Miksi alkoholi on demonisoitu, mutta tupakka ei?
Jos vaikka miettii tilannetta, että on yleisesti ihmisten mielestä täysin ok että vanhempi tupakoi, jopa lapsensa läsnäollessa. Joka päivä, monta kertaa. Mutta sitten taas 1-2 lasia viiniä lapsen läsnäollessa vaikka kerran viikossa onkin niin paljon pahempi asia, josta suoraan tuomitaan.
Tupakan savun hengittäminen aiheuttaa takuulla terveysongelmia, kun taas isin tai äidin saunakalja/viinilasillinen ei ketään lasta vahingoita.
Miksi jopa neuvoloissa hyväksytään perheen tupakointi, raskaanaoleviakin vain pyydetään miettimään lopettamista muttei tehdä vastaavia toimenpiteitä kuin äidille joka juo?
Tupakan pitäisi olla vähintään yhtä demonisoitua.
Kommentit (25)
Minusta pitäisi ehdottomasti olla samoja toimenpiteitä odottavalle äidille mikäli hän polttaa, kuin niille jotka juo raskausaikana.
Itse en polta, enkä juo joten luulisin että pystyn tarkkailemaan asiaa "neutraalisti". Kyllä se näyttäisi, että tupakoitsijat luikkivat nurkan taakse tupakoimaan, siinä kun maljoja kilistellään avoimesti ja mielikuvamainokset nuorista menestyjistä pyörii joka paikassa. Kummityttöni kysyi siiderimainoksen nähtyään: "Mitä toi limu on mitä noi juo? Näyttää hauskalta." :( Ja tupakoijat usein tupakalle ikävä kyllä haisee. Niin haisevat juomaritkin.
Onko asia noin kuin ap esittää?
Minun mielestäni nimittäin lasillisen tai parin nauttimista lasten läsnäollessa ei pidetä mitenkään pahana. Esim. alkumalja juhlissa tai viini tai olut ruoan kanssa on täysin ok. Mielestäni todella harva niitä paheksuu.
Sen sijaan tupakointi lasten läsnäollessa on minusta täysin kiellettyä. Näyttää kamalalta se yksikin tupakka. Lähipiiriini ei kuulu yhtään tupakoitsijaa, joten tupakointi pistää silmään negatiivisessa mielessä pahasti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:28"]
Onko asia noin kuin ap esittää?
Minun mielestäni nimittäin lasillisen tai parin nauttimista lasten läsnäollessa ei pidetä mitenkään pahana. Esim. alkumalja juhlissa tai viini tai olut ruoan kanssa on täysin ok. Mielestäni todella harva niitä paheksuu.
Sen sijaan tupakointi lasten läsnäollessa on minusta täysin kiellettyä. Näyttää kamalalta se yksikin tupakka. Lähipiiriini ei kuulu yhtään tupakoitsijaa, joten tupakointi pistää silmään negatiivisessa mielessä pahasti.
[/quote]
No ei varmasti kaikissa piireissä. Olen vaan katsonut läheltä erään sukulaisen touhua, hänelle neuvolantäti sanoi tyyliin "eihän se hyvästä ole, mutta" kun kertoi polttavansa raskaanaollessaan. Toisaalla taas tiedän tapauksen joka mainitsi raskauden aikaisesta saunasiideristä neuvolassa ja sai sossut perään.
Tuossa lähipuistossa myös moni vanhempi polttaa ja keskustelevat siinä keskenään eikä mitään paheksuntaa ole havaittavissa kenenkään osalta.
En itse katso telkkua joten en noista mainoksista tiennyt, hyvä pointti. Nythän ilmeisesti kuitenkin alkoholimainontaa rajoitetaan että eiköhän se pian ole samalla tasolla piilossa.
Yhteiskunnallisesti ei ole niin haitallista. Tupakoija voi htvin käydä töissä eikä tarvitae sairaslomaa ehkä niin paljon kuin alkkis. Sehän tässä on tärkeintä.