Hoitajapula on palkasta kiinni
https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/992eb724-13b0-4751-b6ed-a8b79d16c72b
Normaalisti 10 hakemusta, nyt yli 200.
Tuo artikkelin eka lukijan kommentti alhaalla on osuva :)
Kommentit (26)
Minä vaihdoin pienempi palkkaiseen hoitotyöhön. Stressi, ahdistus ja kiire pakotti pois työstä, jossa olin ollut 10 vuotta. Vaadittiin yhtäkkiä kahden hoitajan työmäärä, uusia tehtäviä, joihin ei osaamista.
Sama ravintola-alalla.
Mulle riittäisi vaikka 15e/tunti ja tauot jos sais pitää niin menisin heti takaisin.
Voisin vaihtaa hoitohommiin moisella palkkauksella. Rahallahan me kaikki täällä elämme. T. Korkeakoulutettu, lähihoitajaa pienipalkkaisempi tällä hetkellä.
Ravintolaruuan hintaa voitaisiin nostaa reippaasti ( nyt ruoka ihan liian halpaa) että saataisiin henkilökuntaa töihin ja laatua ja palvelua paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa työvoimapula on ratkaistavissa rahalla. AIvan tasan varmasti löytyy mihin tahansa tavalliseen ammattiin jonoksi asti työnhakijoita jos laitetaan palkaksi 200 000 € vuodessa. Ihan sama vaikka olisi mikä viemärisukeltajan pesti pohjoisnavalla.
Varmasti näin, mutta mistä ne rahat otetaan? Hoitajien palkat kun maksetaan pitkälti verovaroilla. Verotulot ei nytkään riitä kattamaan menoja. Mitä veroja korotetaan ja/tai mitä valtion ja kunnan palveluja karsitaan?
Kohta tilanne on se, että edes rahalla ri saa hoitsuja.
1) Johtaminen kuntoon: simputtaminen, kyykyttäminen, kiusaaminen pois
2) Liian vähän henkilökuntaa. Aina on hoitoalalla tehty työtä liian vähällä henkilökunnalla. Aina.
3) Palkka myös
Nyt pitää ihmisten valita, että saadaanko hoitoa vai ei. Kohta on myöhäistä.