Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opeja linjoilla - auttakaa arvosana-asteikon kanssa!

Vierailija
06.10.2014 |

Tein näköjään hieman liian soveltavan kokeen 6-luokkalaisille, koska koe meni tosi kaksijakoisesti. Kourallinen oppilaita osasi loistavati ja sai täydet pisteet, toisaalta sitten muutama sai alle puolet pisteistä. Nämä ovat mukavia ja yritteliäitä lapsia, enkä haluaisi heitä masentaa täysin jakelemalla vitosia, joten mietin, pitäisikö alentaa läpäisyrajaa. Olen yleensä käyttänyt 30% taulukkoa. Mietin, jos käyttäisin 25% tai 20% taulukkoa. Meneekö liian matalaksi? Mitä läpäisyrajaa olette käyttäneet? Opetan pääasiassa yläkoulussa, vasta tänä syksynä ekaa kertaa alakoulussa, joten en vielä tunne käytäntöjä.

Muille kuin opeille: saat toki kommentoida, mutta ole ystävällinen, älä tule tähän ketjuun avautumaan turhautumisestasi opettajiin. Sitä on kuultu ihan riittävästi, enkä minä ole syyllinen siihen, että sinun lapsellasi on (mielestäsi) huono ope.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä taas muutamalla kommentoijalla huono päivä (?) Minusta Ap kuulostaa hyvältä ja empaattiselta opettajalta. Menkää muualle trollaamaan.

Vierailija
2/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vähään aikaan opettanut, enkä alakoulussa ollenkaan. Mun neuvo on, että kysyt rohkeasti neuvo kollegoilta, miten menetellä tässä tilanteessa! Toinen vaihtoehto on, että myönnät kokeen olleen liian vaikea ja teetät uuden kokeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uuden kokeen teettäminen ei ole mahdollista, koska meillä on jaksosysteemi, ja kurssi päättyi tähän. Ei siis ole enää tunteja. Voin kysellä kollegoilta; tiedän vaan kokemuksesta, että vastaus tulee olemaan "no niinhän se on, että niitä kaikkia numeroita tulee, kyllä minun kokessanikin tuli vitosia". Niinhän se on, ja minusta on ihan oikein, että oppilas, joka ei yritä, saa vitosen. Tässä tilanteessa en haluaisi kovin heppoisesti jaella vitosia.

ap

Vierailija
4/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän yläkoulun puolella joko 30% tai 25% kokeesta riippuen. Ihan ok on laskea taulukkoa, ja tuskin koe kuitenkaan on ainoa arvosanaa määrittävä tekijä. Joskus muutan myös jonkun yksittäisen tehtävän pisteytystä, jos näen sen tarpeelliseksi. Pääasia, että kriteerit ovat kaikilla samat.

Vierailija
5/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet epäonnistunut kokeen laatimisessa, sillä sinulla ei ole kokemusta ala-asteelta. Ne lapset siellä eivät ole pieniä aikuisia, vaan lapsia.

Lasket asteikkoa sen verran, että kaikki jotka ansaitsevat päästä läpi, myös pääsevät. Muut numerot voit pitää ennallaan.

Vierailija
6/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet ryhmän opettaja, olet tehnyt kokeen, korjannut sen, ja sinulla on oikeus päättää arvostelusta. Jos katsot tarpeelliseksi lieventää taulukkoa, siitä vain. Olennaista tässä on se, että sinulla on hyvät perustelut päätöksellesi, mikä ikinä se sitten onkin. Jos joku kyselee kokeen palautuksen jälkeen perusteista, niin hyvä, ymmärrettävä vastaus täytyy tulla kuin apteekin hyllyltä, muuten kerään mainetta epämääräisenä opettajana ja arvioitsijana.

Vierailija
7/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:56"]

Lasket asteikkoa sen verran, että kaikki jotka ansaitsevat päästä läpi, myös pääsevät. Muut numerot voit pitää ennallaan.

[/quote]

Ei näin voi tehdä. Asteikon tulee olla yhdenmukainen kaikille. Eli oikea ohje on laittaa läpäisyraja niin alas, että mielestäsi vitosen oppilas pääsee läpi (esim. tuo 25 %) ja sitten muut arvosanat sen mukaan. Opettajana voit käyttää ihan mitä läpäisyprosenttia haluat.

Vierailija
8/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

20% on peruskoulussa ihan normaali läpäisyraja

Vierailija
9/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajat on ainoa ammattiryhmä jonka olen huomannut kysyvän täällä apua ammatillisissa asioissa. Ei herätä luottamusta. Kysykää koulussanne kollegoita.

Vierailija
10/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos arvioinnista, 5. Ymmärrän itsekin, että kokeesta tuli liian vaikea. Tiedän mainiosti, että lapset eivät ole pieniä aikuisia, itsellänikin on monta lasta. Tiesitkö, että jokaisen open on joskus opetettava ensimmäisen kerran? Otan opiksi, ja yritän suoriutua seuraavalla kerralla paremmin. Jälkiviisaus on hieno laji, sen sinä ainakin osaat.

Kaikki pääsevät kyllä kokeesta läpi 30% taulukollakin. Kyse on siitä, että en halua masentaa yritteliäitä oppilaita heikoilla arvosanoilla.

ap

Vierailija
11/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisko oppilaille sanoa suoraan että koe oli tosi vaikea? Jos siis kokeenpalautus järjestetään.

Vierailija
12/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

9: tuskin kukaan tekee päätöstä yksin vauva-palstan perusteella; en näe mitään pahaa siinä, että opettaja saa monenlaisia näkökulmia. Vaikka sitten vanhempienkin näkökulmia. Sitäpaitsi ap kysyi neuvoa opettajilta., miksi toiselta opettajalta ei voisi kysyä neuvoa täällä, jos voi kysyä koulussa?

Vierailija
13/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä oo tullu aatelleeksi tuota opettajan työssä. Mä en varmaan raaskisi antaa huonoja arvosanoja kenellekään. Olisin surkea ope. 

Vierailija
14/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:59"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:56"]

[/quote]

Ei näin voi tehdä. Asteikon tulee olla yhdenmukainen kaikille. Eli oikea ohje on laittaa läpäisyraja niin alas, että mielestäsi vitosen oppilas pääsee läpi (esim. tuo 25 %) ja sitten muut arvosanat sen mukaan. Opettajana voit käyttää ihan mitä läpäisyprosenttia haluat.

[/quote]

Mielestäni olennainen kysymys tässä on se, että onko koe mitannut onnistuneesti niitä asioita, jotka kurssin suorittaneen tulisi osata, vai ohi ja yli kurssin tason olevia asioita. Jälkimmäisessä tapauksessa ei pitäisi olla niin, että kurssin sisällön mukaiset asiat oppineiden lasten arvosana määräytyy alemmaksi sen johdosta, mitä muutamat "ylitaitavat" ovat osanneet, vaikka kokeessa on kysytty liian vaikeita. Toisin sanoen, jos oppilas, joka olisi saanut paremmin laaditusta kokeesta ysin, niin ei ole reilua, että hän saa seiskan, koska paremmat numerot pitää varata niille, jotka osaavat enemmän kuin on opetettukaan.

Vierailija
15/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 tässä vielä, itse en kuitenkaan ole ope, vain muuten hieman vastaavien asioiden kanssa tekemisissä oleva.

Vierailija
16/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetan itse yläkoulun puolella ja kokeesta riippuen pidän asteikkona 20-30 %. Voit siis mielestäni hyvin laskea rajaa.

Vierailija
17/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:18"]

14 tässä vielä, itse en kuitenkaan ole ope, vain muuten hieman vastaavien asioiden kanssa tekemisissä oleva.

[/quote]

No huomaa kyllä, ettet ole opettaja. Kommentissasi ei ollut mitään tolkkua. 

Vierailija
18/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos konkreettisesta neuvosta, 16 :) Mulla on ehkä vähän vääristynyt kuva asteikoista, koska kollegani (joka juuri jäi eläkkeelle) on aina ihmetellyt lepsua arviointiani, kun käytän yläkoulussa 30-40% asteikkoa. Hänen mielestään 50% on sopiva.

14, tuo on hyvä pointti, ja sen otan ilman muuta huomioon. Kysyin kokeessa asioita, joita oli käsitelty tunnilla ja jotka löytyvät myös kirjasta, joten sinänsä asia ei ollut liian vaikeaa. Tein kysymyksistä vaan ilmeisesti liian soveltavia. En tykkää kysyä kysymyksiä, jotka mittaavat sitä, kuka on opetellut kirjan ulkoa (esim. suorat käsitteiden määrittelyt) vaan kysyn mieluummin soveltavan kysymyksen, joka mittaa sitä, onko oppilas ymmärtänyt asian. Ilmeisesti olen vähän yliarvioinut 6-luokkalaisen kykyä soveltaa tietämäänsä.

ap

Vierailija
19/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 20:18"]

[/quote]

No huomaa kyllä, ettet ole opettaja. Kommentissasi ei ollut mitään tolkkua. 

[/quote]

Millä tavoin on tolkutonta sanoa, että koe, joka kerrotun perusteella mittaa jotakin muuta kuin kurssin tavoitteiden mukaista osaamistasoa, tuottaa epäonnistuneen hajonnan arvosanoihin?

Vierailija
20/27 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko tästä apua, koska oma kokemukseni on nimenomaan yläkoulun puolelta, mutta olen useimmiten arvostellut 30% taulukolla. Jos olen huomannut kokeen olleen tosi vaikea, olen saattanut ottaa käyttöön 25% taulukon. Ja toki myös myöntänyt, että koe oli vaikea.

Eli ainakin 25% mielestäni ihan ok. Ja itse yritän myös kannustaa oppilaita muistuttamalla, ettei maailma kaadu heikompaan menestykseen yhdessä kokeessa (olettaen siis että oppilas on yrittänyt ja valmistautunut kokeeseen, mutta silti mennyt heikosti).