Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omenapiirakkaresepti

Vierailija
31.08.2021 |

Kerro joku hyvä ohje?
Mietin teenkö piirakan ns kakkutaikinaan vai muropohjaan?
Jos saisi uusia ideoita!

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisemakahvilan raparperipiirakan ohje mutta raparperin tilalle omenaa. Niin hyvää.

Vierailija
2/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Satu Koiviston omenapiirakka jonka taikinaan tulee myös mantelijauhoa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta Pirkan omenapiirakka, pakaste. Laita se uuniin. Nauti.

Tai osta se, nauti ja matki sitten ja tee alusta samanlainen.

Vierailija
4/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munapohja, eli vatkaat munat ja sokerin ensin ja sitten rasvaa ja jauhoja (ja joissain ohjeissa myös maitoa, mutta ei ole kaikissa pakollinen, jos on ns. "kakkutaikina"). Korvaa osa jauhoista mantelijauholla. Omenat viipaleina, päälle kanelia ja sokeria ja tarjoat vaniljakastikkeen tai -jäätelön kanssa.

Vierailija
5/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisemakahvilan raparperipiirakan ohje mutta raparperin tilalle omenaa. Niin hyvää.

Koitan tätä, kiitos 😊👍

Seuraavaksi voin koittaa toisen vastaajan ohjetta. Mantelijauhoa onkin kaapissa mutta nyt en yhden vieraan takia voi sitä käyttää.

T: ap

Vierailija
6/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maisemapiiras on tosi tuhti, joten ei kannattaa tehdä pienempi annos ellei syöjiä ole yli 10. Tai voihan tietysti pakastaa, jos se on vaihtoehto.

Vierailija
8/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo maisemapiiras on tosi tuhti, joten ei kannattaa tehdä pienempi annos ellei syöjiä ole yli 10. Tai voihan tietysti pakastaa, jos se on vaihtoehto.

Kestää hyvin pakastamista!

Tämä maisemakahvilan ohje sopii raparperille, omenalle, marjoille (esim. puolukkapiirakkana voisi olla toimiva).

Vierailija
9/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kestää hyvin pakastamista!

Tämä maisemakahvilan ohje sopii raparperille, omenalle, marjoille (esim. puolukkapiirakkana voisi olla toimiva).

Okei , hyvä tietää. Mietitytti siksi, kun siinä on niin valtava rasvan määrä.

Vierailija
10/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikissa omena- ja raparperi- tai marjapiirakkaresepteissä on tuo ällöttävä rasvainen murukerros päällä. Inhoan sitä, ja olen etsinyt reseptiä, jossa on pehmeä taikina jonne marjat/omenaviipaleet uppoaa osin. Kiiltävä sileä pinta uunissa käynnin jälkeen, ei mitään rasvaista murua pinnalla. Jos joku tietää sellaisen reseptin, niin kiitos jos linkkaat! Taikinassa on toki rasvaa esim. kermaviilin muodossa, mutta se on ihanan pehmeä ja ilmava, ei rapea tai murupiirakkamainen.

Vierailija
11/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikissa omena- ja raparperi- tai marjapiirakkaresepteissä on tuo ällöttävä rasvainen murukerros päällä. Inhoan sitä, ja olen etsinyt reseptiä, jossa on pehmeä taikina jonne marjat/omenaviipaleet uppoaa osin. Kiiltävä sileä pinta uunissa käynnin jälkeen, ei mitään rasvaista murua pinnalla. Jos joku tietää sellaisen reseptin, niin kiitos jos linkkaat! Taikinassa on toki rasvaa esim. kermaviilin muodossa, mutta se on ihanan pehmeä ja ilmava, ei rapea tai murupiirakkamainen.

Tsekkaa tuo omenakeikauskakku viestistä 7, kelpaisiko se? Vaikkakaan siis ei ole sellainen perinteinen omenapiirakka, johon omenat tulee päälle.

Tässäkään ei ole muruseosta:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/omenapiirakka-sadun-y…

Entä nämä ohjeet:

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/nyt-leivotaan-omenapiirakka

Vierailija
12/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsekkaa tuo omenakeikauskakku viestistä 7, kelpaisiko se? Vaikkakaan siis ei ole sellainen perinteinen omenapiirakka, johon omenat tulee päälle.

Tässäkään ei ole muruseosta:

https://www.mtvuutiset.fi/makuja/reseptit/resepti/omenapiirakka-sadun-y…

Entä nämä ohjeet:

https://www.meillakotona.fi/artikkelit/nyt-leivotaan-omenapiirakka

Hei, kiitos kovasti! Tsekkaan nuo ja valitsen kokeiluun!

Vierailija
13/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maisemakahvilan raparperipiirakka ohjetta voi soveltaa, että korvaa rapanperin omenalohkoilla , tai sitten mustikoilla.

Kaikkia kolmea eri täytettä oon kokeillut ja aina super super herkkua ! Siis liian hyvää , söin itteni kippeeksi 🥳

Vierailija
14/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei reseptiä tarvitse noudattaa.. 😃

Jätä muru vain päältä pois, helppoa!

Itse jätän murun usein pois, kun haluan vähän "raikkaamman" piirakan 🙂

Vierailija
15/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisemakahvilan *mikätahansa*piirakka

Niin hyvää! Täytteeksi raparperin tilalle sopii vaikka ja mitä. Variointitavat ovat rajattomat!

Vierailija
16/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei reseptiä tarvitse noudattaa.. 😃

Jätä muru vain päältä pois, helppoa!

Itse jätän murun usein pois, kun haluan vähän "raikkaamman" piirakan 🙂

Mutta kun se pohjataikinan koostumuskin on väärä, ei tarpeeksi ilmava ja pehmeä eikä pinnalta sileä.

Vierailija
17/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo Ankan omenapiirakka. Otin sellaisen reseptin talteen Apu-lehdestä joskus yli 20 vuotta sitten. Resepti on nyt hukassa, mutta googlettamalla löytyy vastaavanlaisia reseptejä.

Ei tule murutaikinaa tuohon.

Vierailija
18/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo Ankan omenapiirakka. Otin sellaisen reseptin talteen Apu-lehdestä joskus yli 20 vuotta sitten. Resepti on nyt hukassa, mutta googlettamalla löytyy vastaavanlaisia reseptejä.

Ei tule murutaikinaa tuohon.

https://epatrendikasruokablogi.blogspot.com/2019/10/mummo-ankan-omenapi…

Vierailija
19/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein eilen tällä 

https://www.k-ruoka.fi/reseptit/omenapiirakka

Oli hyvin lähellä sitä reseptiä, jolla äitini ja mummoni opettivat mulle omenapiirakan teon kun olin lapsonen.  Tosin heidän reseptissään kaikki mitattiin kahvikupilla 

Vierailija
20/21 |
31.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on meidän perheen herkkupiirakka

100 g voita

2dl sokeria

1dl kaurahiutaleita

2dl vehnäjauhoja

1tl leivinjauhetta

Paistetaan 10 min

Päälle omenaviipaleita

75g voita

1dl sokeria

2rkl vehnäjauhoja

3dl kermamaitoa

Tee näistä valkokastikkeen tapainen kastike ja laita omenoiden päälle ja vielä uuniin n. puoleksi tunniksi.

Ei sovi laihduttajille mutta on todella hyvää