Samuli Edelmann on ollut alkoholisti 11-vuotiaana?
https://www.is.fi/viihde/art-2000008221769.html
Artikkelin toiseksi viimeisessä kappaleessa
"Edelmann sairasti alkoholismia 11-vuotiaasta 31-vuotiaaksi asti. Loppuvuodesta 2000 hän hakeutui alkoholistien vertaistukiryhmään."
Miten 11-vuotias pystyy olemaan alkoholisti?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä pahvilaatikossa sinä olet elänyt?
Saksassa. Nyt Suomessa. Enkä ymmärrä, miksi vanhemmat täällä eivät välitä lapsistaan?
Ehkäisyn historia on Suomessa varsin lyhyt ja joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä edes haluttu.
Saksassa on väkeä jotka eivät edes hyväksy ehkäisyä, eikä niiden lapset ryypiskele ympäriinsä.
Ja luulet jostain kumman syystä, ettei Suomessa ole?
Menneen talven lumia. Sekä mies, että tekemisensä.
Onko Samulilla enemmän kuin kaksi sisarusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa. Nyt Suomessa. Enkä ymmärrä, miksi vanhemmat täällä eivät välitä lapsistaan?
Ehkäisyn historia on Suomessa varsin lyhyt ja joskus niitä lapsia vaan tuli vaikka ei niitä edes haluttu.
Saksassa on väkeä jotka eivät edes hyväksy ehkäisyä, eikä niiden lapset ryypiskele ympäriinsä.
Saksassa olen nähnyt nuorimmat prostituoidut. (Liittyy työhöni). Aitoja saksalaisia narkomaani lapsia. Jos sitä ei Saksassa asuvana näe ja niin ihmettelen.
Tuo on hirvittävää. Miksi sen annetaan tapahtua? Saksahan on ihmiskaupan keskuksia, paljon tuodaan naisia ja lapsiakin ulkomailta hyväksikäytettäväksi. Miksi sille ei laiteta tehokkaasti ja järjestelmällisesti stoppia?
Isossa maassa on varmasti myös kotoperäisiä tragedioita, mutta alkoholin suhteen Saksa on kuitenkin enemmän hillitty viinimaa kuin humalahakuinen viinamaa jollainen Suomi on ainakin ennen ollut. Juovat kyllä paljon joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja luulet jostain kumman syystä, ettei Suomessa ole?
Ysärillä yksi lestadiolaisista lukiokavereistani joi, muut eivät. Yläasteella kukaan lestadiolaisista ei "juhlinut".
Onhan nykyään ala-asteikäisissäkin huumeongelmaisia saati sitten viikonloppukännääjiä. Lasten annetaan olla omissa oloissaan poissa häiritsemästä vanhempien vapaa-aikaa.
Ketä kiinnostaa joku mitäänsanomaton julkkis?
Ketä kiinnostaa senkäänvertaa tästä tehty kirja?
Aha, noni...Olikin ilmainen mainos...
Kirja kertoo alkoholismista. Ne lukee joita alkoholismi kiinnostaa. Aika monen elämää koskettava aihe kuitenkin.
Eivätkö vanhemmatkaan /koulu huomanneet kun 11- vuotias lapsi oli humalassa?
Tuonikäisellä on nukkumaanmenoajatkin.
Onhan Samuli kertonut aiheesta useita kertoja. Kotona vanhemmat elivät boheemia taiteilijaelämää ja siellä juhli taitelilijaporukat milloin mitenkin päin ilmeisen usein. Kuka siinä sitten huomaa lasta, saati huolehtii? Voi lapsikin tulla humalassa huoletta kotiin ja kukaan ei huomaa/ketään ei kiinnosta. Samalla oppii yhden ja ainoan keinon "rentoutua ja pitää hauskaa" ja alkaa itsekin juoda.
Itse olen alkoholistiperheestä kotoisin ja teininä tein samaa. Selvinpäin kotona oli muka kova kuri, mutta vanhempien ollessa humalassa eivät pystyneet mitenkään huolehtimaan. "Opin" 14-vuotiaan juomaan alkoa, lukiossa se oli lähes joka viikonloppuista jo alaikäisenä. Nykyään olen absolutisti ja omat lapseni eivät ole koskaan nähneet minua humalassa, eivätkä joutuneet kärsimään siitä. Samulilla lie sama ajatus omien kokemustensa pohjalta.
Valitettavasti muistan itsekin, että kuudennella luokalla monet ikätoverit jo joivat. Tunsin itseni lapselliseksi, kun en ollut kokeillut. Tämä 80- luvun lopulla.
Surullistahan se on, jos 11-vuotiaana tekee mieli vetää pönttö sekaisin, mutta tuollaisia kohtaloita on paljon. Itse vedin ekat kunnon kännit 12-vuotiaana Orange Baltic Mix-pullollisella. Tupakinpolton aloitin 11-vuotiaana ja lopetin 27-vuotiaana. Kännit riipaisen nykyään ehkä pari kertaa vuodessa. Onnistuin kasvamaan vastuulliseksi perheenisäksi varhaisesta päihteiden käytön harjoittelusta huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa olen nähnyt nuorimmat prostituoidut. (Liittyy työhöni). Aitoja saksalaisia narkomaani lapsia. Jos sitä ei Saksassa asuvana näe ja niin ihmettelen.
Suomessa siitä vaan ei oteta rahaa.
Kyllä narkomaani ottaa palkkion joko rahana tai aineina.
Alkoholistiksi tukee juomalla alkoholipitoisia juomia säännöllisesti.
Ymmärrän häntä hyvin. elämä on toisinaan aika tylsää selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sille tuli avioero? Jos ei kerrota, niin syytän pettämistä Vesalan kanssa.
Edelmanhan seukkaili Vesalan kanssa vasta reilusti avioeronsa jälkeen. Mulle avioero Tuomarilasta oli yllätys. Heillä oli kuitenkin ulospäin mukavan oloinen perhe, kaksi teini-ikäistä lasta ja asuivat perheen kanssa pitkään Maltalla. Jotenkin vaikutti seesteiseltä perhe-elämältä.
Mutta ei avioerojen syitä voi ulkopuoliset tietää, jos syitä ei kerrota.
Minunkin perheeni (vaimo + mies + 3 lasta + omakotitalo + kesämökki + vakityöt + hienot harrastukset + hienot lomamatkat) oli ns. ihanneperhe ja ulospäin kaikki näytti täydelliseltä ja silti erosimme kun lapset olivat teini-iässä. Miksikö? Mies petti minua avioliiton viimeiset 10 vuotta toisten naisten kanssa ja jäi aina jollain tavalla kiinni. Puhuin järkeä, yritin muistuttaa että hänellä on hieno perhe, uskollinen vaimo, vakaa talos ja kaikki mitä ihminen tarvitsee elämäänsä. Ei auttanut, vieraat naiset vei. Ja miehen perustelu pettämisille oli "mä haluan panna erilaisia naisia ja lisäksi tarvitsen seksiä joka päivä ja naisen pitää ihailla mua". Selvä se. Ei mun auttanut kuin luovuttaa ja todeta, että mun on pelastettava oma mielenterveyteni ja lähdettävä.
Tuomarila ja Edelman eivät ole kai edes kertoneet julkisuudessa eronsa syitä.
Sikamaista käytöstä. Boikottiin tuon ukon musa ja leffat, hyi.
Mutta puhuttaisiinko kuitenkin lisää Saksasta?
Tuon ajan taiteilijapiireissä suosittiin vapaata kasvatusta. Tosin mikään yksittäinen tekijä ei tee kenestäkään alkoholistia vaan siihen vaikuttaa moni asia ja viime kädessä ihminen itse.
Samuli-parka