Omenapiirakkaresepti
Kerro joku hyvä ohje?
Mietin teenkö piirakan ns kakkutaikinaan vai muropohjaan?
Jos saisi uusia ideoita!
Kommentit (21)
Satu Koiviston omenapiirakka jonka taikinaan tulee myös mantelijauhoa!
Osta Pirkan omenapiirakka, pakaste. Laita se uuniin. Nauti.
Tai osta se, nauti ja matki sitten ja tee alusta samanlainen.
Munapohja, eli vatkaat munat ja sokerin ensin ja sitten rasvaa ja jauhoja (ja joissain ohjeissa myös maitoa, mutta ei ole kaikissa pakollinen, jos on ns. "kakkutaikina"). Korvaa osa jauhoista mantelijauholla. Omenat viipaleina, päälle kanelia ja sokeria ja tarjoat vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Maisemakahvilan raparperipiirakan ohje mutta raparperin tilalle omenaa. Niin hyvää.
Koitan tätä, kiitos 😊👍
Seuraavaksi voin koittaa toisen vastaajan ohjetta. Mantelijauhoa onkin kaapissa mutta nyt en yhden vieraan takia voi sitä käyttää.
T: ap
Tuo maisemapiiras on tosi tuhti, joten ei kannattaa tehdä pienempi annos ellei syöjiä ole yli 10. Tai voihan tietysti pakastaa, jos se on vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Tuo maisemapiiras on tosi tuhti, joten ei kannattaa tehdä pienempi annos ellei syöjiä ole yli 10. Tai voihan tietysti pakastaa, jos se on vaihtoehto.
Kestää hyvin pakastamista!
Tämä maisemakahvilan ohje sopii raparperille, omenalle, marjoille (esim. puolukkapiirakkana voisi olla toimiva).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kestää hyvin pakastamista!
Tämä maisemakahvilan ohje sopii raparperille, omenalle, marjoille (esim. puolukkapiirakkana voisi olla toimiva).
Okei , hyvä tietää. Mietitytti siksi, kun siinä on niin valtava rasvan määrä.
Kaikissa omena- ja raparperi- tai marjapiirakkaresepteissä on tuo ällöttävä rasvainen murukerros päällä. Inhoan sitä, ja olen etsinyt reseptiä, jossa on pehmeä taikina jonne marjat/omenaviipaleet uppoaa osin. Kiiltävä sileä pinta uunissa käynnin jälkeen, ei mitään rasvaista murua pinnalla. Jos joku tietää sellaisen reseptin, niin kiitos jos linkkaat! Taikinassa on toki rasvaa esim. kermaviilin muodossa, mutta se on ihanan pehmeä ja ilmava, ei rapea tai murupiirakkamainen.
Vierailija kirjoitti:
Kaikissa omena- ja raparperi- tai marjapiirakkaresepteissä on tuo ällöttävä rasvainen murukerros päällä. Inhoan sitä, ja olen etsinyt reseptiä, jossa on pehmeä taikina jonne marjat/omenaviipaleet uppoaa osin. Kiiltävä sileä pinta uunissa käynnin jälkeen, ei mitään rasvaista murua pinnalla. Jos joku tietää sellaisen reseptin, niin kiitos jos linkkaat! Taikinassa on toki rasvaa esim. kermaviilin muodossa, mutta se on ihanan pehmeä ja ilmava, ei rapea tai murupiirakkamainen.
Tsekkaa tuo omenakeikauskakku viestistä 7, kelpaisiko se? Vaikkakaan siis ei ole sellainen perinteinen omenapiirakka, johon omenat tulee päälle.
Tässäkään ei ole muruseosta:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/omenapiirakka-sadun-y…
Entä nämä ohjeet:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/nyt-leivotaan-omenapiirakka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsekkaa tuo omenakeikauskakku viestistä 7, kelpaisiko se? Vaikkakaan siis ei ole sellainen perinteinen omenapiirakka, johon omenat tulee päälle.
Tässäkään ei ole muruseosta:
https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/omenapiirakka-sadun-y…
Entä nämä ohjeet:
https://www.meillakotona.fi/artikkelit/nyt-leivotaan-omenapiirakka
Hei, kiitos kovasti! Tsekkaan nuo ja valitsen kokeiluun!
Vierailija kirjoitti:
Maisemakahvilan raparperipiirakan ohje mutta raparperin tilalle omenaa. Niin hyvää.
Maisemakahvilan raparperipiirakka ohjetta voi soveltaa, että korvaa rapanperin omenalohkoilla , tai sitten mustikoilla.
Kaikkia kolmea eri täytettä oon kokeillut ja aina super super herkkua ! Siis liian hyvää , söin itteni kippeeksi 🥳
Vierailija kirjoitti:
Ei reseptiä tarvitse noudattaa.. 😃
Jätä muru vain päältä pois, helppoa!
Itse jätän murun usein pois, kun haluan vähän "raikkaamman" piirakan 🙂
Maisemakahvilan *mikätahansa*piirakka
Niin hyvää! Täytteeksi raparperin tilalle sopii vaikka ja mitä. Variointitavat ovat rajattomat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei reseptiä tarvitse noudattaa.. 😃
Jätä muru vain päältä pois, helppoa!
Itse jätän murun usein pois, kun haluan vähän "raikkaamman" piirakan 🙂
Mutta kun se pohjataikinan koostumuskin on väärä, ei tarpeeksi ilmava ja pehmeä eikä pinnalta sileä.
Mummo Ankan omenapiirakka. Otin sellaisen reseptin talteen Apu-lehdestä joskus yli 20 vuotta sitten. Resepti on nyt hukassa, mutta googlettamalla löytyy vastaavanlaisia reseptejä.
Ei tule murutaikinaa tuohon.
Vierailija kirjoitti:
Mummo Ankan omenapiirakka. Otin sellaisen reseptin talteen Apu-lehdestä joskus yli 20 vuotta sitten. Resepti on nyt hukassa, mutta googlettamalla löytyy vastaavanlaisia reseptejä.
Ei tule murutaikinaa tuohon.
https://epatrendikasruokablogi.blogspot.com/2019/10/mummo-ankan-omenapi…
Mä tein eilen tällä
https://www.k-ruoka.fi/reseptit/omenapiirakka
Oli hyvin lähellä sitä reseptiä, jolla äitini ja mummoni opettivat mulle omenapiirakan teon kun olin lapsonen. Tosin heidän reseptissään kaikki mitattiin kahvikupilla
Tämä on meidän perheen herkkupiirakka
100 g voita
2dl sokeria
1dl kaurahiutaleita
2dl vehnäjauhoja
1tl leivinjauhetta
Paistetaan 10 min
Päälle omenaviipaleita
75g voita
1dl sokeria
2rkl vehnäjauhoja
3dl kermamaitoa
Tee näistä valkokastikkeen tapainen kastike ja laita omenoiden päälle ja vielä uuniin n. puoleksi tunniksi.
Ei sovi laihduttajille mutta on todella hyvää