Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tekisit, jos lapsesi paljastuisi koulukiusaajaksi?

Vierailija
01.09.2021 |

Meillä on tällainen tilanne. Lapsi on 6lk ja ilmeni, että hän on toistuvasti ollut mukana yhden lapsen kiusaamisessa; nimittelyä- "läpällä", tavaroiden piilottelua ja ulkopuolelle jättämistä.

Olen aivan raivona. Tiedän etten osaa käsitellä asiaa oikein, kun tunteet on niin pinnassa. En hyväksy minkäänlaista kiusaamista. Olisin valmis laittamaan lapseni kiusatun housuihin, jos se on ainut tapa ymmärtää/oppia mitä kiusaaminen aiheuttaa.

Tänään lähinnä huusin ja kerroin lapsen aiheuttavan mahdollisesti toisen ihmisen masentumisen/itsemurhan. Haukuin lapsen idiootiksi ja lähetin omaan huoneeseen miettimään asiaa. Ei rakentavin tapa toimia :(

Nyt on hyvät neuvot tarpeen. Huomenna käydään kiusatun lapsen kotona pyytämässä lapsen vanhempien edessä anteeksi. Lisäksi lapsi sain 2vk kotiaresti ja puhelin meni hyllylle. Näitä perustelin sillä, etten luota hänen toimivat asiallisesti ilman vanhempien valvontaa, en "kylillä" enkä netissä.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon neuvoja. Onko kukaan ollut vastaavassa tilanteessa?

Vierailija
2/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan tunnusta, edelleenkään

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla ylpeä itsestäsi kun otat asian vakavasti. Niin moni ei edes suostuisi uskomaan lapsensa tehneen pahaa. En usko että erityisempiä neuvoja tarvitset, olet täysin oikeilla raiteilla, tärkeintä on nimenomaan näyttää lapselle miten vakava asia on kyseessä.

Vierailija
4/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalaisten lapset eivät (yleensä?) ole kiusaajia. Kiusattuja kylläkin joskus.

Vierailija
5/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En onneksi ole ollut tuollaisessa tilanteessa, mutta mielestäni todella upeaa, kun reagoit noin. Joku vanhempi voisi vain kieltää kaiken, eikä uskoisi. Toivottavasti saat hyviä vinkkejä ja toivottavasti lapsesi lopettaa kiusaamisen. Järkevämpääkin ajanvietettä varmasti on - ja fiksut lapset eivät kiusaa. Paljon tsemppiä ja voimia! 😊

Vierailija
6/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluttiinhan se yksikin poika kesken kuulusteluiden kotiin joulua viettämään. 

Vierailija
7/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulin viime vuonna koulun rehtorilta, että useita vuosia kiusattuna ollut poikani on alkanut kiusata luokkansa tyttöä rajusti. Pojan tullessa kotiin rehtorin soiton jälkeen itkin erittäin lohduttomasti. Yritin selittää pojalle, ymmärtääkö hän tekemäänsä ja muistaako, miltä itsestä tuntui, kun muut kiusasivat. Laitoin pojan soittamaan kiusaamalleen henkilölle heti samana päivänä. Kiusattu ei vastannut puhelimeen (en ihmettele). :( Asia on sittemmin koulussa hoidettu. Toivon totisesti, että poikani oppi tästä jotakin. Hänen omat kiusaajaksi eivät koskaan ole pyytäneet anteeksi.

Vierailija
8/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet vain aikuisena selväksi ettei tuollainen ole mitenkään hyväksyttävää. Meillä poika oli tönäissyt yhden tytön kumoon, ei välttämättä kiusatakseen vaan oli ihastunut. Liikaa voimaa ja hento tyttö, poika säikähti itsekkin. Mutta vastuu teoistaan on otettava joten soitettiin tytön vanhemmille ja sovittiin että käydään heillä. Poika pyysi anteeksi ja sai vanhemmilta kiitokset suoraselkäisyydestä sekä anteeksi.

Oli kova paikka pojalle. Mutta perille meni kerralla. Toki ennen tuota ja tuon jälkeen on puhuttu paljon kiusaamisesta, mitä tehdä jos itseä kiusataan, näkee kiusaamista tai itse kiusaa. Aikuisen ehdoton asenne ettei kiusaamista hyväksytä auttaa lasta käsittämään miten vakavasta asiasta on kyse.

Lapset tekee virheitä, se on selvä. Vaikka aikuisen tehtävä on tukea lasta niin myös lapselta voi vaatia vastuuta, yhdessä kuitenkin. Harva lapsi kiusaa enää kun joutuu epämukavaan tilanteeseen kuten pyytämään anteeksi. Aikuisen asenne on todella tärkeä, anteeksi pyytämisen pitää olla merkityksekäs. Jos aikuinen on asenteella että sano sori ja se siitä, ei lapsi pidä sitä minään.

Vierailija
9/10 |
01.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Toimit oikein. Itse olin koulukiusattu ja minulle jäi palava viha kiusaamista kohtaan, joskin vuosien jälkeen olen heille anteeksi antanut. Jos lapseni tulee koskaan kiusaajaksi, raivostun siitä niin maan perusteellisesti, että lapsi ei ole sellaista ikinä nähnyt. Sanktiosi on oikean suuntainen. Pyri varmistamaan että lapsesi uskoo sinua, eikä jatka toimintaansa. Mieti valmiiksi mitä teet, jos tämä ei riitä. Seuraavan sanktion pitää olla todella tuntuva. Tsemppiä!

Vierailija
10/10 |
04.09.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin suunnattoman pettynyt lapseeni, mikäli kiusaisi toista lasta. Lapseni on ollut itse kiusattu. En tiedä miten toimisin, tuskin huutaisin tai rangaistusta antaisin. Vastuuseen teoistaan joutuisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi