Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi alkoholi on demonisoitu, mutta tupakka ei?

Vierailija
04.10.2014 |

Jos vaikka miettii tilannetta, että on yleisesti ihmisten mielestä täysin ok että vanhempi tupakoi, jopa lapsensa läsnäollessa. Joka päivä, monta kertaa. Mutta sitten taas 1-2 lasia viiniä lapsen läsnäollessa vaikka kerran viikossa onkin niin paljon pahempi asia, josta suoraan tuomitaan. 

Tupakan savun hengittäminen aiheuttaa takuulla terveysongelmia, kun taas isin tai äidin saunakalja/viinilasillinen ei ketään lasta vahingoita.

Miksi jopa neuvoloissa hyväksytään perheen tupakointi, raskaanaoleviakin vain pyydetään miettimään lopettamista muttei tehdä vastaavia toimenpiteitä kuin äidille joka juo?

Tupakan pitäisi olla vähintään yhtä demonisoitua.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:32"]

Tuossa lähipuistossa myös moni vanhempi polttaa ja keskustelevat siinä keskenään eikä mitään paheksuntaa ole havaittavissa kenenkään osalta.

[/quote]

Aika erikoista. Meidän lähipuistoissa en ole nähnyt kenenkään polttavan. Varmasti saisi pahaa silmää jos polttaisi siinä lasten keskellä.

Vierailija
2/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:28"]Onko asia noin kuin ap esittää?

Minun mielestäni nimittäin lasillisen tai parin nauttimista lasten läsnäollessa ei pidetä mitenkään pahana. Esim. alkumalja juhlissa tai viini tai olut ruoan kanssa on täysin ok. Mielestäni todella harva niitä paheksuu.

Sen sijaan tupakointi lasten läsnäollessa on minusta täysin kiellettyä. Näyttää kamalalta se yksikin tupakka. Lähipiiriini ei kuulu yhtään tupakoitsijaa, joten tupakointi pistää silmään negatiivisessa mielessä pahasti.
[/quote]

Tästä samaa mieltä. Alkoholin KOHTUUkäyttö ilman humalahakuisuutta on ok, tupakointi täysin junttia ja käsittämätöntä aikuisella ihmisellä ja vielä lapsiperheessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei oikeasti juo ilman humalahakuisuutta. Ei ole mitään järkeä juoda vastenmielisen makuista nestettä, ilman että se johtaa hyvänolontunteeseen.

Vierailija
4/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 08:31"]Kukaan ei oikeasti juo ilman humalahakuisuutta. Ei ole mitään järkeä juoda vastenmielisen makuista nestettä, ilman että se johtaa hyvänolontunteeseen.
[/quote]

No minusta ainakin viinissä on mukava hapokkuus joka toimii hyvin vastapainona joillekin ruuille. Alkoholittomiin drinkkeihin on vaikea saada imelyydelle vastapainoa. Mitään viinaa en kyllä juokaan, ja alkoholia muutenkaan en kyllä paljoa, kun yritän keventää ruokavaliota.

Vierailija
5/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kYllä demonisoinut tupakanpoltn, sehän on lapsen ja vanhemman terveydelle hirvee taakka.

Vierailija
6/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lasillinen alkomaholia on aivoille ja sydämmelle hyväksi +60 vuotaille. 

Vierailija
7/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2014 klo 08:36"]

Mä olen kYllä demonisoinut tupakanpoltn, sehän on lapsen ja vanhemman terveydelle hirvee taakka.

[/quote]

Minä olen tehnyt saman ja lisänyt listaan myös mcdonaldsin (joiden syönti aiheutta taakkaa eli läskiä) ja vastaavat ruokapaikat.

Vierailija
8/25 |
05.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:13"]

Lisäksi vaikka polttaa parvekkeella, tulee vaatteissa ja hengityksessä niitä haitallisia asioita tupakan polton jälkeen.

[/quote]

Makkaran krillailustakin tulee ja savusaunasta. Erityisesti kaupungin autosaasteet jäävät myös vaatteisiin hiuksiin ja ihoon. Sieltä ne kulkeutuvat sitten yskivälle vauvalle.

Vierailija
9/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olen tupakointia vastaan, on se sentään pienempi paha kuin yletön alkoholin käyttö.

Vierailija
10/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:04"]

Vaikka olen tupakointia vastaan, on se sentään pienempi paha kuin yletön alkoholin käyttö.

[/quote]

Nojoo, en tarkoittanutkaan mitään yletöntä alkoholin käyttöä. 

Vertasin tupakoijaa ja alkoholin kohtuukäyttäjää.

Vierailija
11/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihminen olleessaan alkoholin vaikutuksen alainen, muuttuu käytökseltään. Monet täysin päinvastaisiksi luonteiksi kuin selvänä ollessaan. 

Vierailija
12/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:05"]

Koska ihminen olleessaan alkoholin vaikutuksen alainen, muuttuu käytökseltään. Monet täysin päinvastaisiksi luonteiksi kuin selvänä ollessaan. 

[/quote]

Annoksesta-kahdesta? Entä sitten niksoista kärsivä tupakoitsija? Tupakka myös aiheuttaa ärtyneisyyttä, niiden terveyshaittojen lisäksi.

Vierailija
13/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tavallaan sekin, kun ikäraja on noussut, myyntipaikoissa eivät ole esillä, pyritään pääsemään kokonaan eroon koko tuotteesta joidenkin vuosien aikana.

Vierailija
14/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin? Alkoholia saa jopa mainostaa julkisesti, tupakkaa ei.

Vierailija
15/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä molemmat on mun mielestä aika demonisoituja, etenkin kun puhutaan perheistä ja vanhemmista.

Mutta se suurin ero on varmaankin juuri tuo, että tupakkaa "nauttinut" ihminen pystyy hoitamaan asiansa ja lastensa asiat ihan normaalisti, mutta alkoholia nauttinut ei. Siis jos ottaa enemmän kuin sen yhden lasin, mikä juurikin on se ongelma etenkin Suomess. Moralisoidaanko neuvoloissa oikeesti yhden lasin juomista silloin tällöin? 

Vierailija
16/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa tupakoitsijoista ei kyllä tupakoi lasten läsnäollessa kuin ehkä ulkona. Yleensä röökit vedetään parvekkeella.
Sinänsä tästä on turha tehdä verrattavaa asiaa, koska niissä perheissä missä tupakoidaan lasten läsnäollessa melko varmasti ollaan myös alkoholin ongelmakäyttäjiä.

Vierailija
17/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2014 klo 19:10"]

Valtaosa tupakoitsijoista ei kyllä tupakoi lasten läsnäollessa kuin ehkä ulkona. Yleensä röökit vedetään parvekkeella. Sinänsä tästä on turha tehdä verrattavaa asiaa, koska niissä perheissä missä tupakoidaan lasten läsnäollessa melko varmasti ollaan myös alkoholin ongelmakäyttäjiä.

[/quote]

Kyllä tuota paljon lastenpuistoissa näkee silti, että joku vetää röökiä lapsen vieressä. 

Lisäksi vaikka polttaa parvekkeella, tulee vaatteissa ja hengityksessä niitä haitallisia asioita tupakan polton jälkeen.

Vierailija
18/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa tupakoitsijoista ei kyllä tupakoi lasten läsnäollessa kuin ehkä ulkona. Yleensä röökit vedetään parvekkeella. Sinänsä tästä on turha tehdä verrattavaa asiaa, koska niissä perheissä missä tupakoidaan lasten läsnäollessa melko varmasti ollaan myös alkoholin ongelmakäyttäjiä.

[/quote]Joo ja sitten se tupakansavu ja löyhkä tulee meidän ikkunoista sisään. Parveketta ei voi käyttää, ikkunat oltava kiinni ja silti haisee. 

Vierailija
19/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tässä sama juttu kuin hometaloissa asuvilla, että he eivät huomaa löyhkäävä sä hirveälle. Se haju muuten tarttuu lapsiinkin. Itse olen kokenut ja kärsinyt.

Vierailija
20/25 |
04.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Paitsi, että sähkötupakoita saa vetää välitunnilla koulun pihallakin. Niitä makuhaikuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yksi