Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Rajaton isovanhempi tuppautuu lapsen siivellä

Vierailija
30.08.2021 |

Mummo jäi eläkkeelle ja on ollut leskenä muutaman vuoden. Lapsi taas kulkee itsekseen koulumatkat, aamuisin kaverin kanssa ja iltapäivisin yksin. Lapsen kanssa on sovittu, että tulee suoraan koulusta kotiin, syö välipalaa ja tekee läksyt. Mummo on nyt jo pari viikkoa mennyt melkein joka päivä koululle lasta vastaan, pyysi lapselta lukujärjestystä ja tietää siis tarkkaan miten koulu loppuu. Alkuun vei lapsen kotiinsa ja toi kun me vanhemmat tultiin kotiin, ja kun tämä kiellettiin jos ei erikseen sovita kyläilystä, niin nyt mummo haluaa saattaa lapsen kotiin ettei tämän tarvitse kulkea yksin. Melkein joka päivä on karkkia tai muuta herkkua, tai käyvät ostamassa jotain epäterveellistä liian tuhtia välipalaa. Tänään mummo istui olkkarissa juomassa kahvia kun tulin kotiin, lapsi pelasi ja läksyt oli tekemättä. Huusin mummolle aika rumasti ja heitin pihalle, ja huusin myös lapselle :( Lapsen kanssa on kyllä puhuttu pelisäännöt selviksi, mutta mummo onnistuu silti viemään kuin pässiä narussa. Mitä tässä oikein voisi tehdä? Suora puhe ei tunnu menevän perille.

Kommentit (172)

Vierailija
41/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi totta. Jos totta, miksi ap vihaa mummoa, miehenkö äiti, ei varmaan oma?

Toinen kysymys, jos totta: jos lapsi pitää mummostaan, miksi pitäisi estää kanssakäyminen? Jos kyse on vain herkuista, ei riitä syyksi. Lähes kaikki mummot syöttää herkkuja. Terve lapsi ei niistä sairastu, jos normiruoka ok.

Hämmästyttää myös aloittajan tunnottomuus tai kovapintaisuus, kun hän ei ymmärrä, että leskeksi jäänyt tarvitsee omaistensa seuraa. Toivottavasti saat samaa kylmää kyytiä aikanaan omalta miniältäsi, kuin annat nyt anopillesi, sitten kun miehesi on kuollut.

Ei ole kyse mistään tuollaisesta näissä tapauksissa. Normaali mummo saa sitä seuraa omaisista, tuollainen joka tekee mitä lystää vanhemmilta kyselemättä, ei ole normaali. 

Tuollaiset mummot on mielisairata ja yrittävät vallata sen tilan, mikä vanhemmilla on. Ehkä tuntevat että oma äitiys meni vituralleen ja nyt on mahdollisuus taas uuteen kertaan. Meillä kun lapset huusi omasta huoneestaan äitiä, mummo huusi takaisin että "Mitä?" Eli kuvitteli olevansa mun lasten äiti. 

Vierailija
42/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla on varmaan joku hyvä syy siihen, miksi mummo ei saa saatella lasta koulusta kotiin?

Tulihan se hyvä syy jo aloitusviestissä. Mummo ostaa joka päivä karkkia tai muuta herkkua ja seuraa kotiin kutsumatta.

Kannattaisko sitten puuttua niihin asioihin, eikä siihen, että mummo saattaa lapsen kotiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan oli tavallista, että isovanhempia asui samassa taloudessa. Isovanhempieni isovanhemmat molemmista suvuista asuivat vuosittain eri lastensa luona.

Entä sitten? Mä en tunne yhtäkään ihmistä, joka olisi ollut tyytyväinen kyseiseen järjestelyyn, ja tunnen sentään useita perheitä jotka ovat asuneet useamman sukupolven kesken. Oli itsellekin yksi ikävimmistä ajanjaksoista elämässä kun nuorena maatilan emäntänä asuin vanhan parin kanssa saman katon alla siihen asti että saatiin kaikille omat asunnot.

Vierailija
44/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa, että olisi totta. Jos totta, miksi ap vihaa mummoa, miehenkö äiti, ei varmaan oma?

Toinen kysymys, jos totta: jos lapsi pitää mummostaan, miksi pitäisi estää kanssakäyminen? Jos kyse on vain herkuista, ei riitä syyksi. Lähes kaikki mummot syöttää herkkuja. Terve lapsi ei niistä sairastu, jos normiruoka ok.

Hämmästyttää myös aloittajan tunnottomuus tai kovapintaisuus, kun hän ei ymmärrä, että leskeksi jäänyt tarvitsee omaistensa seuraa. Toivottavasti saat samaa kylmää kyytiä aikanaan omalta miniältäsi, kuin annat nyt anopillesi, sitten kun miehesi on kuollut.

Ei ole kyse mistään tuollaisesta näissä tapauksissa. Normaali mummo saa sitä seuraa omaisista, tuollainen joka tekee mitä lystää vanhemmilta kyselemättä, ei ole normaali. 

Tuollaiset mummot on mielisairata ja yrittävät vallata sen tilan, mikä vanhemmilla on. Ehkä tuntevat että oma äitiys meni vituralleen ja nyt on mahdollisuus taas uuteen kertaan. Meillä kun lapset huusi omasta huoneestaan äitiä, mummo huusi takaisin että "Mitä?" Eli kuvitteli olevansa mun lasten äiti. 

Ehkä vitsillä.

Minä vastaan joskus, että mitä, kun lapsi huutaa isäänsä.

Vierailija
45/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vitsillä.

No onpa hupaisaa.

Vierailija
46/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vitsillä.

Ei. Ei ole kyse mistään vitsistä, tuo oli vain yksi esimerkki. Mummo sai tietää että otin pojalta rangaistukseksi nettiyhteyden pois ja alkoi pommittaa lapsia viesteillä että ne tarvitsevat uuden äidin ja minä olen hullu, lapsia ei saa rangaista mistään. On varmaan vaikea uskoa että tuollaisia on jos ei ole niitä tavannut henkilökohtaisesti. 

Vierailija
47/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattaahan mummolla olla omat muistot oman elämänsä ajalta, jolloin isovanhemmat olivat usein kiinteämpi osa ydinperhettä, jolloin ei ole niinkään ollut tarve kysellä vanhempien lupaa mihinkään, kun samaa perhettä tässä saman katon alla ollaan muutenkin. Nyt toimii itse siltä pohjalta samoin, vaikka ajat ovat muuttuneet. Ei se perustelu tietysti oikeuta tämänhetkiseen toimintaan.

Vierailija
48/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koen monet teistä vastaajista kovin kylmiksi ja tunteettomiksi.

Sehän on vaan hyvä asia, jos mummo viettää aika lapsenne kanssa. Lapsi oppii ymmärtämään eri-ikäisiä ihmisiä ja yksi rakastava ihminen lähipiirissä on ainoastaan toivottavaa.

(eri asia, jos alkaa riidellä teidän kanssanne kasvatusasioista tai järjestelee kotianne erilaiseksi, mutta tätä ei ollut)

Vierailija
49/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saattaahan mummolla olla omat muistot oman elämänsä ajalta, jolloin isovanhemmat olivat usein kiinteämpi osa ydinperhettä, jolloin ei ole niinkään ollut tarve kysellä vanhempien lupaa mihinkään, kun samaa perhettä tässä saman katon alla ollaan muutenkin. Nyt toimii itse siltä pohjalta samoin, vaikka ajat ovat muuttuneet. Ei se perustelu tietysti oikeuta tämänhetkiseen toimintaan.

Mummolla voi olla vaikka mitä muistoja, mutta ei se oikeuta stalkkaamiseen tai kotirauhan rikkomiseen.

Vierailija
50/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on vaan hyvä asia, jos mummo viettää aika lapsenne kanssa. Lapsi oppii ymmärtämään eri-ikäisiä ihmisiä ja yksi rakastava ihminen lähipiirissä on ainoastaan toivottavaa.

(eri asia, jos alkaa riidellä teidän kanssanne kasvatusasioista tai järjestelee kotianne erilaiseksi, mutta tätä ei ollut)

Vanhemmat mitätöivä stalkkaaja ei ole lapselle hyväksi. Eikä se että joku sukulainen hyväksikäyttää häntä.

Vierailija
51/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ompa taas kovaa tekstiä. Puhu ap mummon kanssa ja koittakaa sopia asiaa, jos vaikka pari kertaa viikossa lapsen hakisi koulusta. Lapsi tarvitsee isovanhempaa ja sama toisin päin. Itselleni lapsenlapset ovat maailman rakkaimmat, mutta niin vaan korona meidät erotti ja se kun lapset ovat koulussa ja kasvavat. Inhimillisyys on sellainen arvo jota kaikki eivät tunnu arvostavan ( tai tietävän edes mitä se tarkoittaa). Mietipä ap tulevaisuutta, kun olet itse leskirouva tms, niin saattaa lapsen lapset kiinnostaa sinuakin....

Vierailija
52/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vitsillä.

Ei. Ei ole kyse mistään vitsistä, tuo oli vain yksi esimerkki. Mummo sai tietää että otin pojalta rangaistukseksi nettiyhteyden pois ja alkoi pommittaa lapsia viesteillä että ne tarvitsevat uuden äidin ja minä olen hullu, lapsia ei saa rangaista mistään. On varmaan vaikea uskoa että tuollaisia on jos ei ole niitä tavannut henkilökohtaisesti. 

No tää nyt tulee ihan puskista, kun alkuperäinen ongelma kerrottiin olevan, että mummo saattaa lapsen koulusta kotiin. Ja että antaa herkkuja (ilmeisesti liian usein).

Onkohan ap sanonut koskaan mummolle mitään, vai onko poliisi ja lastensuojelu mummolle ensimmäinen vinkki siitä, että lapsen äiti ei tykkää? Uskoo varmaan itse tekevänsä hyvää.

Vierailija
53/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ompa taas kovaa tekstiä. Puhu ap mummon kanssa ja koittakaa sopia asiaa, jos vaikka pari kertaa viikossa lapsen hakisi koulusta. Lapsi tarvitsee isovanhempaa ja sama toisin päin. Itselleni lapsenlapset ovat maailman rakkaimmat, mutta niin vaan korona meidät erotti ja se kun lapset ovat koulussa ja kasvavat. Inhimillisyys on sellainen arvo jota kaikki eivät tunnu arvostavan ( tai tietävän edes mitä se tarkoittaa). Mietipä ap tulevaisuutta, kun olet itse leskirouva tms, niin saattaa lapsen lapset kiinnostaa sinuakin....

Ei se lapsi tai ap mitään tarvitse. Mummolla on tarpeita joita tyydyttää käyttämällä lasta hyväkseen.

Eikä rikollisen kieron käytöksen kiertoon laitto ole mikään peruste häiriökäytökselle.

Ja tuossahan sinä paljastat itsekin täysin selkeästi, että mummolla vain omat tarpeet ja hän hyväksikäyttää lapsenlasta.

Vierailija
54/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on ihan kiltti mummo. Ei tongi kaappejanne tms. Minusta tuo on ihan ok.

Miksei lapsi sa mennä mummon luokse koulun jälkeen. Mikä siinäkin oli vikana?

Vierailija
55/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, ei ole. Se saattaa kuulostaa kivalta, että joku tulee kylään lapsen seurauksi, mutta kun sitä tapahtuu liikaa, liian usein ja sopimatta, se on todella sietämättömän raivostuttavaa ja toisten rajojen ylittämistä = rajatonta käytöstä.

Meillä on toinenkin mummo, joka saa olla lastenlasten kanssa melkein niin paljon kuin itse tahtoo, sillä hän kysyy etukäteen luvan. Eikä tule koskaan yllätyksenä ilman lupaa. Ei koskaan.

Vierailija
56/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se lapsi tai ap mitään tarvitse. Mummolla on tarpeita joita tyydyttää käyttämällä lasta hyväkseen.

Eikä rikollisen kieron käytöksen kiertoon laitto ole mikään peruste häiriökäytökselle.

Ja tuossahan sinä paljastat itsekin täysin selkeästi, että mummolla vain omat tarpeet ja hän hyväksikäyttää lapsenlasta.

Et ole ihan terve?

Miten tuon voikin joku saada niin kumolleen, että mummo käyttää lasta hyväkseen. Päin vastoin mummo rikastaa lapsen elämää.

Vierailija
57/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on ihan kiltti mummo. Ei tongi kaappejanne tms. Minusta tuo on ihan ok.

Miksei lapsi sa mennä mummon luokse koulun jälkeen. Mikä siinäkin oli vikana?

Mitä nyt on hyväksikäyttäjämummo, joka kävelee vanhempien yli. Henkistä väkivaltaa lapselle joka hetki.

Vierailija
58/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mummo(äitini) rupesi käymään jumpassa juuri samassa rakennuksessa juuri samoihin aikoihin kuin lapsella on treenit. Kätevästi sitten pystyy viemään ja hakemaan, kun samaan suuntaan on menossa. Harrastukseen on kilometrin matka ja lapselle tekisi hyvää kävellä tai pyöräillä se, mutta mummo piti tätä lapsen(alakouluikäinen) heitteillejättönä ja järjesti omat harrastuksensa näin. Myönnän itsekin olevani aika aseeton oman äitini kanssa, kun hän on niin rajaton ja tuppautuu. Kerran hän ei oman sairautensa takia päässyt samaan aikaan, joten järjesti meiltä kysymättä siskoltani lapselle kyydin sinne harrastukseen. Silloin, kyllä puutuin, mutta yleisesti on vaikea perustella kenellekään miksi lapsi ei kulkisi hänen kyydillä, kun aika ja paikka on sama. Vaikka itse tiedän äitini tehneen näin vain rajattomuuttaan. Oman jumpan jälkeen menee aina loppuajaksi parvelle katsomaan lapsen treenejä ja raportoi kaikki minulle. Olen miljoona kertaa sanonut, että lapsi osaa kertoa treeneistä itsekin ja hänellä on oikeus yksityisyyteen ja omiin juttuihin, joita joku ei raportoi sanasta sanaan vanhemmille.

Sama rajaton mummo ostelee lapselle ihan kaiken mitä lapsi keksii pyytää. Yritämme opettaa lapselle järkevää rahankäyttöä, mutta mummon kanssa lapsi on oppinut vain sen, että omia viikkorahoja ei kannata käyttää vaan mielummin pyytää mummolta. Minusta tämä on hyväksikäyttöä ollaan siitä puhuttu lapsen kanssa monet kerrat.

Vierailija
59/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole ihan terve?

Miten tuon voikin joku saada niin kumolleen, että mummo käyttää lasta hyväkseen. Päin vastoin mummo rikastaa lapsen elämää.

Itse kirjoitit, että KYSE ON TÄYSIN MUMMON TARPEIDEN TYYDYTTÄMISESTÄ.

Se on hyväksikäyttöä.

Vierailija
60/172 |
30.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat mitätöivä stalkkaaja ei ole lapselle hyväksi. Eikä se että joku sukulainen hyväksikäyttää häntä.

Nyt mummo jo hyväksikäyttääkin, vai?