Thyroxinin lopettaminen. Mitä oireita? Koska vajaatoiminnan oireet palaavat?
Viikko menty puolikkaalla annostuksella ja viikko tyystin ilman.
Tällä viikolla alkanut kummallisia oireita. Yhtäkkinen väsymys/uupumus, jatkuva lievä päänsärky, lihaskivut, periaatteessa koko kroppaa kolottaa, voimattomuus, vatsa kovalla.
Lisäksi jo ennen lopettamista ja lääkärikäyntiä hiukset alkaneet irtoilemaan. Eteisen saan imuroida päivittäin, sänky täynnä hiuksia, väsymys, ahdistus.
Mikä mua vaivaa?
Kommentit (40)
mulla oli arvot hieman alakanttiin kun alotin lääkkeen muutama vuosi sitten. sen jälkeen on rukattu annosta suuntaan jos toiseenkin, jokanen lääkäri on aina ollu eri mieltä.
Nykynen omalääkäri käski pienentää annosta kun arvot hipoi jo liikatoimintaa, en mäkään arvoja enää nyt äkkiä muista, mutta kun pienennettiin annosta niin alko samat oireet kun sullakin. Siinä oli jaksaminen koetuksella kun on lapsikin jonka haluais hoitaa ja sen kanssa touhuta, mutta töissä kun kävi 6h päivässä (melko rentoa työtä) niin olin jo ihan poikki, piti nukkua 2-3h päiväunet ja öisin nukuin 9-11 h joten eipä siinä aikaa muuhun sitten jäänykkään oikein. Sitten nostin ite taas annosta hitusen, ja nyt olot alkanu olemaan muutaman viikon jälkeen taas hyvä, meen joulukuussa labraan. En kyllä kuuntele noita lääkäreitä enää tässä asiassa, itte sitä ittensä parhaiten tuntee. Syö niitä lääkkeitä, ja mee sellaselle lääkärille jolta saat reseptin uusittua. Vaikka annos ois kuinka pieni, niin sitä voi silti tarvita, älä vähättele sitä itelles tai muillekkaan. Saman tein minä kun vajaatoiminnasta sain tietää ja luulin että kaikki ne mun olot on normaaleja, ja mietin että mitä järkee tollasta pientä pilleriä on puolikasta syödä.. luin sairaudesta enemmän ja rupesinpa syömään lääkkeitä - ja halleluja, aloin olemaan energinen, pirtee ja virkee oma itteni taas enkä jatkanu sitä kaljuuntumistakaan.. :)
- kilpparin vajaatoiminta jo viidettä vuotta, thyroxin käytössä neljänä päivänä 1,5 x 0,1mg ja kolmena 1 x 0,1mg
ehkä sulla on jotain muuta(kin), jos jo ennen taukoa alkoi hiukset irtoilla. Itse olen ollut kokonaan ilman tyroksiinia 4 viikkoa (ei omaa tuotantoa) ja vasta viimeisellä viikolla alkoi uuvuttaa, hiustenlähtöä ei ollut.
Olen 17-vuotias ja mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin 9 vuotta sitten. Lääkityksen kanssa arvot ovat olleet normaalit jo monia vuosia, ja pari päivää sitten lääkäri sanoi että voisin kokeilla jättää lääkityksen pois kuukauden ajaksi ja sitten mennä testeihin. Jos testit on normaalit niin voin jättää lääkkeen pois kokonaan.
Ihmettelin tätä, koska luulin, että kilpirauhasen vajaatoiminta ei parane/lääkettä täytyy syödä koko loppuelämä. Olen nyt ollut muutaman päivän ilman ja mitään merkittäviä oireita ei ole vielä tullut, mutta mietinkin että pitäisikö minun silti jatkaa thyroxinin syömistä vaikka lääkäri toisin sanoisikin. Onko täällä joku pystynyt jättämään lääkityksen kokonaan pois?
Se että arvot ovat viitealueen sisäpuolella ei tarkoita, että nr olisivat ok. Usein juuri epäpätevät terveyskeskuslääkärit tuijottavat vain viitearvoja. Pätevämmät endokrinologian erikooslääkärit ovat sanoneet, että vointi ratkaisee ja että voi olla vajaatoiminta viitearvojen sisäpuolellakin.
En ihan tajua, miksi ap lopetti tyroksiinin, vaikka toinen lääkäri kannusti jatkamaan. Se 'omalääkärisi' ei taida olla ihan oikeassa tuossa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole varaa mennä yksityiselle. Olo huono vaikka lääkitys onkin. Työpaikkalääkäri ei halua tutkia lisää. Käski vaan jatkaa samalla annostuksella. Ap
Eli jatkat. Hyvin yksinkertaista. Mikä on ongelmasi?
Hormoniannoksen muuttaminen aikaansaa hiusten irtoamista jälkijättöisesti. Se käynnistyi jo silloin, kun jostain käsittämättömästä syystä puolitit tyroksiiniannoksesi. Nyt se hiustenlähtö jatkuu monta viikkoa, eikö sille voi mitään.
Ei voi mitään, mutten ymmärrä, miksi aloit edes muuttaa sitä alunperinkään, kun kerran voit hyvin lääkityksen kanssa.
Äidillenikin yleislääkäri sanoi että tyroksiiin voisi lopettaa, kun "arvot ovat hyvät". Äiti on syönyt sitä jo nelisenkymmentä vuotta, ja kuvista näkee ettei hänellä ole koko kilpirauhesta jäljellä kui jotain riekaleita (autoimmuuniversio), joten ei, ei voi lopettaa.
Käyttäjä36402 kirjoitti:
Olen 17-vuotias ja mulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta noin 9 vuotta sitten. Lääkityksen kanssa arvot ovat olleet normaalit jo monia vuosia, ja pari päivää sitten lääkäri sanoi että voisin kokeilla jättää lääkityksen pois kuukauden ajaksi ja sitten mennä testeihin. Jos testit on normaalit niin voin jättää lääkkeen pois kokonaan.
Ihmettelin tätä, koska luulin, että kilpirauhasen vajaatoiminta ei parane/lääkettä täytyy syödä koko loppuelämä. Olen nyt ollut muutaman päivän ilman ja mitään merkittäviä oireita ei ole vielä tullut, mutta mietinkin että pitäisikö minun silti jatkaa thyroxinin syömistä vaikka lääkäri toisin sanoisikin. Onko täällä joku pystynyt jättämään lääkityksen kokonaan pois?
Kannattaisi aloittaa aina oma ketjunsa, jotta näkisi minkälaisesta vaivasta tai asiasta on kyse. Kilpirauhasen vajaatoimintaan kuuluva lääkitys on usein elinikäinen, mutta ei aina. Jos sinulla on Hashimoton tauti eli krooninen tulehdus kilpirauhasessa, on lääkitys elinikäinen, muissa tapauksissa ei välttämättä. Sukulainen ottaa nykyään 1/7 osaa siitä määrästä lääkettä, mitä aiemmin otti. Itselläni on Hashimoto, eli tulen syömään tätä lopun ikääni. Annostuksesi todennäköisesti on ollut varsin pieni, jos se seinään on lopetettu. Laita arvosi tähän, jos sinulla on ne.
Vierailija kirjoitti:
Äidillenikin yleislääkäri sanoi että tyroksiiin voisi lopettaa, kun "arvot ovat hyvät". Äiti on syönyt sitä jo nelisenkymmentä vuotta, ja kuvista näkee ettei hänellä ole koko kilpirauhesta jäljellä kui jotain riekaleita (autoimmuuniversio), joten ei, ei voi lopettaa.
Taitaa olla sama juttu kuin mulla, terveyskeskuslääkärin mukaan arvot oli hyvät ja eikun lääkettä pois. No totta kai ne on hyvät, kun syön sitä perkeleen lääkettä! Esim TSH viitteen alarajalla, koska ei aivolisäke piiskaa kilpirauhasta kun veressä on se lääke. Kaikenlaisia urpoja sitä saanut kohdata lääkäreissä, myös työterveydessä. Tiedän jo että tälle henkilölle en tule uudestaan, kun mistä tahansa muusta syystä on lääkäri varattu, niin tämä aloittaa keskustelun siitä, pitäisikö kilpirauhaslääkitys purkaa. Useimmiten kyseessä nuorehko yleislääkäri. Kumma kyllä ne kaksi endokrinologia joilla käyn (silloin kun tarve), ovat täysin eri mieltä. Mutta ilmeisesti subkliininen vajaatoiminta ei ole tarpeeksi iso ongelma: viimeksi terkkarilääkäri jopa sanoi, että ai, arvoja optimoidaan koska lapsettomuus. Niin, tosiaan, eli muille sitten vaan sellainen hoito, että just ja just kitkuttaa viimeisillä voimillaan viitteiden rajalla. Toki, eihän ihmisten kuulu voida hyvin, elämä ON rankkaa.
Vajaatoiminta voi olla, vaikka arvot on viitevälin sisällä. Etsi osaava lääkäri ja jatka lääkitystä. Peräänkuulutan myös potilaan omaa vastuuta. Jokaisen pitäisi opiskella sairaudestaan edes perusasiat, kuten juurikin nämä viitevälillä olevat kilpirauhasarvot, jotka kuitenkin kertovat vajaatoiminnasta. Tietoa on tarjolla, kun viitsii hakea, lähdekritiikin kanssa pitää toki olla todella tarkkana. Suomessa aika harva perusterveydenhuollon lääkäri osaa hoitaa kilpirauhassairauksia, joten potilaan on itse tiedettävä siitä tarpeeksi, jotta voi pitää puolensa osaamattomia lääkäreitä vastaan. Näinhän sen ei pitäisi olla, mutta näin se nyt vaan on.
Tk;ssa ole nyt 2.5 vuotta käynyt. Jäin eläkkeelle. Thyroxiini resepti on kahdesti uusittu, kertaakaan ei labrakokeita ole otettu. Lääkäri käski lopettaa, kun vähän moitin ettei kokeitakaan ole otettu. Sanoi, mene 4-5 kuukauden kuluttua labraan tai aikaisemmin jos tulee kauheen huono olo. Samaan hengen vetoon totesi, että miksi ei ole kolesterolilääkettä koska arvot oli vähän yli viitteiden. Ei sitten mitata kolesteroliarvoja. "Reilu"mimmi, onko hyvä lääkäri?
Itsellä oli liikatoiminta ja nyt vajaa toiminta. Koko ikäni lääkkeitä syönyt, jumalaton väsymys aina, en edes muista milloin olisin ollut virkeä :( Ja sitten tukan lähtö omaa luokkaansa.
Tuntuu ettei lääkkeillä enää ole edes vaikutusta, vaikka kuuliaisesti niitä olen syönyt.
Ennen kunnon patti kaulassakin kilpirauhasen takia, nyt se on kadonnut tai kuihtunut pois itsestään.
Joten ei syöpää ainakaan siellä päin ole?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 21:01"]
Lääkärin määräyksestä koska arvot viitteissä (en muista arvoja) eikä mulla vajaatoimintaa ole. Tämä tk lääkäri.
Varsinainen puoskari. Mihin se vajaatoiminta siitä olisi kadonnut? Ei mihinkään, tämän ymmärtää ihan maallikokin. Ei Thyroxin ole lääke joka otetaan kuuriluontoisesti vaan se tosiaan on ihan loppuelämän lääkitys jos haluaa pitää vajaatoiminnan kurissa.
Näin useimmilla, mutta ei kaikilla. Itse syön juurikin kuuriluontoisesti, koska säännöllinen lääkitys vetää liikatoiminnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräyksestä koska arvot viitteissä (en muista arvoja) eikä mulla vajaatoimintaa ole. Tämä tk lääkäri.Varsinainen puoskari. Mihin se vajaatoiminta siitä olisi kadonnut? Ei mihinkään, tämän ymmärtää ihan maallikokin. Ei Thyroxin ole lääke joka otetaan kuuriluontoisesti vaan se tosiaan on ihan loppuelämän lääkitys jos haluaa pitää vajaatoiminnan kurissa.
Näin useimmilla, mutta ei kaikilla. Itse syön juurikin kuuriluontoisesti, koska säännöllinen lääkitys vetää liikatoiminnalle.onko sulla lääkärin siunaus tuohon kuureiluun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärin määräyksestä koska arvot viitteissä (en muista arvoja) eikä mulla vajaatoimintaa ole. Tämä tk lääkäri.Varsinainen puoskari. Mihin se vajaatoiminta siitä olisi kadonnut? Ei mihinkään, tämän ymmärtää ihan maallikokin. Ei Thyroxin ole lääke joka otetaan kuuriluontoisesti vaan se tosiaan on ihan loppuelämän lääkitys jos haluaa pitää vajaatoiminnan kurissa.
Näin useimmilla, mutta ei kaikilla. Itse syön juurikin kuuriluontoisesti, koska säännöllinen lääkitys vetää liikatoiminnalle.
onko sulla lääkärin siunaus tuohon kuureiluun?
On. Tai viimeksi lääkäri itse asiassa totesi, ettei anna mulle mitään ohjeistusta, koska kehoni reagoi Thyroksiinin niin oudosti. Olen ollut tavallaan "heitteillä" tämän sairauden kanssa jo yli kymmenen vuotta. Arvaa, montako kertaa on ollut epätoivoinen olo. Käytännössä vienyt jos ei kokonaan niin osittain työkyvyttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko sulla lääkärin siunaus tuohon kuureiluun?
On. Tai viimeksi lääkäri itse asiassa totesi, ettei anna mulle mitään ohjeistusta, koska kehoni reagoi Thyroksiinin niin oudosti. Olen ollut tavallaan "heitteillä" tämän sairauden kanssa jo yli kymmenen vuotta. Arvaa, montako kertaa on ollut epätoivoinen olo. Käytännössä vienyt jos ei kokonaan niin osittain työkyvyttömäksi.
:o
Kyllä mä tunnen ihmisiä jotka on voineet jättää lääkityksen jossain vaiheessa pois. Kuitenkin, OMA OLO on se tärkein mittari, ei ne arvot!