Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskinäinen testamentti

Vierailija
03.10.2014 |

Olemme lapseton pariskunta, jonka omaisuus on lähinnä vanhahko omakotitalo, jonka olemme yhdessä hankkineet. Vaimollani on kuitenkin lapsia edellisestä liitosta. Minulla ei ole rintaperillisiä. Olemme tehneet keskinäisen testamentin, joten vaimoni lapset saavat siis lakiosansa, ei muuta. 

Olemme tehneet näin siksi, että jäljellejäävän ei tarvitse joutua tilanteeseen, jossa joutuu myymään talon maksaakseen perintöosuuden lapsille, (tarkoittaa siis minua, jos vaimoni kuolee ensin). Lisäksi rahaa jää myös sen verran, että pystyy ostamaan sellaisen asunnon, jonka siinä elämänvaiheessa tarvitsee.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette avioliitossa, mitään testamentteja ei tarvita. Leskellä on elinikäinen asumisoikeus taloonsa.

Vierailija
2/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hitto, luulin, että keskinäinen testamentti tarkoittaa sitä, että kaikki jää toiselle toisen kuoltua. No, lapset taitaa joutua maksamaan perintöveron, vaikka mitään ei jaeta. Onko näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin onkin, mutta, jos talon myy, joutuu maksamaan lapsille puolet. Nyt vain lakiosat, joten pystyn ostamaan paremman asunnonkuin vain puolikkaalla rahoista. Jos sen sijaan kuolen itse ensin, puolisoni ja hänen perillisensä saavat kaiken. Ilman testamenttia myös minun kaukaisemmat sukulaiseni olisivat perillisiä. Nyt he eivät saa mitään.

Mielestäni reilua.

Vierailija
4/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:09"]

Niin onkin, mutta, jos talon myy, joutuu maksamaan lapsille puolet. Nyt vain lakiosat, joten pystyn ostamaan paremman asunnonkuin vain puolikkaalla rahoista. Jos sen sijaan kuolen itse ensin, puolisoni ja hänen perillisensä saavat kaiken. Ilman testamenttia myös minun kaukaisemmat sukulaiseni olisivat perillisiä. Nyt he eivät saa mitään.

Mielestäni reilua.

[/quote]olen siis ap

Vierailija
5/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:02"]

Jos olette avioliitossa, mitään testamentteja ei tarvita. Leskellä on elinikäinen asumisoikeus taloonsa.

[/quote]Siis täsmennän vielä: ymmärrämme toki, että asumisoikeus säilyy, mutta, jos esim. ei pysty enää asumaan yhteisessä asunnossa, vaan joutuu muuttamaan kerros/palvelutaloon, silloin liikkumavara on suurempi, koska rintaperilliset eivät saa kuin lakiosuutensa.

Vierailija
6/6 |
03.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2014 klo 19:07"]

Ai hitto, luulin, että keskinäinen testamentti tarkoittaa sitä, että kaikki jää toiselle toisen kuoltua. No, lapset taitaa joutua maksamaan perintöveron, vaikka mitään ei jaeta. Onko näin?

[/quote]Ai, maksetaan veroa , vaikka ei saa mitään? No, ei todellakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme