Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mun molemmat isoisoisät oli sodassa.

Vierailija
04.10.2014 |

Toinen soti venäläisiä vastaan ja toinen suomalaisia.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en tiedä isoisästä mitään, toisesta ei tarkkaa tietoakaan (äiti avioton lapsi) ja toinen kuollut jo 10 vuotta ennen syntymääni. Olen siis ollut ukiton aina. Isän veli on ollut 22-vuotiaana kaatunut alikersantti, ja joku mitali meillä oli säilytyksessä ja luulin sitä ansiomitaliksi, mutta vasta viime aikoina tajusin, että sehän oli mummon sururisti, joka oli jäänyt isälle. Se on kadonnut, eli luultavasti annettu jossain vaiheessa isän siskolle. 

Vierailija
22/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minunkin papat <3 molemmat päässeet jo ns. parempaan paikkaan. Äidin isä syntyi -15 ja isänisä -25 (rintamalle 17-vuotiaana). Itse olen 32 v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:51"]Mun molemmat ISOisät olivat sodassa ryssiä vastaan. Molemmat astuivat ajasta iäisyyteen alle 20 vuotta sitten ja muistan heidät hyvin. Kaipaan kumpaakin äärettömän paljon. Vasta nyt vanhempana olen alkanut ymmärtää, miten nuo miehet (ja naiset - sotakoiria ja -hevosia unohtamatta) uhrautuivat meidän kaikkien puolesta. Sitä epäitsekkyyden määrää on vaikea käsittää.

terkuin 4-kymppinen
[/quote]

Mun ISÄ soti jatkosodassa venäläisiä vastaan.

T. 38 v

Vierailija
24/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:56"]

Voiko sanoa  "uhraus", kun ei ollut vaihtoehtoja? Karkulaiset ammuttiin.

[/quote]

Eikö se ollut sitä suurempi uhraus jos ei ollut vaihtoehtoja? Sinne meni nuoruus, aika usealta myös terveys. Isoäitini aina kertoi isoisästä että lapset (isäni ja tämän sisko, isäni syntyi juuri ennen talvisotaa ja sisarensa juuri ennen jatkosodan alkua) eivät koskaan tunteneet sitä miestä, jonka kanssa isoäiti meni naimisiin, niin paljon isoisä muuttui sodassa etulinjassa, vaikka ei edes haavottunut.

Vierailija
25/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, niin minunkin. Molemmat tosin samaa vihollista vastaan.

Vierailija
26/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:45"]

Toinen soti venäläisiä vastaan ja toinen suomalaisia.

[/quote]

Mitä mieltä he olivat toisistaan?

Vierailija
27/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat? Ei isoisoisistä voi sana molemmat.

Vierailija
28/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vau. Niin minunkin

Vierailija
29/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ne 2 muuta teki sodan aikaan?

Vierailija
30/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölhöpää ap. Isoisoisiä on 4 kpl, ei 2. Et voi sanoa molemmat.

Vierailija
31/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat ISOisät olivat sodassa ryssiä vastaan. Molemmat astuivat ajasta iäisyyteen alle 20 vuotta sitten ja muistan heidät hyvin. Kaipaan kumpaakin äärettömän paljon. Vasta nyt vanhempana olen alkanut ymmärtää, miten nuo miehet (ja naiset - sotakoiria ja -hevosia unohtamatta) uhrautuivat meidän kaikkien puolesta. Sitä epäitsekkyyden määrää on vaikea käsittää.

terkuin 4-kymppinen

Vierailija
32/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:51"]

Mun molemmat ISOisät olivat sodassa ryssiä vastaan. Molemmat astuivat ajasta iäisyyteen alle 20 vuotta sitten ja muistan heidät hyvin. Kaipaan kumpaakin äärettömän paljon. Vasta nyt vanhempana olen alkanut ymmärtää, miten nuo miehet (ja naiset - sotakoiria ja -hevosia unohtamatta) uhrautuivat meidän kaikkien puolesta. Sitä epäitsekkyyden määrää on vaikea käsittää.

terkuin 4-kymppinen

[/quote]

Juu sama. En minäkään nuorena ymmärtänyt, miten isosta asiasta oli kysymys ja miten iso uhraus.

Vierailija
33/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat isosisät soti myös, isoisoisistä oli jo yksi kuollut ja ne kolme muuta liian vanhoja.

Vierailija
34/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
35/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun molemmat isoisät soti neuvostoliittolaisia vastaan ja ainakin toinen myös saksalaisia.

Vierailija
36/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla faija oli sodassa ja haavoittui luodeista aika pahasti, mutta ei kuollut, sillä enpäs tässä kirjoittelisi.

Vierailija
37/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 20:56"]

[/quote]

Tämä. Ehkä osalle se maanpuolustus ja itsensä uhraaminen oli kunnia-asia, mutta eipä siitä voinut halutessaan kieltäytyäkään. Saati jotkut sotakoirat ja -hevoset, tuskin paljoa mielipiteitä kysyttiin. 

Vierailija
38/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaarit taisteli ryssää vastaan. He selvisivät sieltä hengissä, tosin haavoittuneina ja kantoivat sodan traumoja syvällä sielussaan.

Vierailija
39/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun isäni soti Neuvostoliittoa vastaan. Isoisäni olivat iihen sotaan liian vanhoja. Mieheni isä taisteli liittoutuneiden joukoissa. Tai oikeastaan olivat virallisesti sodassa suomea vastaan vuoden 1841 jälkeen, mutta ilman yhtään sototointa.

Vierailija
40/45 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryssät pudotti pommin taloon jossa mummo silloin asui, onneksi ei ollut kotona. Vaari sitten ampui tykillä ryssiä.