Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitäisikö teini ottaa mukaan perheen lomamatkalle?

Vierailija
06.10.2014 |

Olemme suunnittelemassa matkaa, jolle ottaisimme vauvan mukaan, mutta perheen teini-ikäinen eli mieheni tyttö jäisi kotiin. On vähän huono omatunto jo etukäteen, vaikka tyttö on ollut jo kolme kertaa tänä vuonna ulkomailla lomalla, koska hänen äitinsä on erittäin hyvätuloinen ja matkustelee paljon sekä ilman tyttöä että tytön kanssa. 

Me puolestaan olemme aika pienituloisia ja teini-ikäisen tytön mukaan ottaminen tuo aika paljon lisäkustannuksia. Vauvahan menee ilmaiseksi (eikä häntä nyt oikein voi kotiinkaan jättää ;D). 

Mitäs tekisit tilanteessa? Haluaisin ottaa teinin mukaan, mutta ei oikein ole varaa. Lisäksi tyttö on tottunut todella hulppeaan tasoon matkaillessaan, neljän tähden hotelli ihan minimitaso ja vaikka olisi esim. all inclusive, niin on tottunut syömään ulkona joka ilta jos ruoka on pahaa (tekevät äitinsä kanssa näin). 

Podenko huonoa omaatuntoa syystä vai turhaan? Ei kuitenkaan ole ollut meidän kanssamme aurinkolomalla, pelkään että tuntee olonsa ulkopuoliseksi. 

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:23"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:10"]

Päätöshän on tietysti teidän, mutta kieltämättä teinille voi herätä tunteita siitä, ettei hän ole tervetullut teidän perheyksikköönne koska ei tervetullut mukaan tälle PERHEmatkalle.

[/quote]

No sori, olisi pitänyt kai kirjottaa otsikkoon vauva-isä-äiti-matkalle...

[/quote]

No eikös vastaus ollut jo tuossa, jos kyseessä on vauva-isä-äiti-matka ja teininne ei kuulu mihinkään luettelemistasi ryhmistä, niin miksikäs sitten ottaisitte hänet mukaan. 

Vierailija
22/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:35"]

Keskustelette tuon raha-asian nyt huolella etukäteen. Teinille heti faktat pöytään: tällainen reissu olisi tulossa ja näillä ehdoilla, lähdetkö mukaan? Ja jos mukaan lähdet, ei ole oikeutta paikan päällä enää valittaa mistään tai kinuta erityisetuuksia tms. 

[/quote]

Kannattaa kuitenkin asetella nuo "ehdot" hieman positiivisemmin, sillä muutenhan vaikuttaa melko omituiselta, että joku edes lähtee tuollaiselle kitumismatkalle.

Onko lasi puoliksi tyhjä vai puoliksi täynnä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:34"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:31"]

Jos tyttö on matkustanut noin paljon, ei ehkä kannata olettaa että hän edes haluaisi lähteä millekkään budjettilomalle, mutta sitähän voi kysyä. Jos haluaa, niin ehkä sitten ymmärtää senkin mitä siihen matkaan on käytettävissä. Ja eihän se nyt totuuden nimissä paljoa enempää maksa ottaa se yksi teini sinne mukaan, ellette ole pöhköyksissänne varanneet jotain pakettimatkaa.

[/quote]

No kyllähän se maksaa enemmän, kun pitää varata esim. tuplasti huoneita, kaikki ruokailut jne. jne. Ei 15-vuotias tyttö enää nuku isän ja äitipuolen kanssa samassa huoneessa, haluaa shoppailla ym. 

[/quote]

Ei siinä oikeasti kovin suurta hinta eroa välttämättä tule onko yhden vai kahden makuuhuoneen huoneisto. Riippuu hotellista. Lentolippujen hintoihin ei voi paljon vaikuttaa (tai pitää tietää milloin varaa), mutta majoituksen hinnasta voi vääntää melkein loputtomiin. Itse sain juuri buukattua äitini samaan hintaan hotelliin, jonka olin alunperin varannut vain omalle perheelle (kaksi aikuista + kaksi lasta). Puolihoidolla, joten ruokabudjettikaan ei sanottavasti muutu.

Vierailija
24/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep arvasin heti otsikosta, että kyseinen teini on miehesi lapsi eikä yhteinen.

Vierailija
25/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 15-vuotias teini haluaa tulla mukaan, ilman muuta ottaisin. Meillä on ennenminkin ollut ongelmana se, että teini ei halua matkustaa näin tylsän porukan mukana (= isä, äiti, pikkusisko ja -veli). Matkalla ollaan matkan maksajan tyyliin. Luksukseen tottunut voi yllättyä positiivisestikin.

Vierailija
26/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:33"]

En tajua, kuink atuollaista edes joku miettii. Tytön isä on lähdössä lomalle ja lapsi mukaan.

Ihan yhdentekevää on se, mitä tyttö äitinsä kanssa tekee, jos isän uusi perhe lomailee, tyttö kuuluu siihen perheeseen.

Eihän sitä ydinperheessäkään voi ajatella, että kun Tiina on muutenkin kavereiden kanssa matkustellut, ei sitä oteta mukaan.

HALOO!!

[/quote]

Mun mielestä taas ydinperheessä tämä ei olisi samanlainen kysymys, on ihan normaalia että kukin lapsista tulee vuorollaan mukaan. Meillä perheessä tehtiin näin, ei ollut mikään ongelma.

Olisi mukava tietää kommentoijien kohdalla voisitteko kuvitella menevänne ilman lapsia lomalle? Nimittäin kun vauva kasvaa, niin aivan varmasti välillä lomailemme myös ilman häntä. Koen tämän olevan ihan normaalia, omakin isäni ja äitini kävivät usein kahdestaan ja välillä oli meidän vuoro päästä mukaan, välillä osa perheestä lähti ja osa jäi kotiin.  

Ap. 

Vierailija
27/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos matkan teko on nyt hankalaa tällä kokoonpanolla niin mitä jos säästäisitte lisää ja lähtisitte vaikka puoli vuotta myöhemmin yhdessä tämän teinin kanssa?

Vierailija
28/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 18:54"]

Jos matkan teko on nyt hankalaa tällä kokoonpanolla niin mitä jos säästäisitte lisää ja lähtisitte vaikka puoli vuotta myöhemmin yhdessä tämän teinin kanssa?

[/quote]

Hän on koko kesän ulkomailla, eli ei onnistu :D. Luvassa myös yksi reissu vähän ennen joulua ja yksi keväällä. Matkustelee todella paljon ympäri maailmaa, nyt viimeksi ollut mm. Floridassa ja kierrellyt samalla muuta Jenkkilää ym. Tosin itse kokee että pitäisi käydä enemmänkin ja kaverit tietty pääsee aina paljon enemmän kuin hän, niinhän se teineillä usein menee ;D. 

Vierailija
29/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luettelet teinille, että joutuu nukkumaan levitettävällä vuodesohvalla samassa huoneessa kaikkien muitten kanssa, jakamaan yhteisen kylppärin, ja sitten pari iltaa siitä lomaviikosta odotetaan olevan lapsenvahtina kun käytte aikuisten illallisella, niin sitten voit kysyä, josko teini tahtoo mukaan vai ei?

Vierailija
30/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja hänelle joka arvasi kyseessä olevan miehen lapsi, ei yhteinen, niin itse asiassa mies on enemmän sitä mieltä että tyttö voi hyvin jäädä kotiin, kun on "koko ajan jossain". Itse taas pohdin enemmän sitä, että tyttö lähtisi mukaan, budjetti vaan mietityttää. Tämä ei siis ole mikään vihaan mieheni lasta -issue ;). 

Vierailija
31/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ettehän te voi sille teinille omaa huonetta ottaa vaan otette huoneiston missä 2 makkaria.

Ei ulkomailla voi 15v. olla YKSIN omassa huoneessa joka vielä pahimmassa tapauksessa ei ole edes teidän huoneen vieressä vaikka niin toivoisitte.

Oma hotellihuone jos huoneiden välillä on ovi ei muuten.

Meillä teinit oli omassa huoneessa mutta heitä oli kaksi mutta kyllä vähän pelotti kun ei ollut sitä väliovea vaan teinien huone oli meitä vastapäätä.

Jos teinille ei kelpaa teidän tyylinen matka ja pienellä budjetilla niin sitten teini jää kotiin.

Vierailija
32/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:05"]

No ettehän te voi sille teinille omaa huonetta ottaa vaan otette huoneiston missä 2 makkaria.

Ei ulkomailla voi 15v. olla YKSIN omassa huoneessa joka vielä pahimmassa tapauksessa ei ole edes teidän huoneen vieressä vaikka niin toivoisitte.

Meillä teinit oli omassa huoneessa mutta heitä oli kaksi mutta kyllä vähän pelotti kun ei ollut sitä väliovea vaan teinien huone oli meitä vastapäätä.

Jos teinille ei kelpaa teidän tyylinen matka ja pienellä budjetilla niin sitten teini jää kotiin.

[/quote]

Siis mitä ihmettä, miksi tytöllä ei voisi olla omaa huonetta? Ei ole karkaavaa sorttia, vai mitä pelkäät?

Vierailija
33/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 vuotiaana mua ei olisi vähäänkään kiinnostanut lähteä mukaan vauva matkalle enkä olettaisi että mulle olisi oma matkakaan järjestetty jälkeenpäin.

Olin oman isäni kanssa tosi läheinen vaikka vanhemmat erosi ja asuin äidin kanssa, mutta isä teki omia matkoja uuden naisystävänsä kanssa ja tämän naisen lapsen kanssa joka itseäni vanhempi.

Itse matkustelin äidin ja veljen kanssa ja kavereiden kanssa olin ekaa kertaa reissussa juuri 15 vuotiaana. Lisäksi pari reissua tein isäni ja isäni naisystävän kanssa ja hauskaa oli mutta en olettanut että minua alettaisi heidän kaikille matkoillensa mukaan ottamaan.

Olen ollut todella lellitty teini ja silti ei olisi tullut mieleenkään alkaa kiukuttelemaan ja edes haluta lähteä matkalle jossa vauva. Ihan haluaisin heidän saavan vauvalomansa keskenään. Pienempi budjetti ei olisi ollut ongelma vaikka lellitty olin, vaan vauva ja heidän oma pieni perheleikkinsä joka ei mua olisi kiinnostanut lomalla katsella sen ikäisenä.

Vierailija
34/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:05"]

[/quote]

Siis mitä ihmettä, miksi tytöllä ei voisi olla omaa huonetta? Ei ole karkaavaa sorttia, vai mitä pelkäät?

[/quote]

haha :D Totta kai voi olla oma huone, sen ikäset matkustaa yksinkin!:D

Vierailija
35/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua, kuink atuollaista edes joku miettii. Tytön isä on lähdössä lomalle ja lapsi mukaan.

Ihan yhdentekevää on se, mitä tyttö äitinsä kanssa tekee, jos isän uusi perhe lomailee, tyttö kuuluu siihen perheeseen.

Eihän sitä ydinperheessäkään voi ajatella, että kun Tiina on muutenkin kavereiden kanssa matkustellut, ei sitä oteta mukaan.

HALOO!!

[/quote]

Kyllä mun mielestä ydinperheessä voi jättää jonkun kotiin, jos hän on reissannut omia reissujaan enemmän kuin muut. Toki pitää antaa vaihtoehdot etukäteen, eli lähdetkö muulle matkalle vai perheen yhteiselle matkalle. Meillä ei ole vielä ollut tuollaista tilannetta, mutta esikoinen alkaa olla siinä iässä, että omat menot menee kohta perhematkojen ohi ja jos menee omille reissuilleen, on turha odottaa, että maksamme sekä omat matkat että perhematkat. Jos siis ei sisaruksensa saa yhtä paljon reissuja. Toki jos itse maksaa omat reissunsa, pääsee mukaan perhematkallekin. Tasapuolisuuden nimissä, kun kahdella vanhimmalla on vain vähän ikäeroa, niin ei ole reilua, että toinen pääsee useammille matkoille meidän kustannuksella.

Vierailija
36/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2014 klo 19:34"]

HALOO!!

[/quote]

Kyllä mun mielestä ydinperheessä voi jättää jonkun kotiin, jos hän on reissannut omia reissujaan enemmän kuin muut. Toki pitää antaa vaihtoehdot etukäteen, eli lähdetkö muulle matkalle vai perheen yhteiselle matkalle. Meillä ei ole vielä ollut tuollaista tilannetta, mutta esikoinen alkaa olla siinä iässä, että omat menot menee kohta perhematkojen ohi ja jos menee omille reissuilleen, on turha odottaa, että maksamme sekä omat matkat että perhematkat. Jos siis ei sisaruksensa saa yhtä paljon reissuja. Toki jos itse maksaa omat reissunsa, pääsee mukaan perhematkallekin. Tasapuolisuuden nimissä, kun kahdella vanhimmalla on vain vähän ikäeroa, niin ei ole reilua, että toinen pääsee useammille matkoille meidän kustannuksella.

[/quote]

Olen samaa mieltä että ydinperheessä tämä ei tosiaankaan ole samanlainen asia, silloin jokainen pääsee vuorollaan ym. ja pitää ymmärtää ettei aina pääse, mutta voi nyt olla mustasukkainen siitä että vauva tulee ja hän ei pääse. 

Olisiko ideoita minne voisimme mennä kaikki edullisesti porukassa? Paikkaan jossa on lämmintä tammikuussa? Thaimaassa tietysti olisi eläminen ym. halpaa, mutta en pientä vauvaa haluaisi sinne lähteä viemään pitkän matkan ja tautiriskien vuoksi. 

Vierailija
37/37 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan viisi