |
02.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saako nordnetistä?

Ostit ilmeisesti hetkenä, jolloin koronan takia oli helppo tehdä rahaa melkein millä tahansa indeksillä ja hetkeksi järkkynyt osingonmaksukin oli palautumassa. Onnittelut.

Minulla on näitä myös, tosin ei koko maailmaa vaan US ja Eurooppa erikseen. Harmittaa vietävästi, etten aikanaan iskenyt kunnon summalla Atlantin takaisiin kiinni vaikka oli jo silloin "kallista". Sieltä se paras nousu on tullut. Sen sijaan ikuinen rämpijä Eurooppa ois saanut jäädä vaikka kokonaan hankkimatta. (Aasia nyt on täysi jokeri; jos uskoo niin nytkin voisi olla ostopaikka. Ite oon jättänyt väliin.) Molempia oon omistanut muutaman vuoden, ja euroja on saanut aika ajoin lisättyä alkuperäistä ostohintaa halvemmallakin eikä palautuminen koronadipistä ole ollut yhtä huikeaa kuin siellä missä osataan tehdä bisnestä.

Eipä tuon tietyn ETF:n osto ajoittunut parhaaseen aikaan, elikä viime syksyllä. Halvin päivä markkinoilla taisi olla 23.3.2021. Jos nyt oikein muistan. Elikä ko. ETF "kallistui" siitä vielä, mutta on vielä viime syksystä kallistunut. Ja myös osingot lisääntyneet. Itse asiassa, vaikka tuo maksaakin osinkoja ulos, on se noussut silti enemmän kuin moni "uudelleensijoittava" ja arvon nousuun perustuva paperi. Elikä osinkoa ulos maksavat ovat win-win. Mitä tulee jenkkeihin, niin nehän ovat kuplassa, eli ei liikaa niiden varaan. Aasia on ok, esim. SXR1. Kiina laskussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme