Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kirjat ja kirjahyllyt sisustuksessa - in vai out

Vierailija
05.10.2014 |

Joko aiheesta on keskusteltu? Hs kuukausiliitteessä toimittaja, jolla on kotona metrien korkuinen kirjahylly kirjoineen toteaa niiden olevan turhia.

Itse keräsin kirjoja vielä 90-luvun alussa. Sitten ensin lopetin uusien ostamisen. Jossain vaiheessa luovuin niistä, joista en pitänyt tai joita en ollut edes lukenut. Säästin lempparini, mutta jossain vaiheessa huomasin, että enhän minä niihinkään enää palaa. Ja tarvittaessa ne saa kirjastosta lainaksi.

Nyt meillä on hylly, jossa on 28 kirjaa ja pari pinoa sisustuslehtiä. Kaikki kirjat ovat isoja tieto-, sisustus- tai käsityökirjoja. Lastenhuoneessa on toinen hylly, jossa lastenkirjoja, jotka haluan säilyttää mahdollisille lapsenlapsille: Lingreniä, Kunnasta, Parvelaa, klassikkosatuja, Harri Pottereita yms.

Kertaakaan en ole kirjakokoelmaani kaivannut. Kirjastossa käymme viikottain.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitoselle tiedoksi, että e-kirjoja pitäisi lukea laadukkaalla lukulaitteella, jolloin näyttö tai sen "kirkkaus" ei aiheuta ongelmia. Ei siis mistään tabletilta.

Vierailija
22/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies hyväksyi mun mukana tulleen lapsikatraan, ja mä hyväksyin miehen mukana tulleen cd- ja kirjakokoelman. Joten meidän olohuoneessa on iso vitriini (jonka itse valitsin, kaunis ja kevyt) joka on täynnä kirjoja ja cd:itä, ja mä en itse ole koskaan välittänyt lukemisesta, mutta nyt olen täysin uppoutunut miehen kauhukirjoihin, sekä Richard Dawkinsiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille, jotka lukevat, kirjat ovat aina in. Niille, jotka eivät lue, kirjat ovat aina out.

Vierailija
24/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat eivät ole sisustuselementti. Kirjahyllyt eivät ole romukasoja varten. Sellaisena out. Kirjat ovat aina muodissa ja tulevat olemaan, koska niihin sisältyy suurempi merkitys kuin jokin sisustusjuttu. Paras paikka säilytettyinä yksinkertaisissa kirjoille tarkoitetuissa lasiovellisissa hyllyissä. Niiden paikka ei ole välttämättä olohuoneessa vaan esim. käytävillä, auloissa tai työhuoneessa.

Vierailija
25/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina asunut sellaisessa kodissa, jossa on kirjahylly ja myös kirjoja. Lapsuudenkodissa tosin kirjavalikoima on vähäisempi, mutta omassa kodissani kirjoja on jo liikaakin. Valmistelen muuttoa ja uudessa asunnossa ei ole niin paljon tilaa kuin nykyisessä, joten on pakko luopua osasta kirjoja. Osasta on helppo luopua, sillä kaikki hankitut kirjat eivät ole osoittautuneet miksikään maailmankirjallisuuden helmiksi eli ne joutavat mennäkin. Mutta sitten on sellaisia, jotka haluaisi säästää, mutta kun ei ole tilaa, niin ei ole. Mutta kirjahyllystä ja kirjoista en luovu. Kirjat ovat ystäviä, jotka kertovat huikeita tarinoita menneistä ajoista, muista maista ja monenlaisista ihmisistä. Lieneekö liian itserakasta todeta, että hyvin varustettu kirjahylly ilman ensimmäistäkään turistiviinapulloa tai matkamuistoa on sivistyskodin merkki.

Vierailija
26/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aikamoinen taito sisustaa trendejä täysin vastaan, kun niitä maalaisromanttisia tavaroita on kaikkialla. Sisutus pitäisimiettiä omien tarpeiden ja mieltymysten mukaan. Jos ap pidät kirjoita ja luet niitä, silloin ovat ok. Pelkkänä koristeena kirjat ovat typeriä._..

Vierailija
27/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:30"]

Niille, jotka lukevat, kirjat ovat aina in. Niille, jotka eivät lue, kirjat ovat aina out.

[/quote]

Kirjat voivat olla in, mutta pitääkö niitä omistaa vai riittääkö esim. kirjastosta lainaaminen? Siitä tässä on kyse.

Vierailija
28/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoja saa kirjastoista, niitä ei ole pakko omistaa. Tunnen ihmisiä, joille kirjat ovat mahtavia ja tavarat muutenkin hamstraamisen kohde. Itsekin olen keräilijä ja hamstraamiseen taipuvainen, mutta pidän myös järjestyksestä ja järkevästä ja toimivasta sisustuksesta. Niinpä en halua enää säilyttää olohuoneessamme kaikkia ostamiani, perimiäni ja lahjaksi saamiani kirjoja, joita en lue toista kertaa tai tule koskaan lukemaan. Muiden silmille ja sädekehää ajatellen en kotiani sisusta. Yhden kirjahyllyn paikalle tulee ovi terassille ja kirjat menevät myyntiin. Kaikki jo tietävät, että olemme sivistyneitä, joten kirjahyllyt tulevat vähenemään. Jätän toki hyllyihimme tärkeät lähdeteokseni, joihin palaan aina jotakin etsien, lastenkirjat ja askartelukirjat. Ei kaikkea tarvitse omistaa. Ulko-oven ja siltä aukeavan terassin lisäksi voisin raivata kodistamme pois lipaston täynnä verhoja ja liinoja ja laittaa tilalle koko perheen pöytäryhmän, jossa lukea, askarrella, taiteilla ja pelata. Myös ison leivinuunin tilalle voisi tulla pienempi, jotta kodistamme tulisi tilavampi. Tilaa, ei tuhlattuja kurjahyllyneliöitä. Onhan se jännää ottaa kirjahyllystä jokin teos ja sukeltaa sen maailmaan, mutta tämänhetkisessä omassa elämässäni jäisivät siten kaikki tärkeät puuhat tekemättä, kuten joillakin jäävät ja koti peittyy kamaan ja moskaan. Sisistyskoti?

Vierailija
29/39 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 11:45"] ihmisistä. Lieneekö liian itserakasta todeta, että hyvin varustettu kirjahylly ilman ensimmäistäkään turistiviinapulloa tai matkamuistoa on sivistyskodin merkki.
[/quote]

'Viestitän jättihyllylläni, että sivistyneitä ollaan. Kas kun en raamita seinälle ylioppilastutkintoa ja diplomeja'
kirjoittaa Ilkka Malmberg

Vierailija
30/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:45"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:40"]

:DD

En ole vielä lukenut Malmbergin juttua kk-liitteestä. Vähän alkua katsoin ja mielestäni hän siteeraa Teuvo Lomania, joka on sanonut että kirjahyllyt ovat out. Kuvatekstissä sanotaan: "Toimittaja Ilkka Malmbergin mielestä hänen kirjahyllynsä on korskea". Jokainen, joka on lukenut ja jolla on sitä kautta hyvä kielen taju, tietää että korskea on positiivinen ilmaisu. Siinä on ronttia ja ylväyttä, korskea ei kysele mikä on in ja mikä out.  

[/quote]

Korskea sisustus voi olla negatiivinen asia sellaiselle joka haluaa antaa itsestään vaatimattoman kuvan.

[/quote]

Kyse ei ollut korskeasta sisutuksesta vaan korskeasta kirjahyllystä. Tässä tapauksessa se oli korkea, leveä ja täynnä kirjoja. Malmbergin juttujen vakilukijana uumoilen, että kirjat on luettu ja varmaan monet moneen kertaan. Mikä on kivempaa kuin palata oman suosikkiromaanin pariin, lukea sitä uudestaan eri elämänvaiheissa? Tarinahan pysyy samana, mutta lukija muuttuu. 

Kirjastot ovat loistavia, mutta joidenkin kirjojen kanssa vain haluaa asua. :)

7

Vierailija
31/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 16:48"]

Trendit tulevat ja menevät. Moderniin ja korkeakiiltoiseen blogikotiin kirjahylly ei varmaankaan sovi niiden tyhjien taulunkehysten ja tähtityynyjen sekaan. Kirjahylly on klassinen huonekalu. Sen olemus sisustuselementtinä ei ole niinkään merkityksellinen. Ihmisten kirjahyllyihin on kuitenkin mielenkiintoista katsella.

[/quote]Minusta kirjahyllyn tulee olla yksinkertainen, kirjat ovat pääosassa. Hyllyjen kuuluisi olla täynnä kirjoja, ei kaikkea muuta rihkamaa ja "taideteoksia". Tavoitteenani olisi jotain joka kertoo: täällä asuu boheemi/älykkö joka ei trendeistä välitä koska on aina trendikäs muutenkin. Inhottaa myös epätasaiset kirjarivit, hyllyjen aukot kuuluu olla täyteen ahdettuja ja tyhjissä aukoissa on siis kirjoja makaamassa kirjarivin päälläkin, mutta ei saa olla liian ahtaan näköistä. Siis hyllystö jota on täytetty ajatuksella ja jota käytetään paljon, kaikki löytyy sieltä mistä kuuluukin.

Vierailija
32/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 10:28"]

Out jo pitkään. Eipä sillä että kenenkään pitäisi siitä välittää, jos itse haluaa kirjahyllyä pitää. Itse mieluummin lainaan, vievät turhaa tilaa kun saman kirjan lukee vain kerran.

[/quote]

Itse voin lukea hyuvät kirjat moneen kertaan, välissä vaan esim. muutama vuosi.

Sama, kun tykkään katsoa Tuntemattoman joka Itsenäisyyspäivä.

Vierailija
33/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjat eivät ole koskaan out! Kyllähän ihminen nyt tietoa ja sivistystä ympärilleen tarvitsee. Out saattaa olla kirjojen järjestäminen värin mukaan tai vain sinisten kirjojen ostaminen, mutta mistäpä minä tietäisin kun oma kirjakokoelmani on minulle tärkeä ihan sieltä kansien välistä :)

Meillä on kotona (pieni opiskelijakaksio) kolme kirjahyllyä, yksi keittokirjoille ynnä muulle tavaralle keittiössä ja toiset ammattikirjallisuudelle ja muille kirjoille. Kertova kirjallisuus asuu e-kirjanlukulauitteissamme. Pidän itse kuitenkin oikean kirjan tunnusta, joten käytämme myös kirjastoa ahkerasti :) mielestäni on kodinpitäjän häpeä, jos kynnyksen paremmalta puolen ei löytyisi yhtäkään kirjaa, tai että kirjahyllystä löytyy pelkkiä koristetavaroita!

Vierailija
34/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä mulla ole ikinä käynyt pienessä mielessäkään, että kirjahylly hankittaisiin tai jätettäisiin hankkimatta sen takia, että se on tai ei ole muotia. Mulla on kirjahyllyä olkkarin yksi seinä täynnä ihan siksi, että jossainhan minun täytyy rakkaita 15 hyllymetriäni säilyttää. 

Jos joku ei omista eikä halua kirjoja, ei tietenkään kannata kirjahyllyjäkään turhaan hankkia. Kuulostaa naurettavalta hankkia kirjahylly ihan vain sisustuselementiksi. Omasta mielestäni kirjaton koti on kauhistus, mutta turha niitä kirjoja on hankkia, jos niitä ei aio lukea.

Vierailija
35/39 |
06.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhuoneen kirjahyllyt täynnä divarista ostettuja, hiirenkorvalle plarattuja scifipokkareita, ei ehkä mikään kaunis sivistyskodin sisutuselementti mutta ihan vähässä kummassa en niistä luovu.

Vierailija
36/39 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko semmonen "kirjahylly" täysin out, missä telkkari keskellä, vitriinit sivuissa? Kysymys on typerä :D, mutta ei nää enään kellään. No itellä on ja käyn taistoo itteni kans, että mitä sen kans tekis ....

Vierailija
37/39 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuudenkotini kirjahylly oli suuri aarre. Vanhempani lukivat paljon ja kirjallisuutta arvostettiin meillä kovasti. Saman kipinän sain minäkin ja se on jatkunut tänne saakka. 

Mieheni on samanlainen kirjallisuuden suurkuluttaja. Totesimme kerran, että lasten synnyttyä ainoa asia, mistä olemme joutuneet luopumaan , on lukemiseen käytetty aika. Sitä oli silloin vähemmän.

Meillä on useampi kirjahylly. Olemme siivonneet niitä pariin otteeseen siten, että poistimme sellaiset kirjat, joiden pariin emme todennäköisesti enää palaa. Lopuista pidämme kiinni kynsin ja hampain.

Kirjahyllymme toimii myös lainastona. Sieltä ovat useat ystävämme saaneet lukukärpäsen pureman. On ollut ihastuttavaa seurata, kuinka heille on uusien kirjailijoiden myötä avautunut aivan uusi maailma.

Kirjoja on säilytettävä jossain. Kirjahylly on lattiaa huomattavasti kätevämpi paikka. Kuinka se voisi olla out?

Vierailija
38/39 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset kirjat ja hyllyt ovat auttamatta passe´. Itselläni on moderni e-kirjahylly täynnä e-kirjoja.

Vierailija
39/39 |
24.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on pelkästään ammattikirjallisuutta useampi hyllymetri ja tykkää muutenkin lukea, joten työhuoneessa on kirjahylly. Ei se nyt mitenkään silmiä hivele, mutta käyttöesinehän se onkin eikä koriste.

Yhdelle tutulle kyllä salaa nauran, joka alkoi tapailla itseään huomattavasti fiksumpaa miestä ja hommasi samassa yhteydessä kotiinsa kirjahyllyn jonka täytti ilmaisilla tai lähes ilmaisilla, värin mukaan valituilla ja lajitelluilla kirjoilla, jotta vaikuttaisi itsekin fiksummalta..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kuusi