Täiepidemia Tampereella ja ympäristökunnissa?
Missä olette kuulleet että tällä hetkellä on täivaroitus annettu?
Kommentit (24)
Vehmaisten koulussa jo vuoden. Perheellämme 4 krt vuoden sisällä tullut. Aina uudestaan tarttuu jostain. Olen ihan kypsä, eikö tälle voida tehdä jotain!
Ei minun kouluaikanani 70-80-luvulla ollut ollenkaan Tampereen seudulla. Mistä tämä johtuu? Miksei terveydenhoitajat tee koululla täitarkastuksia koko luokalle, jossa on toistuvasti täitä, että kierre saataisiin katkaistua? Luulisi kuuluvan ihan perustoimenpiteisiin.
Kyllä ne on rantautuneet tänne Espoo/Helsinki akselillekin. Meillä nyt 2 kk ruoditti kahden pitkätukkaisen tytön päätä... Rasittavaa!
Hiukset kiinni ja pipot laukkuun ei naulakkoon. Ei se auta vaikka tarkastetaan, kun aina on niitä jotka ei jaksa/viitsi/osaa hoitaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:10"]Hiukset kiinni ja pipot laukkuun ei naulakkoon. Ei se auta vaikka tarkastetaan, kun aina on niitä jotka ei jaksa/viitsi/osaa hoitaa.
[/quote]
Tuolla mentaliteetilla ollaan juuri tässä tilanteessa, että koulut on täynnä täiepidemioita! :(
Amurin päiväkodissa ainakin kuhisee. Ja on kihomadot ja kaikki muutkin mukavat...
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 19:09"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 18:10"]Hiukset kiinni ja pipot laukkuun ei naulakkoon. Ei se auta vaikka tarkastetaan, kun aina on niitä jotka ei jaksa/viitsi/osaa hoitaa. [/quote] Tuolla mentaliteetilla ollaan juuri tässä tilanteessa, että koulut on täynnä täiepidemioita! :(
[/quote]
Suurin ongelma nimenomaan on se, että aina on niitä jotka eivät hoida täiongelmaa. He sitten levittävät täitä muille, eikä sitä terveydenhoitajan tekemät tarkastukset auta millään tavalla. Suurin osa tietysti hoitaa täinsä pois, mutta jos yksikin perhe jättää tuhoamatta täinsä niin eihän siitä ongelmasta päästä eroon millään tavalla.
Pitäisikö niiden terveydenhoitajien myös pestä lasten hiukset tai leikata hiukset kokonaan pois? Mitään keinoa hänellä ei ole pakottaa perheitä osallistumaan täitorjuntaan.
Paras keino todellakin on estää niiden täiden leviäminen. Pitää hiukset kiinni ja tunkea ne pipot taskuun tai hihaan silloin kun niitä ei käytä. Kannattaa myös tarkistaa omien lasten päät säännöllisesti.
Omien lasteni koulussa alkaa täiepidemia aina syksyllä ja sitä jatkuu kevääseen asti. Suurinpiirtein joka viikko tulee wilmaan infoa siitä millä luokilla täitä on havaittu ja kuinka monella lapsella + hoito-ohjeita ja neuvoja siitä kuinka täitartunnoilta saattaisi parhaiten välttyä.
Täiongelmasta olen edellisen kerran ollut tietoinen, kun olin ensimmäisellä tai toisella luokalla kansakoulussa. Silloin jonkun oppilaan päässä oli täitä. Siitä on aikaa yli 60 vuotta, ja hygienia hoidettiin suunnilleen saunomalla kerran viikossa. Vaikea on ymmärtää, että täiongelmaa ei saada pois päiväjärjestyksestä nykyaikana, jos vähän viitsittäisiin nähdä vaivaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:46"]Täiongelmasta olen edellisen kerran ollut tietoinen, kun olin ensimmäisellä tai toisella luokalla kansakoulussa. Silloin jonkun oppilaan päässä oli täitä. Siitä on aikaa yli 60 vuotta, ja hygienia hoidettiin suunnilleen saunomalla kerran viikossa. Vaikea on ymmärtää, että täiongelmaa ei saada pois päiväjärjestyksestä nykyaikana, jos vähän viitsittäisiin nähdä vaivaa.
[/quote]
"Vähän vaivaa" on suhteellinen käsite. Itse käytin lähes kaikki apteekista saatavat valmisteet 2 kk aikana, myös suun kautta otettavan lääkityksen. Mikään niistä ei yksittäisenä hoitona tappanut eläviä täitä, vaan vaadittiin se 2 kk ajan myös 1-2 tuntia päivässä hiusten kampaamista täikammalla ja kuurina dimetikoni-valmiste 8-10 tunniksi (käytännössä yöksi) joka päivä viikon ajan, että lopulta täit saatiin häädettyä. Ja tietenkin hiusten leikkaaminen niin lyhyeksi (ei kampaajalla tietenkään) kuin vaan raaskii.
Ongelmana on se, ettei ns.lääkeshampoot enää tepsi vaan täit täytyy tukahduttaa näillä muilla valmisteilla riittävän pitkällä käsittelyllä. Markkinoidessaan tuotteita, valmistajat ilmoittavat käyttöajat liian lyhyiksi ja väittävät että saivareetkin tuhoutuu näillä aineilla(ei pidä paikkaansa). No eihän niitä epidemioita saada näillä ohjeilla kitkettyä, koska kunnollinen hoito vaatii paljon vaivannäköä vanhemmilta. Ja tämähän tietää puhdasta rahaa valmistajille.
Money talks.
Lempäälässä varoitus kiertää kouluissa, myös omalla lapsella oli ja apteekin hyllyt aika tyhjänä shampoista...
Tammelan koulussa on varoitus täistä
Miksi tämä aloitus on saanut alapeukutuksia??
[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 20:46"]Täiongelmasta olen edellisen kerran ollut tietoinen, kun olin ensimmäisellä tai toisella luokalla kansakoulussa. Silloin jonkun oppilaan päässä oli täitä. Siitä on aikaa yli 60 vuotta, ja hygienia hoidettiin suunnilleen saunomalla kerran viikossa. Vaikea on ymmärtää, että täiongelmaa ei saada pois päiväjärjestyksestä nykyaikana, jos vähän viitsittäisiin nähdä vaivaa.
[/quote]
monet vanhemmat vetää mielummin kaljaa kuin putsaa lastensa päät ja vaatteet. Monella ei ole rahaa täishamppooseen kun vaihtoehto on syödä sillä kympillä viikko tai ostaa se shamppoo.
niitä tulisi kyllä terveydenhoitajan jakaa koulussa.
Tesomajärven koulussa on ainakin täitä ja Tesoman apteekissa täishampoot oli ihan lopussa :(