Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ruokia 1,5-vuotiaalle

Vierailija
03.10.2014 |

Mitä ruokkia teette 1,5-vuotiaalle ja kuinka usein lapsenne syö?

Mielikuvitus alkaa loppumaan ruokien suhteen, tuntuu että meillä syödään aina ihan samaa ja haluaisin, että lapsi oppisi syömään monia eri makuisia ruokia. Aamupalana ja iltapalana on kaurapuuroa, kerran päivässä välipalana viiliä/marja- tai hedelmärahkaa, kaksi lämmintä ateriaa, toinen kasviskeitto/munakas ja toinen makaroonilaatikkoa/lohi&muusi/kana&riisi/peruna&jauhelihakastike + pieni pala kurkkua tai tomaatti. Juomana on aina maitoa ja usein saa myös juustopalan. Voileipää ei vielä osaa kunnolla syödä eli kinkku- ja juustoviipale katoaa, mutta leipä jää. Salaattia ei myöskään osaa syödä eli vähän järsii vaan salaatinlehteä.

Mitä muuta keksisi? Kyllästyttää aina tehdä samoja ruokia.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavallisia kotiruokia...

Vierailija
2/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä te itse syötte?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miten niihin saisi vaihtelua? Nyt tulee joka viikko kierätettyä samoja ruokia.

Vierailija
4/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:10"]Ihan tavallisia kotiruokia...
[/quote]
"Kotiruoka", mikä sen resepti mahtaa olla...

Vierailija
5/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattiletut :) tavallinen lettutaikina, johon pussi (sulatettua) pakastepinaattia.

Vierailija
6/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riisin sijasta voi laittaa kvinoaa, Go Greenillä on, se on helppo laittaa, huuhdellaan ja keitetään n.15min.

Vierailija
7/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhelihakeitto, kalakeitto, kanakeitto jne. Pastaa kana-/kala-/katkarapu-/jauhelihakastikkeella, lasagnea/lasagnettea tai lihapullia. Lohen sijaan kuhaa, siikaa, silakkaa, ahventa jne. Erilaisia kanaruokia kastiketta, pihviä, filettä, koipea. Sitten lämpimiä kasviksia porkkana, lanttu, punajuuri, kukkakaali, parsa, parsakaali, kesäkurpitsa. Onhan vaihtoehtoja vaikka kuinka.

Vierailija
8/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs hedelmät? Nektariini, persikka, päärynä, banaani, vesimeloni, nyt on kotimaisia omppuja ja kohta luumuja. Olen pilkkonit pieniksi paloiksi ja lapsi syönyt käsin tuon ikäisenä.

Vierailija
9/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saman ikäinen syö ihan kaikkea mitä mekin, herkkua on pastaruuat, lasagne, makaronilaatikko, avokadopasta, bolognesepasta jne. Keitot menee myös hyvin, kala-, kana-, liha-, nakki- tai hernesellaiset esimerkiksi. Kiusaukset on helppoja ja kelpaavat hyvin. Lisukkeena vihersalaattia, pakastejuurekset valmistuvat nopeasti ja erityisesti pikkuporkkanat on meillä herkkua. Silloin tällöin herkutellaan itsetehdyillä hampurilaisilla, pizzalla tai tortilloilla. Lapsi syö kaikkea wokeista lihapulliin ja sushiin, kasviksia ehkä suhteessa enemmän kuin me aikuiset.

Vierailija
10/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap itse syö? Mitä söit ennen lasta? Tuonikäinen syö ihan samaa ruokaa kuin perheen aikuisetkin :)

Vierailija
11/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et aikaisemmin laittanut ruokaa, niin opettele nyt resepti kerrallaan. Netistä löytyy vaikka kuinka paljon! Myös monista lehdistä saa vinkkejä, vaikka sitten kaupan omista mainoslehdistä, Pirkka-lehti jne.

Vierailija
12/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syö 1 v 2kk ihan samoja ruokia kuin me itsekin. Suolaa pyrin välttämään ja lisään vasta omalle lautaselle, jos mahdollista. Jos joskus on jotain mitä ei voi antaa lapselle (esim. heseateria tms.) niin annan lapselle pilttiä. Tuoreita kasviksia menee huonosti, huolii jos annan suoraan käteen paloja maisteltavaksi samalla kun teen salaattia, mutta lautaselta ei salaattia syö. Kasvikset menee parhaiten kun valmistaa ruoan niin että kavikset ovat seassa kypsennettyinä. Hedelmiä syö tuoreena.

Vierailija
13/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähentäisin puuron määrää, eihän kukaan jaksa syödä 14 kertaa viikossa samaa. Aamulla vaikka Talk-muruja ja napostelulautanen jossa esim. hedelmiä, marjoja ja juustoa. Smoothie on myös vakioaamupala meillä, siihen saa piilotettua kivasti paljon vihreää :) illalla sitten sitä puuroa.

meillä lapsi tykkäsi tuossa iässä ainakin kuskusista ja falafelista sekä bataattisosekeitosta (päälle lusikallinen raejuustoa).

Vierailija
14/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 20:04"]Mitä ap itse syö? Mitä söit ennen lasta? Tuonikäinen syö ihan samaa ruokaa kuin perheen aikuisetkin :)
[/quote]
Anteeksi alapeukku. T. Töppö-sormi

Vierailija
15/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mausteista ruokaa on hyvä antaa, chiliä,kurkumaa,currya jne niin pysyy terveenä :)

Vierailija
16/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae päiväkotien ruokalista netistä! Siinä on 6vko listat ja sitä päiväkodit kierrättää. Ihan tavallista kotiruokaa!

Vierailija
17/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juustonaksuja ja vanukkaita meillä ainakin, hyvin maistuu :)

Vierailija
18/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mieti enää erikseen lapsen takia, mitä ruokaa tekisin. Totuus silti on, että lapsi syö niitä muutamaa samaa ruokaa ja loppuja ei edes maista. Uskokaa tai älkää. Yksittäisiä ruoka-aineita hylkii myös. Ei syö vaikka muut näyttäisi esimerkkiä. Tomaattia olen laittanut tarjolle toukokuusta lähtien eikä lapsi koske edes kielellä. Eli miten totuttaa makuihin, jos lapsi ei edes maista?!?

Sinänsä minulle ihan sama. Syököön mitä syö. Leipää vetää kaksin käsin, samoin joitain hedelmiä. Joku tuossa varoitteli suolan käytöstä, mutta ainakin meidän nirsolle maistuu paremmin se sama ruoka mitä muut syö eikä suolaton.

Vierailija
19/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä samanikäinen syö ihan samaa ruokaa kuin vanhemmatkin. Yritän pitää linjana sitä että laitan sellaista ruokaa mitä meidän itse tekee mieli laittaa ja syödä, siten rutiininomainenkin ruunlaitto säilyy kivana, jaksan paremmin ja tule tehtyä monipuolisempaa ruokaa. Lapselle kelpaa useimat ruuat mutta ruokahalu vaihtelee paljon, milloin mistäkin syystä. Yritän olla ottamatta paineita: jos yksi ateria ei maistu, seuraava kelpaa yleensä jo paremmin. Ruokia joita laitetaan usein: kalakeitto, paistettu lohi ja uunivihannekset, lihapullat (myös broilerin j-lihasta), erilaiset pastat, myös mausteisemmat kasviscurryt kelvanneet, makaronilaatikko (klassikko ja suurta herkkua). Välillä turvaudutaan valmisruokaan, yhteinen uusi suosikki on pelmenit joita saa pakasteina, vähän vaihtelua ruokapöytään. Myös tortellineista saa nopeasti ja helposti ruuan. Usein tulee sellainen olo että ideat loppuu kesken, mutta oon huomannut etten varmaan ole ainoa koska arkiruokaohjeita löytyy paljon, esim Maku-ruokalehdessä on aina 2 viikon ruokaidet joita on tullut monesti kokeiltua.

Tuo ruuan hyölkiminen ja maistamisesta kieltäytyminen on varmasti myös tosi yleistä. Eipä siihen taida olla muuta ratkaisua kuin sitkeästi jatkaa yrittämistä tekemättä asiasta kuitenkaan numeroa. Itse luulin että meidän ipana ei syö porkkanaraastetta kunnes mummi tarjosi sitä, ja nyt vetääkin kaksin käsin. Ei myöskään ikinä kannata ajatella että "tuota se ei ainakaan syö", koska milloin vaan voi hämmästyä, lapsella ei ole niitä valmiita ennakkoluuloja. Itse olen yllättynyt kun mm. mausteiset ruuat, sienikastike ja raaka selleri onkin kelvanneet erinomaisesti.

Vierailija
20/26 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hesen makkaraperunat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kahdeksan