Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Harjoittelijan "kyykyttäminen"

Vierailija
03.10.2014 |

Minäkin olen joskus ollut "vain harjoittelija." Ikää on tullut ja työkokemusta (olen 35) on kertynyt jo jonkin verran. 17-vuotiaana menin ensimmäisen kerran työharjoitteluun ja tietenkin mulle annettiin ne kuuluisat hanttihommat. Sama toistui myöhemmin kun olin valmistunut ja pääsin töihin.

Joten mua ihan oikeasti vituttaa joidenkin suhtautuminen harjoittelijoihin. Heillä voidaan teettää kaikki mahdolliset raskaat ja paskamaiset hommat! Eivät he ole mitää orjia. Minulla on nyt näitä harjoittelijoita töissä ja perehdytän jokaisen kunnolla työhön. Neuvon ja annan ohjeita asiallisesti ja ystävällisesti.

Miksi niin monessa työpaikassa ollaan "untuvikkoja" kohtaan vittumaisia? Tätä en ymmärrä ikinä. Tämä pätee varsinkin naisvaltaisilla työpaikoilla. Vaikka et sanoisi koskaan pahaa sanaa, niin silti joudut jonkun kynsiin.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoin. Olen aloittanut nuorena työelämän ja koin sen, että sain kaikki paskahommat ja vittuilut päälle. Osa akoista oli todella ilkeitä. Valmistuttuani sama homma. Nuori hoitaja sai tehdä kaikki paskahommat, kun muut istui kahvilla.

Sen olen huomannut, että osa huonon kohtelun saaneista kostaa sen uusille työntekijöille ja jatkavat tätä samaa kiusaamista. Itse päätin nuorena, että jokaisen opiskelijan ja sijaisen ja uuden vakituisen otan hyvin vastaan ja opetan töihin kunnolla ja pidän huolen, että hän tykkää tulla töihin. Kenellekään en halua sitä ivailua ja vittuilua, mitä itse sain 18 vuotiaana harjoittelijana kohdata. 

Vierailija
2/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi hitto, tuli mieleen kun eksäni kerran kovaan ääneen lesosi kyykyttäneensä työpaikkansa harjoittelijaa oikein urakalla. Miten paskamainen kyykyttäminen on joidenkin mielestä vielä mahtailun aihe? Hyi olkoon.

Mutta allekirjoitan kyllä täysin tuon että harjoittelija on käytännössä muiden orja. Pahimmillaan harjoittelija on vain ilmaista työvoimaa joka saattaa tehdä kaksinverroin enemmän töitä kuin vakityöläinen. Näin itse olen harjoitteluissani huomannut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, muistan itsekin joutuneeni harjoittelijana tekemään jotain turhaa kaapinsiivousta ja muita hanttihommia (toisaalta vastapainoksi on ollut todella positiivisiakin harjoittelukokemuksia). Nykyään kun saan vastuulleni harjoittelijoita, annan heille ne mielenkiintoiset "oikeat" työt ja teen itse hanttihommat ja siivoilut.

Vierailija
4/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä "paskahommat" on jotain vähemmän tuottavaa työtä, joten on fiksuinta että pienipalkkaisin henkilö tekee ne. Asenteessa on kyllä korjattavaa jos luulee heti pääsevänsä harjoittelijana sähläämään monimutkaiset työt, kyllä se on parempi aloittaa helpommista työtehtävistä.

Vierailija
5/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:38"]

Hyi hitto, tuli mieleen kun eksäni kerran kovaan ääneen lesosi kyykyttäneensä työpaikkansa harjoittelijaa oikein urakalla. Miten paskamainen kyykyttäminen on joidenkin mielestä vielä mahtailun aihe? Hyi olkoon.

[/quote]

Toisaalta sekin kyykyttäjä palkittiin käytöksestään parisuhteella. Kyykytetyllä ei välttämättä ollut ketään.

Vierailija
6/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:39"]

Yleensä "paskahommat" on jotain vähemmän tuottavaa työtä, joten on fiksuinta että pienipalkkaisin henkilö tekee ne. Asenteessa on kyllä korjattavaa jos luulee heti pääsevänsä harjoittelijana sähläämään monimutkaiset työt, kyllä se on parempi aloittaa helpommista työtehtävistä.

[/quote]

Ai, että muu henkilökunta lähtee syömään ja kahville ja harjoittelijalle iskee sactiv-pullon (jälkeen päin selvisi, että sillä ei olisi edes saanut pestä ilman suusuojaa) käteen ja tiuskaisee, että pese nyt täällä portatiivit ja pissapullot, kun me ollaan kahvilla. 

Tai kun oli potilas, jonka maha ei toiminut ja peräsuoli piti tuseerata. Muuhun hoitotoimenpiteeseen ei harjoittelija saanut koskea, mutta sitä peräsuolta pantiin kolme kertaa viikossa kaivelemaan, kun "hyi yök, se on niin inhottavaa hommaa"

Tässä vain pari esimerkkiä

Vierailija
7/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs Suomen arvostetuin ravintola kohtelee harjottelijoita/työssäoppijoita kuin paskaa. Myönsivät sen itsekin, koska heitä itseään kohdeltiin harjotteluaikana kuin paskaa, niin pistävät vahingon kiertämään.

Vierailija
8/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöopiskelijalle tuttu tunne-.- Taas olen työharjoittelussa, jossa minun ei anneta oppia mitään. Minua kyykytetään, joudun tekemään kaikki ns.paskahommat ja en kuulemma edes saisi raportin aikana istua kansliassa kuuntelemassa minkälaisia potilaita osastolla on. Tämänhetkinen harjoittelu on ollut pahin tuon kyykyttelyn suhteen, mutta kyllä siihen on törmännyt jokaisella harjoittelujaksolla enemmän tai vähemmän.:(

Vierailija
9/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

harjoittelija tulee töihin jotta oppii uutta alastaan ja tulevista töistä. nämä kyykytyshommat ei sitä edistä. eiköhän ne kahvinkeitto ja siivoushommat onnistu ilman parin kuukauden harjoitteluakin.

Vierailija
10/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:50"]

Kätilöopiskelijalle tuttu tunne-.- Taas olen työharjoittelussa, jossa minun ei anneta oppia mitään. Minua kyykytetään, joudun tekemään kaikki ns.paskahommat ja en kuulemma edes saisi raportin aikana istua kansliassa kuuntelemassa minkälaisia potilaita osastolla on. Tämänhetkinen harjoittelu on ollut pahin tuon kyykyttelyn suhteen, mutta kyllä siihen on törmännyt jokaisella harjoittelujaksolla enemmän tai vähemmän.:(

[/quote]

Ja sitte ihmetellään, ku ei ne valmistuneet osaa mitään...

t. toinen kyllästynyt kätilöopiskelija

Vierailija
11/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana, kun tulee opiskelijoita ja harjoittelijoita. Pääsee vähän helpommalla, kun voi heille antaa vähäpätöisemmät hommat ja pääsee itse helpommalla työpäivän. Tupakallekin kerkiää joskus, kun on näitä ylimääräisiä käsiä tekemässä niitä pikkutöitä, jotka ei ole niin tärkeitä. Helpottaa kummasti omaa jaksamista

Vierailija
12/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse en enää jaksais opastaa yhtään harjoittelijaa. ymmärrän että on tärkeää oppia taitoja, mutta kun ei ole annettu ylimääräistä aikaa eikä toistuvista työhönopasamisesta saa korvausta, saati kiitosta.

Vierailija
13/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aikuisiällä lähtenyt opiskelemaan hoitajaksi, ja en vaan oikein ymmärrä miten näissä isojen talojen naisvaltaisissa työyhteisöissä pitäisi käyttäytyä. Näistä pitäisi olla oikein oma kurssinsa, että tietäisi miten näiden naisten kansssa oikein pärjää! Siis aivan tahallista vittuilua ja kyykyttämistä. Luulin aluksi että vika on minussa, mut ei, samanlaisia ollaan kaikille harjoittelijoille. Ei entisellä alallani olisi tullut kuuloonkaan, että tulevaa kollegaa kiusataan ja katsotaan mihin pisteeseen asti saa mennä ennen kuin toinen menettää itsehillintänsä, siinä olisi mennyt oma maine samalla. On hirveän vaikea arvostaa tulevia työtovereita (ajatuskin näitten kanssa työskentelystä kammottaa) kun on ihan ensimmäisenä nähnyt sen ihmisen paskamaisen puolen. Mua alkaa nykyään yhä useammin kaduttaa alanvaihto. Ainoa huonompi vaihtoehto kuin olla töissä tällaisten kanssa olisi olla näiden hoidettavana joku päivä. Mietin millaisia he ovat olleet uransa alussa ja miksi tulleet tällaisiksi - ja tuleeko minusta myös joku päivä samanlainen väistämättä?

Vierailija
14/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyykytys ja vittuilu on varsin tavallista naisvaltaisella hoitoalalla. Onneksi tajusin ajoissa vaihtaa alaa. 

Vierailija
15/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomannut ihan samaa kyykytystä eri harjoittelupaikoissa. Välillä tuli tunne, että pitäisi antaa jonkun ammattiauttajan numero joillekin työntekijöille käteen, sellaista käytöstä välillä. Aika monet ihmiset tuntuvat voivan huonosti työpaikoillaan. Ikävää, että sitä omaa pahaoloa puretaan harjoittelijoihin. Toki poikkeuksiakin on.

Vierailija
16/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootteko kaikki hoitoalalla? Mulla on ihan kivat kokemukset harjoittelusta, on ollut mielekkäitä hommia ja kaikki työkaverit kivoja. Tarjosivat jopa kakun harjoittelujakson päätteeksi ja pidettiin pitkä kahvitauko koko tiimi. Näin siis teknillisellä alalla isossa yksityisessä firmassa.

Vierailija
17/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

S

Vierailija
18/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kans aikuisiällä lähteny opiskelemaan hoitoalaa. Nyt on takana kaks harjoittelujaksoa ja pian alkaa kolmas ja oon ihan kypsyny näihin naisvaltaisiin työpaikkoihin. Mielessä on käynyt monta kertaa, että heitän hanskat tiskiin.

Molemmissa harjoitteluissa ei tietenkään kaikki ollu paskamaisia mua kohtaan, mutta suurin osa akoista näytti suoraan sanottuna nauttivan siitä kun saa kerrankin käyttää sitä vähäistä valtaansa.

Edellisellä kerralla yhtäaikaa mun kans oli harjoittelemassa lähäriopiskelija, jota nämä muutamat keski-ikäiset akat kurmottivat oikein kunnolla. Tyttöparka oli monet kerrat itku kurkussa eikä sen opettajakaan oikein sen kohtelulle saanut stoppia. Akat naureskeli kahvitauolla kuinka sille tytölle vois antaa mahdollisimman huonon arvosanan.

Vierailija
19/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuota harjoittelua olekkaan muissa kuin matala palkkaisissa paskaduuneissa joissa tienaa alle viis tonnia kuussa. Ja noissa parin kolmen tonnin kuukausipalkkaisissa töissä nyt voi odottaa mitä vaan kun on paljasjalkaisten tavisten ja rividuunareiden kanssa tekemisissä jossain perushommissa.

Vierailija
20/27 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhat kurpat pelkäävät nuoria harjoittelijoita/opiskelijoita,koska nuorilla on viimeisin tietotaito alalta, vanhat työntekijät pelkäävät nuorten vievän heidän työnsä. Mikä on totta, koska vanhat työntekijät ovat kaavoihin kangistuneita ja heille on todella vaikeata muuttaa opittuja kangistuneita toimintatapoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän