Työssäkäyvä, oletko halukas pidempään työuraan?
Jotta hyvinvointivaltio saadaan pidettyä tällaisena vanhusmäärän räjähdettyä ja tilanteessa, jossa joka viides työikäinen saa yli puolet tuloistaan tukina? Vaihtoehtona on, että eläteiltä ryhdytään karsimaan. Itselläni eläkeikä on jo lähempänä 70v. En usko, että kunto ja elinikä riittää enää enempään.
Kommentit (21)
Minä olen vielä sen ikäinen, että pääsen eläkkeelle 65-vuotiaana. Jos kunto ja näkö - suvussa periytyvä sokeutta aiheuttava sairaus - kestää, olen ajatellut osa-aikaista yrittäjyyttä. Idea on jo tiedossa. Saa nähdä millainen maailma sitten silloin on.
Eläkeikäni 65+ jotain eli jos säilyn hengissä. En ole syyllinen aiempien poliitiikojen virheisiin ja todellakaan en halua kenenkään eläkeiän enää nousevan. Rahaa kyllä riittää jatkossakin hyvinvointivaltioon. jos Suomesta ei tehdä ökyrikkaiden veroparatiisia perskokkareiden avustuksella!!
En. Haluan istua puistonpenkillä ja olla laiska.
Ihminen tuppaa kuolemaan. En usko eliniän nousevan enää ratkaisevasti. Mitään ihmelääkettä ei ole ihmisen elimiän merkittävään nostamiseen joten eläkeiän kanssa pelaaminen on idioottimaista. Työnantajia pitää pakottaa paljon tiukemmin huolehtimaan työntekijöiden työkyvystä ja ykkönen on kunnollinen palkka ja inhimillinen kohtelu työpaikoilla!
Haluan pois nykyisen kaltaisesta työelämästä niin pian kuin mahdollista, ei vaan jaksa loputtomiin tällaista elämää.
En. Pari kolme vuotta vielä ja sitten olen väliinputoaja iässä, jota ketään ei työllistä ja voinkin heittäytyä pitkäaikaistyöttömäksi.
En todella ja eläkeiän nostoa en hyväksy. Äitini pääsi eläkkeelle 58-vuotiaana ja minun pitäisi työskennellä 67-vuotiaaksi muiden ihmisten takia. En tee niin pitkään, nahkurin orsilla tavataan.
Mun tavoite-eläkeikä on 68v ja olen jo nyt ihan raakku. Selkä alkaa pettämään, verenpaine on katossa ja rasitusastma rajoittaa työtehoa. Tuskin jaksan edes 65 vuotiaaksi olla töissä, joka on mun aikaisin mahdollisuus hakea eläkettä. Nyt jo työterveyslääkäri on ehdottanut mulle osa-aikaeläkettä 😒 N59v siivooja
Pääsisin eläkkeelle vähän alle 65 vuotiaana ja en tosiaan aio tehdä yhtään pitempään töitä.
Nyt jo suunnittelen jääväni tuota ikää aiemmin eläkkeelle, olen tehnyt järjestelyjä jotta se onnistuu.
Suunnittelen, että jäisin pois työelämästä noin kuusikymppisenä. Tähän on nyt noin 10 vuotta. Tarkoitus on elää säästöillä ja mikäli tulevina vuosina ei tapahdu mitään isoa (pidempi työttömyys tms), suunnitelma myös onnistuu.
Ihan hulluja ne uudet suunnitelmat noista 70vee eläkeiästä, koskakohan ne tajuaa, ettei jengi jaksa edes 60 vee.
En. Jään pois heti kun se on mahdollista, eläkesäästövakuutuksen ja omien sijotusten kautta. Näillä näkymin 10 v päästä 55-vuotiaana.
yt:n tuloksena tulee kuitenkin aina kenkää ja tietyn ikäisenä ei sitten enää pääse takaisin töihin niin aika paha pidentää sitä työuraa??
Vierailija kirjoitti:
Ihan hulluja ne uudet suunnitelmat noista 70vee eläkeiästä, koskakohan ne tajuaa, ettei jengi jaksa edes 60 vee.
Nykyään kukaan ei tunnu jaksavan mitään. Nuoret eivät jaksa opiskella ja kolmekymppiseksi eletään nuoruutta. Sitten pitäisi jo kuusikymppisenä päästä eläkkeelle, kun ei jakseta mitään. Miten jengi on niin väsähtänyttä nykyään?
🇺🇦🇮🇱
Mulla eläkeikä 69v ja 8kk. Olen sitten ollut töissä 52 vuotta. Hmmm. Saas nähdä olenko elossa tai järjissä enää tuolloin.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaisi, ellei olisi traagista. Toiset putoilee eläkkeelle ennen kolmeakymppiä, samaan aikaan eläkeikää pitäisi nostaa.
Olen itse kutsumusammatissa ja yrittäjä, mutta tuskinpa enää seitsemänkymppisenä jaksan tällä 110-160% teholla, jolla useimmiten pitää painaa.
Olenko ensimmäinen urhea, joka vastaa kyllä?
Ja pidennän uraani paraikaa. Olen 66-vuotias ja olisin päässyt eläkkeelle jo joku aika sitten. Mutta en halunnut, mieluummin teen töitä kuin makoilen kotona.
En pelkästään siksi, että yhteiskunta tarvitsee työpanostani. Itsestänikin on mukavampaa saada kohtalaista palkkaa kuin pientä eläkettä.
Eli eläteiltä on pakko alkaa etuuksien leikkaaminen.
En ole halukas. Minulle riittää nettiyhteys, puhelin, televisio ja sohva.