Kuinka moneen suuntaan olet velkaa?
Kuinka monta erillistä laskua maksat kuukaudessa, jossa kyseessä on lainalla tai osamaksulla ostettu tuote tai palvelu, ja paljonko nämä tekevät yhteensä?
Näitä ovat esim asuntolaina, luottokorttilaskun lyhennys, autolaina tai vaikkapa osamaksulla ostettu kännykkä tai ulkoilutakki.
Kommentit (73)
Asuntolaina ja remonttilaina, ensimmäistä jäljellä vielä kymmenen vuotta, jälkimmäistä vuoden päivät vaikka maksan sen varmaan kerralla pois loppuvuodesta. Amex-laskua en laske velaksi koska se on maksukortti eikä luottokortti, eikä se siis kasva korkoa. Tykkään vain keskittää mahdollisimman paljon maksuliikennettä sille niin että saan Membership rewards pisteitä joilla upgreidailen sitten lentomatkoja tai vaihdan ne lahjakorteiksi joilla ostan esim joululahjoja.
En osta koskaan mitään osamaksulla.
Tällä hetkellä american expressille. Lomalla maksettuja hotelleja.
Op-rahoitukselle auto, siis rahoituksella ostettu, mutta velkaa sekin.
Handelsbankenille asuntolaina.
En yhteenkään suuntaan, mä olen velaton. Ostan nykyisin kaiken online kortilla, rahalla tai tilisiirroilla. Koskee myös asuntoja ja autoja.
Opintolaina ei ole menossa maksuun vielä hetkeen, joten nyt makselen Telialle tuota mun luuria vielä vuoden-pari. Luurin hinta vähän reilu 300e, ja lyhentelen parikymppiä kuussa.
900 euroa laitelasku, ehkä ensi kevääseen mennessä maksettu.
4.
Autorahoitus, kakkosasunnon laina, sijoituskämpän laina ja visa maksuaikakorttina (en yleensä jätä luotolle vaan maksan koko saldon).
Yhteensä noita lainoja joku 60000.
Meillä on vain asuntolainaa omakotitalosta jäljellä. Lyhennys ja (olematon) korko enää 650€/kk.
Auto on ostettu säästöillä, matkat kyllä ostetaan luottokortilla mutta ne maksetaan heti pois kokonaan kun lasku tulee eikä jätetä roikkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Opintolaina ei ole menossa maksuun vielä hetkeen, joten nyt makselen Telialle tuota mun luuria vielä vuoden-pari. Luurin hinta vähän reilu 300e, ja lyhentelen parikymppiä kuussa.
Eli puhelimen arvo oli ostettaessa 300e mutta hinta sinulle pari sataa kalliimpi?
Kuka jaksaa alapeukuttaa kaikkia velattomia tai vähävelkaisia?
About 5. Lainan ottaminen on ihan ok ja koroton osamaksu on parasta sitten tulen keksimisen.
Amex ja luottokortti on nollilla. Ne kyllä löytyvät jos tarvitsee. Eipä vain nyt ole tarvinnut kun ei ole päässyt matkustelemaan ja kaikki paikat on kiinni.
Opintolainaa Suomeen 15 000 euroa (kandi). Opintolainaa Ruotsiin 32 000 € (maisteri).
Muuta lainaa en ole saanut kun ruotsin pankkini katsoo, että lainaa on jo liikaa suhteutettuna säästöihin (35 000€). Makselen noita lainoja pois hyvään tahtiin.
Velkaa 0 euroa 0 senttiä ja sama myös miehellä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka jaksaa alapeukuttaa kaikkia velattomia tai vähävelkaisia?
Ne, jotka ovat epätoivoisia velkataakkansa alla eivätkä siitä syystä saa unta öisin.
Moottoripyörästä lyhennän 36kk kulutusluottoa.
Moottoripyörään tarkoitetuilla rahoilla ostin Finnairia jotka nyt 60% plussalla, odotan että vähintään 100%, jopa 150% plussalla kun matkailu elpyy. Ja se on varmaa että elpyy eikä valtionyhtiötä päästetä konkkaan.
Kulutuslainan lyhennys 240 e kuussa vielä vuoden ja osamaksulla ostetun tabletin kuukausimaksu olis 25 e kuussa vuoden jos en maksa kerralla pois. Muita velkoja ei onneksi ole. Ainiin opintolaina n. 15 e kuussa en tiedä kuinka pitkään, 100 vuotta?... olisi varaa maksaa kaikki nuo pois, mutta haluan sen rahan pitää säästössä pahan päivän varalle enkä vetää tiliä melkein nollille. Muita kuluja tietysti on, muttei velkoja.
Luottokortti, sieltä menee kuukausittain suoratoistopalvelut ja jotain satunnaisia nettiostoksia, maksan aina eräpäivänä koko summan pois. Jonkun mielestä tämä kai on velkaa. Puhelin on osamaksulla, koska se sattui kytkynä olemaan edullisempi kuin maksaa kerralla kokonaan ja liittymä päälle. Autosta on vielä muutama tonni velkaa.
Lyhennän asunto-, mökki- ja autolainoja yhteensä noin 950 e kuukaudessa. Ei muita lainoja, nettotulot 2700 e kuussa käpälään. Puolisolla omat lainat, muuten maksetaan arkimenoja kimpassa. Ei tee tiukkaa ja 10 vuoden päästä olen täysin velaton.
Ilman velkaa olisin mökitön ja asuisin vuokralla. Autokin olisi varmasti vanha. On mulla joskus opintolainaakin ollut, mutta ne on jo aikaa sitten maksettu. Sen sijaan osamaksuja ja luottokortteja olen vältellyt, velaksi eläminen on vaihtoehto vain tilapäisesti tiukassa tilanteessa.
En muualle, kuin yhtiölainaa on putkiremontista jonkun verran jäljellä.
Valitsin maksamisen kuukausittain hoitovastikkeen yhteydessä. Maksan parisataa kuussa. Asunto on sitä lukuunottamatta muuten velaton. Jos maksan ostoksia luottokortilla, maksan ne kerran kuussa kokonaan pois, en pidä sitä velkana, kun ei siitä peritä korkoakaan.
Pankille ollaan velkaa asunnosta. Luottokortti nollilla tällä hetkellä.