En jaksa isoäitien pätemistä
Esikoinen kyseessä. Molemmilla isoäideillä on jo useampi lapsenlapsi, joten ei ole kyse ensimmäiseen lapsenlapseen hurahtamisesta. Ehkä muut lapsenlapset ovat isoäitien makuun liian isoja, kun vauvan suhteen olla niin kierroksilla.
No joo, koen kuitenkin, että minulle ei anneta tilaa olla äiti. Vauva viedään heti sylistä, koko ajan jaellaan jotain 40 vuotta vanhoja lastenhoitoneuvoja ja vängätään vastaan. Varsinkin oma äitini kyylää minua lapsen kanssa koko ajan, ja jos vauva ei meinaa nukahtaa vaikka päiväunille, alkaa sellainen päsmäröinti että oksat pois. Anoppi ei ole aivan yhtä paha, mutta melkein. Lisäksi ärsyttää esimerkiksi liiallinen vaatteiden ostelu, kun eivät ole yhtään meidän makumme mukaisia. Kai nyt herraisä saan päättää edes mihin lapseni puetaan.
Nyt on sellainen olo, että en hetkeen jaksa nähdä isoäitejä ollenkaan. Pahimmillaan on monta päivää paha mieli isoäitien näkemisen jälkeen. Isoisät sen sijaan ovat molemmat aivan ihania. Kiinnostuneita lapsesta, mutta eivät besserwisseröi non-stoppina.
Kommentit (19)
Miksi vanhemmista naisista noin yleisestikin tulee usein iän myötä inhottavia? Tuntuu että on kohtalaisen yleistä sellainen täysin epäkorrekti "totuuksien paukuttelu" ja toisten arvostelu.
"Kai nyt herraisä saan päättää edes mihin lapseni puetaan."
Et saa. Tuo tulee jatkumaan, kunnes lapset ovat teinejä. Ja vaatteiden käyttöä seurataan. Vaatteita tulee niin paljon, etteivät ne mahdu minnekään, mutta niitä ei saa silti antaa pois. Edellisen vuoden käyttämättömän takin tilalle tulee seuraavana vuonna uusi.
Että onnea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi vanhemmista naisista noin yleisestikin tulee usein iän myötä inhottavia? Tuntuu että on kohtalaisen yleistä sellainen täysin epäkorrekti "totuuksien paukuttelu" ja toisten arvostelu.
Ehkä meidät on tarkoitettu elämään laumoihin, joita johtaa vanha naaras. Tosin en tiedä, oliko tarkoitus ettei niin vanhaksi eletä että useampi luontainen johtaja joutuu matsaamaan keskenään.
Mutta juu, kun katselee noita hurahtavia isoäitejä niin kyllähän siinä laittaa miettimään, olisiko miesten valituksissa sittenkin jotain perää, että heidät sysittiin sivuun kun lapsi tuli.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs yleistetä! Olen kahden ja kohta kolmen mummi, autan ensi sanasta kun pyydetään (eli minua ei tarvitse rukoilla ja ruikuttaa) mutta en tunkeudu! Kun olen kaupoilla miniäni tai poikani kanssa, saatan sanoa että mielelläni vaikka 20 eurolla per pää ostaisin jonkun vaatteen lapsille (vaikka vain teepaidan tai sukat, minulla kun ei ole suuri eläke) ja he saavat valita. Ikinä en ole neuvoja antanut, koskaan en ole haukkunut!
Ihan yhtä paljon on v...umaisia 30-40-vuotiaita, jotka muka tietävät meidän mummujen ja pappojen asiat paremmin kuin me itse. Voisin kirjan kirjoittaa!
Ottakaa etäisyyttä inhottavista ihmisistä, ihan sama ovatko sukulaisia vai ei!
Isovanhempien haukkumisketjut: Nää on niin nähty.
Jestas Ap olet lapsellinen! Grow Up!
Mitä väliä jollain vauvanvaatteilla on, kohtahan ne on jo pienet ja muutenkin ilmeisesti ilmaiseksi saatu. Oman äitini ohjeet menee toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jos haluaa sitä vauvaa pidellä kun kylässä käydään, niin pitäköön.
Vierailija kirjoitti:
Jestas Ap olet lapsellinen! Grow Up!
Näin sanoo henkilö, joka joutuu sietämään sitä päsmäröivää isovanhempaa "kerran kuussa" (jos ollenkaan). Mutta mietippä ihan omalle kohalles, kun joku on pätemässä SINUN kotona pahimmillaan päivittäin. Ihan oikeasti haluaisin nähdä ne lehmän hermot, jota tuollainen ei alkaisi jossain kohtaa vi*uttaa.
Äidille ja anopille voi sanoa ei. Ylimääräiset vaatteet voi myydä tai lahjoittaa eteenpäin.
Minä olen ns. erilainen mummi, pikemmin naispuolinen vaari.
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että mummeilta odotetaan aivan erilaista suhtautumista lapsenlaspiin kun vaareilta? Mummin odotetaan ottavan tenavia hoitoon, yötä myöten (tai mummi itse tulee hoitamaan lapsia, kun vanhemmat pois kotoa). Mummin odotetaan laittavan hyvät ruoat, gaihtavan vaipat ja vaatteet, leikkivän ja huolehtivan lapsesta kuin varavanhempi.
Lisäksi mummin odotetaan tuovan lahjoja, ostavan lapselle vaatteita ym.
Vaarilta ei oikeastaan edellytetä mitään näistä. Riittää, että vaari joskus ottaa mukaan omiin hommiinsa(!) tai korkeintaan vahtii lapsen leikkiä pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko tulleet ajatelleeksi, että mummeilta odotetaan aivan erilaista suhtautumista lapsenlaspiin kun vaareilta? Mummin odotetaan ottavan tenavia hoitoon, yötä myöten (tai mummi itse tulee hoitamaan lapsia, kun vanhemmat pois kotoa). Mummin odotetaan laittavan hyvät ruoat, gaihtavan vaipat ja vaatteet, leikkivän ja huolehtivan lapsesta kuin varavanhempi.
Vaarilta ei oikeastaan edellytetä mitään näistä. Riittää, että vaari joskus ottaa mukaan omiin hommiinsa(!) tai korkeintaan vahtii lapsen leikkiä pihalla.
Isovanhemmuudessa sukupuoliroolit ovat aika konservatiiviset. Totta.
Ehkä tuo muuttuu, kun nykyisät saavat lapsenlapsia. Ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet muuttaa luonnetta. Naisista tulee katkeria. Moni katkeroituu viimeistään sitten kun mies vaihtaa nuorempaan.
Äitimummianoppi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs yleistetä! Olen kahden ja kohta kolmen mummi, autan ensi sanasta kun pyydetään (eli minua ei tarvitse rukoilla ja ruikuttaa) mutta en tunkeudu! Kun olen kaupoilla miniäni tai poikani kanssa, saatan sanoa että mielelläni vaikka 20 eurolla per pää ostaisin jonkun vaatteen lapsille (vaikka vain teepaidan tai sukat, minulla kun ei ole suuri eläke) ja he saavat valita. Ikinä en ole neuvoja antanut, koskaan en ole haukkunut!
Ihan yhtä paljon on v...umaisia 30-40-vuotiaita, jotka muka tietävät meidän mummujen ja pappojen asiat paremmin kuin me itse. Voisin kirjan kirjoittaa!
Miksi puolustaudut typeriä yleistyksiä vastaan? Ihmisiä on kaikenlaisia, mukavia ja vähemmän mukavia. Jos joku on sitä mieltä, että naiset ovat vanhemmiten inhottavia, se on hänen ongelmansa, ei vanhempien naisten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuodet muuttaa luonnetta. Naisista tulee katkeria. Moni katkeroituu viimeistään sitten kun mies vaihtaa nuorempaan.
Ei, vaan toisten ihmisten typeryys viimeinkin katkaisee kamelinselän eikä jaksa enää kuunnella jotain naukuvinkua ja idioottimaisuutta. Nuorten hölmöyden vielä jotenkin kestää ja ymmärtää, mutta samanikäisten ei ollenkaan.
Itellä ottaa hermoon juurikin nuo neuvot, jotka ovat luokkaa "vauvan pitää antaa huutaa, jotta keuhkot vahvistuu".
Vierailija kirjoitti:
Tähän kyllä tahtoo omien vanhempien kanssa sortua: mummu vastaa ruuasta ja tietää pukemiset ja vaipat, pappa menee päikkäreille taaperon kanssa ja pelaa korttia ja pelleilee leikki-ikäisen kanssa. Toisaalta mummulla on koulutuskin lastenhoitoon...
Ei heitä ole pakko nähdä ollenkaan. Itse päätät.
Minulla on päsmäröivä rajaton äiti ja kolme lapsetonta besserwisser-siskoa. En ole tekemisissä.